Audi A4 Avant (2004 - 2008)
Imago-maker
De geteste auto is de "A4 Avant 1.9 TDi", een basisuitvoering met de lichtste van de leverbare dieselmotoren en daarmee een echt instapmodel. Dat is de auto echter niet aan te zien. Juist de vormgeving is voor velen de reden om voor Audi te kiezen en ook dit basismodel is de onbetwiste imago-maker van de bedrijfsparking.
Het design van interieur en exterieur is modern, strak en op het steriele af. De vormgeving en afwerking gaan steeds net een stapje verder dan bij de andere merken uit het Volkswagen-concern en dat geeft de Audi-rijder een bevoorrecht gevoel. Toch wordt het verschil met andere auto's steeds kleiner, want een perfecte afwerking is eenvoudigweg niet verder te perfectioneren en de concurrentie komt steeds dichterbij.
Interieur
De stevige stoelen zijn in hoogte verstelbaar van diep tot de schouders in het metaal tot bijna met het hoofd tegen het plafond. Het stuurwiel is alleen in hoogte verstelbaar en dat is ook in de hoogste stand onwennig laag. Maar dit kan natuurlijk ook aan het postuur of de gewenste zitpositie van de testrijder liggen.
Het interieur is logisch ingedeeld en compleet. Maar nergens is ruimte voor nieuwigheden of vooruitstrevende zaken. Alles wat er voor dit geld op-en-aan moet zitten is aanwezig, alhoewel moet worden vermeld dat de gereden auto is voorzien van een "Proline" pakket wat ondere andere elektrisch bedienbare zijruiten achter en parkeerhulp inhoudt. Daarbij is de testauto voorzien van verchroomde randen rond de zijruiten en verchroomde dakdragers, wat de auto A4 zeker in deze kleur erg goed staat.
Ruimte
De ruimte voorin is prima, de beenruimte achterin matig voor een auto van deze omvang. Belangrijker is echter de bagageruimte en die is ook met achterbank al fors. Bovendien is de ruimte extra bruikbaar door een dubbele bodem (handig voor tere stukken of om dure spullen te verstoppen), sjorringen, bagagenetten en flinke zijvakken.
De rugleuning van de achterbank is in 60/40 verhouding opklapbaar. Daarbij blijft de zitting op zijn plaats, wat een extra handeling bespaart. Zelfs de afdekhoes voor de bagageruimte hoeft niet te worden verwijderd; deze scharniert mee met de achterbank. Ook de gordels zitten niet in de weg bij het opklappen of terugzetten van de achterbank. De bagageruimte is daarom letterlijk in een handomdraai van 442 naar 1184 liter te vergroten. Als ook dat niet voldoende is, kunnen de eerder genoemde dakdragers uitkomst bieden.
Diesel
Naast het uiterlijk roemt de zakelijke rijder het sportieve karakter van iedere Audi. Opnieuw toont ook dit basismodel zich een echte Audi. Al was het maar door de stoere dubbele uitlaat. Onder de motorkap is dezelfde 1.9 liter turbodiesel te vinden die moederbedrijf Volkswagen in bijna alle modellen van de kleinste stadsauto tot de grootste MPV toepast. Nu is die vertrouwde krachtbron ook in de "edele" A4 te vinden.
Een grote auto kan de bestuurder een superieur gevoel geven doordat een toefje gas voldoende is voor een enorme versnelling waarbij het overige verkeer als een stip in de binnenspiegel verdwijnt. Niets van dat alles met deze 1.9. De zelfontbrander moet echt werken om prestaties neer te zetten en geeft daarmee een heel andere ervaring. Het maakt de A4 onverwacht levendig en dat is geen onwelkome eigenschap.
Op provinciale wegen is het nodig terug te schakelen om vlot in te kunnen halen. Als om het uiterste wordt gevraagd, stelt deze A4 niet teleur. De lichte dieselmotor vraagt enige gewenning ten opzichte van de geweldenaren die meestal in een auto als deze worden toegepast, maar presteert nooit onder de maat. Dit is zeker geen auto die het gevoel geeft een concessie te hebben gedaan om Audi te kunnen rijden. Wie minder haast heeft, ervaart deze basisdiesel uiteindelijk sterk, stil en vooral heel zuinig. Alhoewel de motor meer dan eens stevig moest werken, kwam het gemiddelde verbruik gunstiger uit dan fabrieksopgave! Een forse stationcar die gemiddeld 1 op 18,5 rijdt moet als muziek in de oren van de zakelijke rijder klinken.
Bij de beloofde sportiviteit hoort ook een sportief onderstel en dat is het sterkste punt van deze A4 Avant. Vooral onbeladen is de auto zo straf afgeveerd dat deze niet of nauwelijks duikt bij remmen of overhelt in bochten. Het gevolg is dat schijnbaar moeiteloos genadeloos hard kan worden gereden. Bochten die voor andere auto's een hele uitdaging vormen, worden met de A4 gestuurd alsof er niets aan de hand is. Dat is leuk, maar ook heel veilig. Bovendien versterkt het het levendige karakter nog eens flink, waarmee ook met deze basis A4 Avant de sportiviteit van Audi volledig tot uitdrukking komt.
Conclusie
Wordt de volgende leaseauto de vertrouwde keuze of gaat er dit keer een schepje bovenop om een Audi te kunnen betalen? Zelfs na een uitgebreide test is het niet mogelijk om op die vraag een antwoord te geven. Een dergelijke beslissing is puur persoonlijk omdat juist een Audi vooral met het gevoel wordt gekozen.
Het verstand zal daarbij zeker niet in de weg staan. De rijeigenschappen zijn prima, het veiligheidsniveau hoog (zowel passief als (veel belangrijker) actief) en zelfs de basismotor scoort een ruime voldoende. Als stationcar is de A4 functioneel, ruim en praktisch.
Waar het de A4 aan ontbreekt zijn vernieuwende techniek, ergonomische hoogstandjes of ruimtebesparende vondsten. Alleen op het gebied van uiterlijk en prijs steekt de A4 echt boven het gemiddelde uit. Desondanks is de aantrekkingskracht op de zakelijke rijder enorm, die nu weet dat de nieuwe Audi A4 een prima auto is maar dat het imago nog altijd de doorslag geeft.
- Levendig weggedrag
- Functioneel en ruim
- Geslaagde vormgeving
- Erg kostbaar
- Behoudende techniek
- Karige basisuitrusting