Forum Alfa Romeo 159
Reacties van eigenaren
'11
2
bouwjaar
jaar in bezit
300k
km
diesel
Betrouwbaarheid
6
Comfort
8
Motor
5
'08
10
bouwjaar
jaar in bezit
155k
km
diesel
Betrouwbaarheid
9
Comfort
9
Motor
10
Naam: Doeterniettoe, datum : 27 juni 2018
Ervaring met Alfa Romeo 159: Onderhoud he mzelf. Buiten een paar kleine piepjes en kraakjes, nog geen enkel probleem gehad. Vreet (voor-)banden. EGR en swirl-kleppen zijn softwarematig uitgezet. De klassiekertjes (turbovervuiling en vaste swirlkleppen) kunnen dus zich dus amper voordoen.
Ervaring met Alfa Romeo 159: Onderhoud he mzelf. Buiten een paar kleine piepjes en kraakjes, nog geen enkel probleem gehad. Vreet (voor-)banden. EGR en swirl-kleppen zijn softwarematig uitgezet. De klassiekertjes (turbovervuiling en vaste swirlkleppen) kunnen dus zich dus amper voordoen.
'07
2
bouwjaar
jaar in bezit
134k
km
benzine
Betrouwbaarheid
7
Comfort
7
Motor
7
Naam: Arjanvannorelepe, datum : 30 november 2015
Ervaring met Alfa Romeo 159 2.2 JTS SW: Zeer fijne auto. Lekker sportief en fijne rijeigenschappen. Alleen het oppakmoment kan beter. Verbruik is redelijk. Niet zuinig, maar acceptabel gezien het vermogen. In de afgelopen 2 jaar geen problemen mee gehad.
Ervaring met onderhoud: Behalve lichte olielekkage (verholpen onder garantie), verder alleen tussenbeurten gehad.
Ervaring met Alfa Romeo 159 2.2 JTS SW: Zeer fijne auto. Lekker sportief en fijne rijeigenschappen. Alleen het oppakmoment kan beter. Verbruik is redelijk. Niet zuinig, maar acceptabel gezien het vermogen. In de afgelopen 2 jaar geen problemen mee gehad.
Ervaring met onderhoud: Behalve lichte olielekkage (verholpen onder garantie), verder alleen tussenbeurten gehad.
'08
3
bouwjaar
jaar in bezit
171k
km
diesel
Betrouwbaarheid
9
Comfort
7
Motor
9
Naam: Vleggaar42, datum : 11 december 2014
Ervaring met Alfa Romeo 159 1.9 jtdm: Prima auto en ziet er fantastisch uit, aanrader!
Ervaring met onderhoud: Niet op onderhoud bezuinigen dan draait deze diesel moeiteloos 4 ton.
Ervaring met Alfa Romeo 159 1.9 jtdm: Prima auto en ziet er fantastisch uit, aanrader!
Ervaring met onderhoud: Niet op onderhoud bezuinigen dan draait deze diesel moeiteloos 4 ton.
Reactie van: Vanhal. Jan, datum: 28 januari 2015
Antwoord: Ik ben, na jaren andere merken te hebben gereden, toch van plan weer eens een Alfa te nemen, maar ik durf dit niet aan omdat, destijds, mijn Alfa-sud onder mijn ko*t is weggeroest. Hoe staat het thans met het roesten van de Alfa?
Reactie van: E. Barth, datum: 1 maart 2015
Antwoord: 10 jaar alfa, 7 jaar 156 nu 3 jaar 159 bij elkaar 250000 km, nog nooit ergens roest kunnen ontdekken. Vooral de 159 is een soort "rakettank" (2.4 jtdm getuned). Tweede hands een koopje en een prima auto.
mvg E.Barth
'13
1
bouwjaar
jaar in bezit
80k
km
diesel
Betrouwbaarheid
9
Comfort
9
Motor
9
Naam: Dirk. Desaeger, datum : 16 september 2014
Ervaring met Alfa Romeo 159 Ti:
Ervaring met onderhoud: Bij levering niet de zelfde zetels, maar probleem vlug opgelost.
Ervaring met Alfa Romeo 159 Ti:
Ervaring met onderhoud: Bij levering niet de zelfde zetels, maar probleem vlug opgelost.
'13
1
bouwjaar
jaar in bezit
1k
km
benzine
Betrouwbaarheid
8
Comfort
9
Motor
8
Naam: Me, datum : 20 oktober 2013
Ervaring met Alfa Romeo 159 2.2 JTS: Van een Mazda 323 p 1.3 hatchback (benzine) naar een Alfa Romeo 159 2.2 JTS station (benzine) is een behoorlijke overgang. Twee werelden bijna. Mijn eerste testrit was met een 1.9 versie, blauw met licht interieur. Er was een soort magie gaande. Pas vanaf een uur na de testrit drong het tot mij door en moest ik telkens met een lach terugdenken aan deze rit. Wat een koning van een auto! Ik heb wel meer auto's gereden, maar niets komt in de buurt van de rijervaring in deze Alfa 159. Het begint al met iets simpels als de Airco: aie is gewoon veel stiller dan in veel andere auto's. Als je in de stoel gaat zitten, zit deze geweldig, en je hand valt precies op de versnellingspook. En het armsteuntje van de middenconsole is op precies de goede hoogde (wat in zoveel auto's alleen maar in de weg zit). Het levendige, zwart-beige interieur. En dan moet het rijden nog beginnen!
Maar ik durfde nog niet tot aankoop over te gaan, en zo ging deze auto uiteindelijk aan mijn neus voorbij. Vervolgens had ik zon spijt dat ik verder ben gaan zoeken en uiteindelijk een 2.2 versie met ook het mooie lichte interieur heb test gereden. De magie was minder aanwezig dan in mijn eerste testrit, wellicht door de hoge verwachtingen. Maar de extra trekkracht van de 2.2 was een heerlijke ervaring.
Nu ik hem gekocht heb en inmiddels een half jaar verder ben, is de trekkracht redelijk gaan wennen, maar soms verbaas ik me nog steeds. Wat het gevoel van trekkracht zo sterk maakt is waarschijnlijk dat hij al vanaf 2000 toeren heel goed trekt, je hoeft dus niet de hoge toeren in om snel weg te komen. Daarbij komt dat de reactie op het gaspedaal een beetje nerveus is, je geeft al snel meer gas dan de bedoeling is. Wellicht dat ik hem hiervoor een keer laat chippen (Squadra).
Natuurlijk heeft een 2.2 wel gevolgen voor het verbruik en daarmee ook het milieu, en je bankrekening. Volgens de boordcomputer rijdt ik gemiddeld 1:11,5. In de Mazda was dat 1:13,5 en dat met een liter minder cilinderinhoud. Alles is dus betrekkelijk
Qua onderhoud is een half jaar niet voldoende om te beoordelen. Bij aankoop had de auto 115.000 op de teller, inmiddels bijna 125.000. Opvallend is wel dat in het begin de auto een paar problemen had: Een kapotte elektrische achterruit, een trillende versnellingspook en een lichte kraak bij het sturen. Nu moeten we het komende halfjaar afwachten of het nu over is. Misschien heeft de auto heel lang stil gestaan?
De 159 is een vrij onbekende auto. In mijn zoektocht naar een auto ontdekte ik ook pas heel laat de 159. Je krijgt bij aankoop van een 159 heel veel auto voor je geld, en wát voor auto. Vergelijk de prijzen maar eens.
Ervaring met onderhoud: (Beoordeling betreft garantie werkzaamheden van Vireo Auto.)
Ervaring met Alfa Romeo 159 2.2 JTS: Van een Mazda 323 p 1.3 hatchback (benzine) naar een Alfa Romeo 159 2.2 JTS station (benzine) is een behoorlijke overgang. Twee werelden bijna. Mijn eerste testrit was met een 1.9 versie, blauw met licht interieur. Er was een soort magie gaande. Pas vanaf een uur na de testrit drong het tot mij door en moest ik telkens met een lach terugdenken aan deze rit. Wat een koning van een auto! Ik heb wel meer auto's gereden, maar niets komt in de buurt van de rijervaring in deze Alfa 159. Het begint al met iets simpels als de Airco: aie is gewoon veel stiller dan in veel andere auto's. Als je in de stoel gaat zitten, zit deze geweldig, en je hand valt precies op de versnellingspook. En het armsteuntje van de middenconsole is op precies de goede hoogde (wat in zoveel auto's alleen maar in de weg zit). Het levendige, zwart-beige interieur. En dan moet het rijden nog beginnen!
Maar ik durfde nog niet tot aankoop over te gaan, en zo ging deze auto uiteindelijk aan mijn neus voorbij. Vervolgens had ik zon spijt dat ik verder ben gaan zoeken en uiteindelijk een 2.2 versie met ook het mooie lichte interieur heb test gereden. De magie was minder aanwezig dan in mijn eerste testrit, wellicht door de hoge verwachtingen. Maar de extra trekkracht van de 2.2 was een heerlijke ervaring.
Nu ik hem gekocht heb en inmiddels een half jaar verder ben, is de trekkracht redelijk gaan wennen, maar soms verbaas ik me nog steeds. Wat het gevoel van trekkracht zo sterk maakt is waarschijnlijk dat hij al vanaf 2000 toeren heel goed trekt, je hoeft dus niet de hoge toeren in om snel weg te komen. Daarbij komt dat de reactie op het gaspedaal een beetje nerveus is, je geeft al snel meer gas dan de bedoeling is. Wellicht dat ik hem hiervoor een keer laat chippen (Squadra).
Natuurlijk heeft een 2.2 wel gevolgen voor het verbruik en daarmee ook het milieu, en je bankrekening. Volgens de boordcomputer rijdt ik gemiddeld 1:11,5. In de Mazda was dat 1:13,5 en dat met een liter minder cilinderinhoud. Alles is dus betrekkelijk
Qua onderhoud is een half jaar niet voldoende om te beoordelen. Bij aankoop had de auto 115.000 op de teller, inmiddels bijna 125.000. Opvallend is wel dat in het begin de auto een paar problemen had: Een kapotte elektrische achterruit, een trillende versnellingspook en een lichte kraak bij het sturen. Nu moeten we het komende halfjaar afwachten of het nu over is. Misschien heeft de auto heel lang stil gestaan?
De 159 is een vrij onbekende auto. In mijn zoektocht naar een auto ontdekte ik ook pas heel laat de 159. Je krijgt bij aankoop van een 159 heel veel auto voor je geld, en wát voor auto. Vergelijk de prijzen maar eens.
Ervaring met onderhoud: (Beoordeling betreft garantie werkzaamheden van Vireo Auto.)
'09
3
bouwjaar
jaar in bezit
60k
km
benzine
Betrouwbaarheid
5
Comfort
4
Motor
6
Naam: Sjon, datum : 23 februari 2013
Ervaring met Alfa Romeo 159: In 3 jaar al 10 keer naar de garage geweest,
Ervaring met verkoop: Gekocht bij peugeot dealer in Zierikzee alleen deze staat niet in de lijst. Garage Nobelpoort
Ervaring met onderhoud: Het probleem aangegeven. Probleem door garagepersoneel bevestigd en vervolgens dag later een rekening van 30 euro voor vijf minuten terwijl ik het probleem al wist.
Ervaring met Alfa Romeo 159: In 3 jaar al 10 keer naar de garage geweest,
Ervaring met verkoop: Gekocht bij peugeot dealer in Zierikzee alleen deze staat niet in de lijst. Garage Nobelpoort
Ervaring met onderhoud: Het probleem aangegeven. Probleem door garagepersoneel bevestigd en vervolgens dag later een rekening van 30 euro voor vijf minuten terwijl ik het probleem al wist.
Ervaring met Alfa Romeo 159 2.0 JTDM: Gekocht met 240.0000 km op teller. Een zwak punt is de oliepomp (oliekanalen erg nauw) en de pakking van de olie aanzuigbuis. Wat op den duur de krukaslagers kan opvreten of motor houdt er acuut mee op. Op tijd olie vervangen en nog iets eerder dan fabrieksinterval is absolute noodzaak.
Daarnaast eigenlijk vrij probleemloze auto. Robuust en comfortabel. Veel motorische onderdelen zijn gelijk aan diesel modellen van Fiat, Opel en Chevrolet van dezelfde bouwjaren en zijn betaalbaar. Specifieke Alfa onderdelen voor deze 2.0 JTDm zijn nieuw duur en op de sloop zeer zeldzaam.
Met 170 pk is de auto snel genoeg, maar verwacht geen wonderen vanwege het gewicht. Verbruik is niet wat je van een moderne diesel moet verwachten maar een Alfa koop je niet om zijn verbruik. Het is een esthetisch bijzonder geslaagd model en dat maakt haar tekortkomingen meer dan goed.