24 december 2011
Renault Kangoo ZE

Renault Kangoo ZE

Zeeën van ruimte

Autotest | Renault weet het zeker: de elektrische auto heeft de toekomst. Om voorsprong op te bouwen ten opzichte van merken die nog twijfelen, biedt Renault nu al een breed assortiment van elektrische auto's aan. Dat begint met de "Twizzy", een klein stadsvoertuigje voor twee personen. De "Zoe" is een maatje groter en voor de milieuvriendelijke zakelijke rijder is er de eerder geteste "Fluence". Voor wie maximale ruimte zoekt, komt daar de elektrisch aangedreven Kangoo bij.
 

De allereerste elektrische auto's waren experimentele voertuigjes waar met moeite twee personen in pasten. Die autootjes waren zo klein om het gewicht te verlagen ten gunste van de actieradius. Ook werd de stroomlijn geoptimaliseerd om het stroomverbruik te verlagen en wederom de maximaal af te leggen afstand te vergroten.

De laatste jaren is er veel vooruitgang geboekt en Renault ziet nu zelfs kans de Kangoo te voorzien van een elektromotor. Sterker nog: een ruime auto als deze is in het voordeel bij de conversie naar een elektrisch aangedreven auto, want er is meer dan genoeg plek voor alle accu's. Die liggen bij de Kangoo onder de vloer, hetgeen betekent dat het zwaartepunt is verlaagd en de wegligging op de koop toe is verbeterd.

Renault Kangoo ZE

Ruimte

De Kangoo ZE (voor "Zero Emission") is even ruim als een gewone Kangoo (2.4 tot 4.0 m3 en een laadvermogen van 650 kg). Voor de bedrijfsauto betekent dat, dat eventuele op maat gemaakte aanpassingen gewoon bruikbaar blijven. De hier gereden "Maxi" heeft een verlengde wielbasis (308 cm) en biedt zoveel ruimte dat de inzittenden spontaan pleinvrees zouden krijgen. De ruimte rondom de voorstoelen is meer dan royaal en de hoofdruimte is enorm.

Achterin kunnen drie volwassenen prima zitten. Dankzij de schuifdeuren kunnen overenthousiaste kinderen geen schade aan andere auto's veroorzaken op krappe parkeerplaatsen.

Renault Kangoo ZE

Helaas voorziet Renault niet in een derde zitrij, alhoewel daar genoeg ruimte voor is. Dit is echter geen beperking van de ZE, ook de Kangoo met verbrandingsmotor is niet leverbaar met tweede achterbank. Daar staat tegenover dat er nu zo veel bagageruimte over blijft, dat alle vijf inzittenden zeer zwaar bepakt op reis kunnen met de Kangoo Maxi.

Op weg

Daar is het onderstel bovendien goed op berekend. De wielophanging is aangepast aan het extra gewicht van de accu's. Daarbij is de auto berekend op het extra gewicht van vracht of vijf personen en hun bagage. Op die manier is de veiligheid gewaarborgd, maar is de auto zonder belading erg stug geveerd. De remmen zijn welhaast overbemeten; een remproef met een nauwelijks beladen testauto was op z'n zachtst gezegd overtuigend (meer concreet: alle inzittenden hingen in de gordels). Ook de (passieve) veiligheidsvoorzieningen zijn prima verzorgd en waar nodig aangepast aan de nieuwe techniek.

Renault Kangoo ZE

Renault wil de elektrische auto bereikbaar maken voor een zo groot mogelijke groep kopers. De vormgeving verschilt daarom nauwelijks van de andere Kangoo's. Dat betekent ook dat de standaarduitrusting alleen het hoogst noodzakelijke omvat. Zo moest de testauto het bijvoorbeeld stellen zonder airconditioning of ESP.

Renault Kangoo ZE

Omdat de Kangoo van origine een bedrijfsauto is, is het interieur eenvoudig en vooral praktisch van opzet. Veel metaaldelen zijn niet bekleed. De gebruikte materialen zijn eenvoudig doch degelijk.

Elektrisch

Een groot verschil met de gewone Kangoo is, dat de ZE altijd is uitgevoerd met een elektrische versnellingsbak. Althans, zo lijkt het. In feite heeft een elektromotor geen versnellingen nodig en daarom voldoet een hendel met alleen de opties "drive", "reverse" en "park".

Renault Kangoo ZE

Eenmaal onderweg is het verschil met de gewone Kangoo enorm. Het basismodel is matig geïsoleerd om de prijs laag te houden. De (diesel)motor, het mechaniek en alle rijgeluiden zijn daarom overduidelijk hoorbaar. Een elektromotor is van nature nauwelijks hoorbaar (en trillingsvrij!). Daarom geeft de ZE al vanaf de eerste meter een betere indruk dan de gewone Kangoo. Gaandeweg wordt dat gevoel alleen maar versterkt. Alhoewel dit bepaald geen snelle auto is, biedt de ZE wel het raffinement dat bij de gewone Kangoo ver is te zoeken.

Volgens Renault kan de Kangoo ZE na 8 uur laden maximaal 170 km afleggen. Het werkelijke cijfer is echter sterk afhankelijk van de situatie. Met name de verwarming gebruikt zo veel elektriciteit, dat dit de actieradius kan halveren! Ook de buitentemperatuur is van grote invloed op de maximaal af te leggen afstand. Het effect van een zware belading is volgens Renault gering; iedere 100 kg vracht reduceert de actieradius met slechts 1 km.

Renault Kangoo ZE

De testrit werd uitgevoerd met een bijna lege auto bij een buitentemperatuur van ruim 30 graden, waardoor de accu's licht werk hadden. Dat gaf alle gelegenheid om onbezorgd te genieten van de fraaie omgeving en natuurlijk de frisse lucht!

Conclusie

Renault gelooft in de elektrische auto en introduceert daarom in rap tempo een breed aanbod van elektrische voertuigen. De Kangoo is daarvan de ruimste en wordt aangeboden als bedrijfsauto en gezinsauto.

Zoals bij iedere elektrische auto, is de actieradius geringer dan bij de uitvoering met benzine- of dieselmotor. Volgens Renault kan de Kangoo ZE op een volle accu maximaal 170 km afleggen. In de praktijk is die waarde sterk afhankelijk van de weersomstandigheden en de rijstijl. Op deze beperking na is de ZE in alle opzichten een prettigere auto dan de gewone Kangoo. De ruimte en het weggedrag zijn gelijk gebleven, terwijl de elektrische aandrijving het comfort biedt waar het de Kangoo voorheen zo aan ontbrak.

plus
  • Nette prijs
  • Ruim en praktisch
  • Rijdt beter dan een gewone Kangoo!
min
  • Uiterst eenvoudige standaarduitrusting
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!