6 november 2007
Fiat 500

Fiat 500

Nu ook in Nederland

Rij-impressie | Het was als een verjaardag die veel te lang op zich liet wachten. Het leek op een Kerst die maar niet wilde komen. Maar nu is het dan zo ver. Nadat Italië en Frankrijk al konden genieten van de Fiat 500, staat deze reïncarnatie van het icoon van weleer eindelijk ook in de Nederlandse showroom. Tijd voor een testrit op eigen bodem.
 

"Ons ben zunig". De eerste kennismaking met de Fiat 500, betrof een flamboyante Sport-uitvoering op Italiaans kenteken. Maar voor deze Nederlandse test is juist een basis-uitvoering gebruikt. Het absolute instapmodel is de "Naked", maar die is pas begin 2008 leverbaar. Op dit moment is de "1.2 Pop" de goedkoopste uitvoering op de prijslijst.

Pop!

Eigenlijk is "voordeligste" een beter woord, want goedkoop doet de testauto niet aan. De afwerking is keurig en de voordelige 500 ziet er minstens zo innemend uit als de duurdere varianten. De "Pop" staat misschien niet op chique lichtmetaal, maar de wieldoppen met "500"-logo staan de auto ontzettend goed.

Bovendien hoeft niet of nauwelijks te worden bijbetaald voor opvallende kleuren, waardoor ook een 500 op budget een lust voor het oog is. De Fiat 500 is tot op het kleinste detail op maat te maken; veel van die zaken zijn geen kostbare opties maar simpelweg keuzes.

Fiat 500

Deze "Pop"-uitvoering is standaard voorzien van elektrisch verstelbare buitenspiegels, centrale portiervergendeling, elektrisch bedienbare zijruiten en een radio/CD-speler die ook raad weet met MP3 bestanden. De geluidskwaliteit van de radio is opmerkelijk goed voor een auto in deze prijsklasse. Iedere 500 is voorzien van een snelheidsmeter met daarbinnen een toerenteller. Daarin is nog eens een display te vinden waarop informatie van de tripcomputer verschijnt.

Op het gebied van veiligheid biedt de 500 vanaf het "Pop"-niveau front-airbags, zij-airbags, raam-airbags en een knie-airbag. ABS en een brandpreventiesysteem zijn zelfs standaard vanaf de basisuitvoering. Mede daarom heeft de 500 inmiddels bewezen een zeer veilig kleintje te zijn in de gezaghebbende EuroNCAP crashtest.

Fiat 500

Ruimte

De nieuwe Fiat 500 is heel wat groter dan het origineel uit de jaren '60 en biedt daarom de ruimte die van een moderne auto verwacht mag worden. Bij de eerste kennismaking valt vooral de hoge zit op. Dat betekent een makkelijke in- en uitstap. De hoofd- en beenruimte voorin zijn prima. Jammer genoeg zijn de veiligheidsgordels niet in hoogte verstelbaar.

Fiat 500

De ruimte op de achterbank is gering. Hier zitten alleen kleine kinderen (tot +/- 10 jaar) prettig. De bagageruimte is juist fors voor een auto van deze omvang.

Fiat 500

Sport!

De Fiat 500 is vooralsnog leverbaar met drie motoren. Op het programma staat één dieselmotor. Die is echter nauwelijks interessant voor de Nederlandse markt, omdat de meerprijs ervan alleen is terug te verdienen door jaarlijks astronomische afstanden af te leggen (zie de kilometerkostenberekening op deze site voor details).

De 1.4 liter benzinemotor is al eerder getest. Deze levert prima prestaties, maar moet daar hard voor werken. Het maximale vermogen van 100 pk wordt pas geleverd bij een hoog toerental, bij voorkeur in de "Sport"-modus.

Bij de "Sport"-modus hoort ook een "Sport"-onderstel waar de besturing en wegligging sterk door verbeteren. Zonder "Sport"-onderstel kan de 500 bij wilde manoeuvres hevig gaan dansen, zij het altijd ruim binnen de veiligheidsmarges. Ongeacht de motor verdient de "Sport"-uitvoering de voorkeur. Deze doet z'n naam eer aan; de "Sport" stuurt directer en met meer gevoel, hetgeen het rijplezier enorm ten goede komt.

Fiat 500

Stadsauto

De hier gereden 1.2 liter motor is een regelrechte aanrader. Al bij lage toeren levert de krachtbron prima prestaties. Met name in stadsverkeer is daarom nauwelijks verschil merkbaar met de duurdere motoren. Op de snelweg heeft de 1.2 motor precies voldoende vermogen om mee te komen met het overige verkeer. Alleen wanneer het uiterste wordt gevraagd, is de nodige reserve beschikbaar om bijvoorbeeld vlot in te voegen.

De rijgeluiden zijn gemiddeld voor een auto in dit prijssegment. Omdat de lichtst gemotoriseerde Fiat 500 ook het lichtste gewicht in de schaal legt, remt deze variant ook het beste.

Conclusie

Het was het wachten waard. De Fiat 500 ziet er niet alleen fantastisch uit, maar rijdt ook nog eens uitstekend. Zelfs in de basisuitvoering is dit een feestje op wielen. Deze auto is ook leuk zonder een waslijst aan kostbare opties.

De rijeigenschappen zijn standaard goed, maar de "Sport"-uitvoeringen met "Sport"-onderstel sturen beduidend beter. Van de leverbare benzinemotoren is de 1.4 liter zonder twijfel de vlotste. De 1.2 liter krachtbron is in de stad echter minstens zo prettig en is bovendien nog economischer.

Het voelt alsof de veel te lang uitgestelde verjaardag en de langverwachte Kerst eindelijk daar zijn. Ook in het nuchtere Holland wist de Fiat 500 een brede grijns op het gezicht van de testrijder én menig omstander te toveren. De Fiat 500 staat vanaf 20 november bij de dealer. De importeur belooft levertijden die vergelijkbaar zijn met die van iedere andere Fiat. Het feest kan beginnen ...

plus
  • Leuk, leuk, leuk
  • Zuinige, vlotte 1.2 motor
min
  • Gordels niet in hoogte verstelbaar
  • Soms wat zweverig zonder sportonderstel
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!