17 april 2007
Smart ForTwo (2007 - 2014)

Smart ForTwo (2007 - 2014)

Verbeter de wereld, begin bij je auto

Autotest | Als iedereen Smart zou rijden, zouden de files een stuk korter zijn. Als iedereen Smart zou rijden, zou er dubbel zo veel parkeerruimte zijn. Als iedereen Smart zou rijden, zou de CO2 uitstoot dramatisch verminderen. Bovendien is er nu nog meer reden om een Smart ForTwo te rijden, want deze slimme stadsauto is geheel vernieuwd.
 

Kijk vijf minuten naar het langsrijdende verkeer. Grote kans dat in de meeste auto's slechts één persoon zit. Een heel enkele auto vervoert twee mensen. Alleen met veel geduld is er een kans dat er een auto passeert waarvan zelfs de achterbank wordt gebruikt. Waarom is het nodig om zo veel auto mee te slepen als twee stoelen genoeg zijn? Dat kost onnodig veel geld, ruimte en energie.

Smart kwam daarom eind vorige eeuw met een voor de hand liggende oplossing: een auto die precies biedt wat men gebruikt en niets meer dan dat. Hoe logisch het idee ook was, zo'n radicaal andere auto wordt niet zomaar geaccepteerd.

Smart ForTwo (2007 - 2014)

Veiligheid

Menigeen maakte zich zorgen over de veiligheid van een extreem kleine auto. Smart voorziet de ForTwo daarom van zeer sterke veiligheidsbalken die zelfs buiten de auto zichtbaar zijn. De grijze "Tridon" veiligheidskooi van de rode testauto zorgt ervoor dat dit kleintje zelfs een aanrijding met een veel grotere auto veilig doorstaat.

Om brokken te voorkomen zijn ABS (anti blokkeer remsysteem) en ESP (elektronisch stabiliteits programma) standaard.

Rijden

Rijden met zo'n klein autootje mag geen opoffering zijn en juist daarom is deze geheel nieuwe Smart 20 cm langer dan de voorganger. Toch vraagt de Smart ForTwo de nodige gewenning. De besturing is indirect en gevoelloos. Omdat de bestuurder bijna op de voorwielen zit, voelt dit miniatuurtje anders dan zomaar een kleine auto.

Maar het is allemaal een kwestie van wennen. Gaandeweg geeft de Smart ForTwo steeds meer vertrouwen, blijkt steeds meer te kunnen en voelt de bestuurder de auto beter aan. Wat blijft is een extreme zijwindgevoeligheid. De Smart ForTwo voelt zich redelijk thuis op de snelweg, maar hier bieden andere kleine auto's (i.e. Daihatsu Cuore, Toyota Aygo) meer comfort.

Smart ForTwo (2007 - 2014)

In de stad is de "Slim VoorTwee" onverslaanbaar. Dankzij de minimale afmetingen is deze Smart ongekend wendbaar. De wegligging is prima; veel beter dan die van de voorganger. Invoegen is kinderlijk eenvoudig, brutaal ergens voor duiken bijna onweerstaanbaar. Ook parkeren is een koud kunstje, alhoewel de nieuwe Smart te lang is om dwars op een parkeervak te zetten.

Motor

Niet alleen het handzame formaat maakt de Smart ForTwo tot een ideale stadsauto. De drie cilinder één liter motor (was 698 cc) is gemaakt voor stadsverkeer.

Deze krachtbron is beschikbaar in drie varianten. De eerste is een basisuitvoering (61 pk) voor wie de Smart koopt als een handzame budgetauto. Daar tegenover staat een snelle versie die veel vermogen (84 pk) levert dankzij de toevoeging van een turbo. De middelste versie (71 pk) zal de meeste verkopen voor z'n rekening nemen en is hier getest.

De prestaties van de testauto zijn prima. Vooral in de stad is de ForTwo levendig en watervlug. Ook op de snelweg zijn de prestaties keurig, maar boven de 100 km/u moet worden teruggeschakeld om nog vlot te accelereren.

Smart ForTwo (2007 - 2014)

Schakelen

De Smart ForTwo heeft geen koppelingspedaal. Het naar voren of naar achteren tikken van de versnellingshendel is voldoende om respectievelijk de volgende of vorige versnelling te kiezen.

Omdat de motor klein is, is het belangrijk het schakelmoment goed te kiezen. Wanneer te vroeg wordt geschakeld, is onvoldoende kracht beschikbaar en valt de auto bijna stil. Te laat schakelen resulteert in veel lawaai en een onnodig hoog verbruik. Het vraagt de nodige tijd om aan te voelen wat het juiste schakelmoment is.

Met een druk op de knop aan de zijkant van de versnellingshendel neemt de computer het schakelwerk over; de Smart is dan een volautomaat (5 traps). Maar die automaat voelt de bestuurder niet goed aan en schakelt bovendien storend traag. Waarom kan er niet gewoon een handbak in deze auto? Het schakelsysteem was hét kritiekpunt van de vorige generatie en dit is nog steeds niet adequaat opgelost!

Ruimte

De Smart ForTwo oogt klein, maar de binnenruimte is enorm. De motor ligt onder de bagageruimte, dus de beenruimte loopt door tot de koplampen! De stoelen zitten bijzonder prettig en zijn goed verstelbaar. Het stuurwiel is helaas niet verstelbaar. Omdat het interieur zo ruim is, voelt de ForTwo absoluut niet als een miniatuurtje.

Smart ForTwo (2007 - 2014)

Het dashboard is eigenzinnig met losse meters op het dashboard. Dankzij een kliksysteem kunnen accessoires als extra klokken, steuntjes of CD-rekjes eenvoudig worden toegevoegd en bevestigd. De hier gereden "Passion"-uitvoering beschikt standaard over airconditioning, een radio/CD speler, elektrisch bedienbare zijruiten, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en een groot panoramadak. Dat laatste is gemaakt van lichtgewicht kunststof, zodat het niet kan breken.

Heeft een miniatuurauto ook een miniatuur bagageruimte? Ook hier is Smart de sceptici voor. De kofferruimte is vergelijkbaar met die van andere kleine auto's. De ForTwo is geen verhuiswagen, maar de dagelijkse boodschappen passen dankzij een aantal slimmigheden gemakkelijk. Zo is de scheidingswand tussen bagageruimte en passagierscompartiment eenvoudig te verwijderen (klittenband) en is zelfs in de achterklep een bagagevak gemaakt. Kortom: voor alle problemen een oplossing, voor alle vooroordelen een passend antwoord.

Smart ForTwo (2007 - 2014)

Conclusie

Smart zag een probleem en kwam met een slimme oplossing. De Smart ForTwo biedt precies wat de gemiddelde automobilist nodig heeft. Door geen overbodige zitplaatsen, ingebeelde veiligheid of nodeloos prestige mee te slepen, is de Smart ForTwo ongekend handzaam, wonderlijk ruim, uiterst praktisch, zeer veilig en vooral bijzonder zuinig.

Is de nieuwe Smart ForTwo ook beter dan de vorige? Het verschil met de vorige generatie is onmiskenbaar. Het speelgoedgehalte is een stuk lager geworden, maar de pret daarmee ook. Daar staat tegenover dat de nieuwe Smart ForTwo comfortabeler, stabieler, sneller, ruimer en eleganter is geworden. Als iedereen een Smart ForTwo zou rijden, zou de wereld er een stukje mooier uitzien.

plus
  • Ontzettend cool
  • Ruim en praktisch
  • Snel, zuinig en wendbaar
min
  • Indirecte besturing
  • (zeer) zijwindgevoelig
  • Minder rijplezier dan de vorige generatie
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!