15 juli 2003
Citroen C3 Pluriel

Citroën C3 Pluriel

La Vie est tres Belle

Autotest | De slogan van de Citroën C3 is "La Vie est Belle", ofwel "het leven is mooi". Na de test van de Citroën C3, kon de redactie niet anders concluderen dan dat de C3 een auto is die inderdaad vrolijk stemt. Toch gaat Citroën nu een stapje verder en introduceert onder de naam "Pluriel" een wel heel veelzijdige variant van de C3. De auto toont in eerste instantie als dezelfde functionele gezinsauto, maar dankzij een ingenieuze constructie laat de Pluriel zich via allerlei tussenvormen transformeren tot cabriolet.
 

Al bij het ophalen geeft de Pluriel het gevoel dat het een voorrecht is deze auto te mogen testen. Tegen de verwachting in is het testexemplaar niet oranje, maar zilver. Toch weet Citroën evenals bij de C3 ook een "grijze" auto een buitengewoon positieve uitstraling te geven. Op deze manier geeft de testauto al een goed gevoel voordat de test is begonnen!

Citroen C3 Pluriel

De Pluriel is een "C3 Cabriolet", maar onderscheidt zich op meer punten van de C3. Zowel de voor- als achterlichten zijn bijvoorbeeld voorzien van vele kleine bolletjes. Dat staat niet alleen leuk, in een kleine ruimte als een parkeergarage geeft het het effect van een rijdende discobol.

Uiteraard gaat dit niet ten koste van de veiligheid. Sterker nog de koplampen hebben een bovengemiddeld grote lichtopbrengst. Om te benadrukken dat dit een cabriolet is, is de bovenkant van de auto geheel in zwart uitgevoerd. Ondanks de vele bijzondere details, benadrukt Citroën dat deze auto niet speciaal is geprepareerd voor de test; al dit moois is standaard.

Het interieur is gemakkelijk te herkennen als dat van een C3. Opnieuw wordt het getekend door vele kleine bolletjes, maar nu op een zacht kunststof. De textuur en het materiaal, maken op wonderlijke wijze van "stemmig grijs" ineens "vrolijk grijs". De stoelen zijn uitgevoerd in stof en dat brengt het risico met zich mee dat deze niet goed opdrogen na een onverhoopte regenbui (geen ondenkbaar risico bij een cabriolet).

De bolletjes zijn nu uitgevoerd als gaatjes en samen met een paar frivole logo's maken de stoelen het interieur helemaal af. Dit is het bewijs dat een mooi interieur niet altijd bestaat uit hout, chroom en leder!

Citroen C3 Pluriel

De stoelen zitten bovendien zo goed dat de blije lach op het gezicht blijft. De voorstoelen zijn voldoende te verstellen, zodat de bestuurder een prima positie achter het stuurwiel kan vinden. Evenals bij de C3, heeft de Pluriel een iets hogere zit dan gemiddeld. Dat geeft een goed overzicht over het verkeer en maakt in- en uitstappen gemakkelijk. De ruimte op de achterbank is duidelijk minder dan die in de C3, want de achterbank moest ruimte maken voor de constructie van het dak.

SensoDrive

Ten tijde van de test staat de Pluriel al bij de dealer en heeft menig liefhebber al een proefrit gemaakt. Omstanders tijdens de diverse fotostops weten daarom te melden dat de Pluriel "niet lekker rijdt". Die uitspraak is begrijpelijk, maar niet terecht. In de uitvoering met 1.6-liter motor is "SensoDrive" standaard. Dit systeem van een sequentieel te bedienen versnellingsbak en automaat, is namelijk zelflerend. Pas na twee dagen rijden, weet het elektronische brein van de automaat precies hoe de testrijder het wil hebben en rijdt de auto helemaal naar wens. Een proefrit van een half uur bij de dealer is daar veel te kort voor.

Het alternatief is zelf schakelen. SensoDrive heeft "sequentiële" bediening, wat betekent dat de versnellingspook alleen een "plus" en een "min" kent voor respectievelijk de volgende en vorige versnelling. Het systeem is ook te bedienen met twee "vleugels" achter het stuurwiel.

Hier heeft Citroën de boodschap echter niet helemaal begrepen, want deze bedieningselementen draaien niet mee met het stuurwiel. Een dergelijke voorziening moet het juist mogelijk maken snel te schakelen, terwijl de handen aan het stuur blijven. Wanneer de bestuurder zelf schakelt, verloopt iedere gangwissel dankzij een speciale voorziening zeer soepel. Dat is heel prettig, maar het heeft ook als gevolg dat remmen op de motor nauwelijks effect heeft. Anticiperen op het verkeer, het voordeel van zelf schakelen, wordt daarmee teniet gedaan.

De 1.6-liter motor levert 110 pk en heeft een karakter dat eveneens enige gewenning vraagt. Al bij de eerste kilometers valt op dat de krachtbron bijzonder stil is. De bestuurder is daarom geneigd vroeg te schakelen, om die rust te behouden. De Pluriel toont zich dan een comfortabele auto die zich goed leent voor het afleggen van lange afstanden.

Het motorkarakter is absoluut niet uitdagend en wie de auto niet heel expliciet provoceert, weet niet dat deze zwaarst gemotoriseerde Pluriel desgewenst heel behoorlijk uit de startblokken kan komen. Alleen wanneer de motor flink toeren mag maken, is de Pluriel een vlotte auto die zich sportief laat rijden. Ook op de snelweg zijn hoge gemiddelde snelheden moeiteloos vol te houden en is steeds voldoende reserve aanwezig om veilig in te halen zonder terug te schakelen. Bovendien is het verbruik, gezien de omvang en de prestaties, heel beschaafd met een gemiddelde van 1 op 16,1.

Citroen C3 Pluriel

Transformatie

Uiteraard gaat het bij de Pluriel allemaal om de veelzijdigheid. Toch valt de auto ook met gesloten dak positief op. De constructie bestaat uit een tweedelige achterklep met glazen achterruit, aangevuld met twee metalen bogen waartussen een stoffen kap zit.

Het is niet overdreven te stellen dat de Pluriel in gesloten toestand even stil is als de gewone C3. Alleen in een tunnel, is iets meer geluid van boven hoorbaar omdat de rijgeluiden dan via de tunnelwand reflecteren. De binnenste laag van de kap is uitgevoerd in een lichte kleur. Dat geeft een ruimtelijk gevoel, in tegenstelling tot veel zwarte cabriokappen die meer het gevoel geven onder een (knus) tentdak te rijden.

Citroen C3 Pluriel

Boven de binnenspiegel is een grote draaiknop te vinden. Hiermee kan de kap naar wens per lamel worden geopend. Dit deel van het dak is elektrisch bediend en kan bovendien worden geopend en gesloten tijdens het rijden (erg handig!). Omdat de wind zou gaan klapperen op dit half geopend interieur, is een mini-spoiler bovenop de voorruit te vinden. Door deze omhoog te klappen, verandert de werveling van de wind en keert de rust terug.

Citroen C3 Pluriel

De volgende stap is de stoffen kap te laten zakken tot over de achterruit. Alhoewel het mogelijk is in deze stand te rijden, is het zicht in de binnenspiegel weg en is het extra gevoel van vrijheid gering. Daarom is het tijd voor de grote truc van de Pluriel ... de dubbele bodem!

Dubbele bodem

De bagageruimte van de gewone C3 is uitgevoerd met een dubbele bodem. Dankzij een speciale constructie van plastic schotten, wordt de bagageruimte in vakken verdeeld. Citroën plakt hier de interessante benaming "ModuBoard" op. Met de Pluriel wordt pas echt duidelijk waar deze extra ruimte voor is bedoeld. Het bovenste deel van de in twee delen te openen achterklep, maakt na het ontgrendelen een soort koprol en eindigt in de dubbele bodem. Nu is de Pluriel getransformeerd tot een open auto, maar staan alleen nog stalen dakbogen boven de zijruiten. Ook deze kunnen worden verwijderd.

Dan openbaart zich het eerste minpunt in dit verder zeer ingenieuze ontwerp, want Citroën voorziet niet in een bergruimte voor deze 11 kg wegende bogen. Ook wanneer de achterbank wordt opgeklapt en de Pluriel verandert in een auto met open laadbak, is geen ruimte voor de bogen. De bogen passen wel in de auto, maar raken de versnellingspook en verschuiven bij de geringste remactie. Dit deel van het dak moet echt thuis blijven en dat betekent dat het dak niet kan worden gesloten bij een onverhoopte regenbui. Wat te denken van opvouwbare dakbogen?

Citroen C3 Pluriel

Na enige oefening, kost de gehele transformatie van gesloten gezinsauto tot volwaardige cabrio ongeveer anderhalve minuut. In de praktijk wordt het elektrisch te openen dak het meest gebruikt, omdat het eenvoudig is te openen en al veel vrijheid en frisse lucht brengt. De "pick-up"-variant werd tijdens de test het minst gebruikt omdat de laadvloer weliswaar vlak is, maar ook erg gemakkelijk beschadigt.

Ongeacht de verschijningsvorm, blinkt de Pluriel steeds weer uit op comfort. De rijwind is (zeker met gesloten zijruiten) minimaal en ook het motorgeluid is uitermate bescheiden. In geheel geopende vorm benadert de Pluriel niet alleen het comfort van cabrio's die vele malen duurder zijn, de auto is minstens zo leuk!

Citroen C3 Pluriel

Conclusie

Leuk, prettig, aangenaam, fijn, positief, genoeglijk; het zijn allemaal termen die deze gezinsauto met extra's tekenen. De Pluriel is daarmee een auto die de slogan van de fabrikant echt waar maakt. Toch komt dat plezier niet van de rijkwaliteiten, die zijn na een zekere gewennigsperiode goed, maar niet beter dan die van andere auto's.

Het leven met de Pluriel is aangenaam dankzij de sympathieke uitstraling, het slimme concept en de vele praktische -en soms unieke- mogelijkheden. Daarom behoort de Citroën Pluriel tot dat handjevol auto's dat ook na de verplichte testkilometers nog regelmatig werd gebruikt om een dagje te genieten van het leven!

plus
  • Veel rijplezier
  • Sympathiek voorkomen
  • Volwaardige cabrio, maar toch heel praktisch
min
  • Onwennig motorkarakter
  • Geen bergruimte voor dakbogen
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!