26 mei 2000
 

Volvo V40 (1995 - 2004)

Lease-luxe

Oldtimer | Een obscuur headhuntersbureau stuurt een kaart met als opdruk: "Hoe groot moet de auto zijn om het gebrek aan uitdaging te compenseren?". Het beeld van de Volvo V40 verschijnt weer op het netvlies. Als er ooit een (lease) auto was die menig slechte baan goed kan maken is het de Volvo V40. De echte uitdaging is niet overmoedig te worden achter het stuur van deze in Nederland gebouwde stationcar.
 

De Volvo V40 is verkrijgbaar met een ruime keuze aan motoren, van 1.6 liter tot 2.0 liter met lage druk turbo. De V40 met 1.8 liter benzinemotor vormt de middenmoot en zal door de prijs van zo'n fl. 50.000,- favoriet zijn als leaseauto. In deze variant is de V40 precies snel genoeg om met het drukste verkeer mee te komen en wanneer nodig een behoorlijke tussensprint neer te zetten.

Stationcar

Daarbij moet de maximaal 1421 liter bagage goed worden vastgesnoerd. Onbedoeld glijden spullen van de voorstoel tijdens het remmen of lanceert bagage op de achterbank zich meer dan eens na een iets te enthousiast genomen bocht.

Volvo V40 (1995 - 2004)

Besturing, wegligging en remmen geven de chauffeur het gevoel heer en meester te zijn over de V40 met als gevolg een bruuske rijstijl. Tel daarbij het gevoel van veiligheid dat Volvo als vanzelf geeft op, en het zelfvertrouwen neemt ongemerkt toe.

In de V40 ontbreekt het de inzittenden aan niets. Alles wat elektrisch moet zijn is elektrisch bedienbaar, alles wat verstelbaar moet zijn is verstelbaar. Ook een prima functionerende airconditioning behoort in deze Europa plus uitvoering tot de standaarduitrusting. Het stuurwiel is gemaakt van een materiaal dat aandoet als goedkoop plastic. Desondanks voelt het prettig en geeft evenals de stoelen geen klachten na een lange rit.

Een gevoel van luxe komt van details als een overweldigend aantal lampjes (instapverlichting, verlicht handschoenenkastje, verlicht vak in de middenconsole, etc.) en diverse lederen inzetjes. Alleen die streepjes nep-kavlar op het dashboard waren niet nodig geweest, het past niet bij de rest van het interieur.

Volvo V40 (1995 - 2004)

Als we dan toch muggenziften, zijn er een paar heel kleine dingetjes op de V40 aan te merken. Zo is het even zoeken naar de knoppen om de buitenspiegels te verstellen. Het blijken twee kleine knobbeltjes op de tunnel te zijn. Opdruk met een symbooltje was prettig geweest. En ook het inleggen van de achteruit is even zoeken, het blijkt dat de ring om de versnellingspook omhoog moet worden getrokken. Ook hier was een kleine hint welkom geweest.

Volvo V40 (1995 - 2004)

Conclusie

Rijeigenschappen, afwerking en overzichtelijkheid: alles deugt aan de Volvo V40. Praktische zaken als de bagageruimte zijn slim opgezet en de auto straalt een gevoel van degelijkheid en luxe uit. Beroepsmatig rijden met de V40 is geen werken, het is de tijd doorbrengen in pure weelde.

Volvo weet dat het een ster in huis heeft, en hangt een stevig prijskaartje aan de V40. Ondanks de goede afwerking en uitstekende rijeigenschappen is de V40 aanmerkelijk duurder dan bijvoorbeeld een Ford Mondeo of Peugeot 406 stationcar. Volvo maakt dat prijsverschil goed met een stuk uitstraling, techniek en uiteraard veiligheid. Dus kom maar op met die baan als lucifer-tester. Die doet het, die doet het, die doet het ...

plus
  • Praktisch
  • Zakelijke uitstraling
  • Solide en veilig gevoel
min
  • Geen koopje
  • Hoge drempel laadruimte
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!