4 september 2015
Mercedes-Maybach S600

Mercedes-Maybach S600

Privilege

Autotest | Wie veel vliegt, kiest de luxe van business class. Maar soms is ook dat niet genoeg. Dan biedt een privé-jet nog meer gemak en vrijheid. Wie veel rijdt, kiest voor een luxe auto zoals de Mercedes-Benz S-Klasse. En wanneer ook dat niet genoeg is, is er de S-Klasse Maybach. Maak kennis met het fijnste dat Mercedes-Benz te bieden heeft.
 

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: naast de vorige Maybach is deze nieuwe generatie een koopje! De vorige generatie Maybach werd gepresenteerd als zelfstandig merk dat het moest opnemen tegen Rolls Royce en Bentley. Maybach gebruikte de Mercedes-Benz S-Klasse als basis, maar maakte zo veel aanpassingen dat er alsnog torenhoge ontwikkelingskosten moesten worden terugverdiend. En omdat Maybach met de hand werd gebouwd, werd de auto nog kostbaarder.

De nieuwe generatie Maybach is tegelijkertijd met de nieuwe S-Klasse ontwikkeld en rolt van dezelfde productielijn in de fabriek. Bovendien is Maybach niet langer een zelfstandig merk, maar een type-aanduiding. Maybach staat voor een extra luxueuze uitvoering van de S-Klasse.

Mercedes-Maybach S600

Iedere Maybach is herkenbaar aan een grille met dubbele lamellen, hetgeen gewoonlijk alleen is voorbehouden aan de de S-Klasse V12. Ook de zilverkleurige B-stijl is kenmerkend voor Maybach. Het grootste verschil is echter de verlengde wielbasis. Ten opzichte van een S-Klasse met lange wielbasis (3 meter 17), heeft een Maybach nog eens 20 cm extra beenruimte achterin. Let ook op het extra zijruitje achter, waardoor het lijnenspel in balans blijft.

Achterin

Deze variant is dan ook expliciet bedoeld als auto met chauffeur. Achterin zijn twee extreem comfortabele stoelen te vinden die zelfs tot 37 graden vlak kunnen worden gelegd om te rusten (let op: hiervoor moet de voorstoel naar voren worden geschoven, waardoor effectief alleen rechts achterin kan worden geslapen). Achterin doet de Mercedes-Maybach daarom veel denken aan een stoel uit de business class van een groot lijnvliegtuig.

Mercedes-Maybach S600

Een groot verschil met een vliegtuigstoel zit in de airbags. Zelfs wanneer achterin geslapen wordt, biedt de S-Klasse nog steeds maximale veiligheid. Zo voorkomt een airbag in de zitting dat de passagier niet naar voren glijdt bij een onverhoopt ongeval.

Uiteraard biedt de S-Klasse Maybach de nodige luxe achterin ("First Class achtercompartiment"). Dat begint met de gebruikelijke massage-functie, beeldschermen en tafeltjes van de standaard S-Klasse. Maybach gaat een stapje verder met een intercom die ieder woord dat voorin wordt gesproken subtiel versterkt middels de luidsprekers achterin. De mate waarin het glazen dak buitenlicht doorlaat, is elektronisch regelbaar.

Mercedes-Maybach S600

Optioneel is een champagne-set leverbaar, bestaande uit twee verzilverde glazen en een koelkast. Die laatste biedt ruimte aan drie flessen en weet serieus te koelen (niet een fractie minder warm dan buiten zoals koelkastjes van de accessoire-handel dat doen). Let op dat deze koelkast wel een flinke hap uit de bagageruimte neemt.

Voorin

Voorin is de Maybach gelijk aan iedere andere S-Klasse en dus zal de chauffeur de kilometers bepaald niet als een straf ervaren; om het maar eens eufemistisch uit te drukken.

Mercedes-Maybach S600

Kenmerkend voor de nieuwe S-Klasse is dat de auto alle luxe- en veiligheidssystemen biedt die Mercedes-Benz in huis heeft. Een technisch hoogstandje is "Intelligent Drive". Middels camera's, laser en radar kan de S-Klasse zijn positie op de weg en zijn positie ten opzichte van ander verkeer bepalen. Op die manier kunnen hulpfuncties aan de verkeerssituatie worden aangepast.

Zo is de S-Klasse voorzien van het inmiddels gangbare systeem dat waarschuwt wanneer onbedoeld de belijning op het wegdek wordt overschreden. "Intelligent Drive" gaat een stap verder door actief uit te kijken naar tegenliggers en terug te sturen als de chauffeur een onvoorzichtige inhaalactie wil doen. Ook kan Intelligent Drive herkennen wanneer tegen het verkeer in wordt gereden (spookrijden). Zie voor nog meer voorbeelden de test van de S500e.

Mercedes-Maybach S600

Het optionele Burmester audiosysteem verdient een speciale vermelding. Het geluid is zo rijk, dat het is als het verschil tussen kleuren- en zwartwit TV. Details worden zo helder, dat bestaande CD's opnieuw ontdekt zullen worden!

Weggedrag

Dankzij de royale afmetingen en het verfijnde onderstel rijdt en stuurt iedere S-Klasse uitstekend. Maar... het kan nog beter! De testauto is namelijk voorzien van "Road Surface Scan". Hierbij scant een stereo-camera (die diepte kan zien) oneffenheden in het wegdek en worden de dempers hier vantevoren op aangepast. Daardoor worden oneffenheden gevoelsmatig "uitgevlakt" en rijdt de S-Klasse echt beter dan andere auto's van soortgelijke statuur.

Mercedes-Maybach S600

Niet alleen zorgt het actieve onderstel voor meer comfort op slecht wegdek, het zorgt er ook voor dat de S-Klasse zich nog beter vast bijt in de bocht. Het effect is vergelijkbaar met een bakkenist bij een motor met zijspan die het gewicht steeds zo verdeelt, dat de wegligging nog beter is.

Prestaties

Omdat Maybach staat voor de absolute top, zijn alleen de sterkste motoren van de S-Klasse leverbaar in combinatie met het Maybach-label. Zo is de testauto voorzien van een 6.0 liter twaalfcilinder krachtbron (530 pk / 830 Nm).

Mercedes-Maybach S600

Om er voor te zorgen dat dit enorme vermogen "beteugeld" kan worden, is de reactie op het gaspedaal zeer indirect en trekt de S600 in de meeste gevallen in de tweede versnelling op. De sprint van 0 naar 100 km/u wordt geklaard in 5 seconden, maar is alles behalve spectaculair. Het is alsof de machtige machine voorin even kucht en die ordinaire uitspatting zo snel mogelijk wil vergeten.

De meerwaarde van een twaalfcilinder boven een achtcilinder zit vooral in het gemak en de rust waarmee de prestaties worden geleverd. Tijdens een tussensprintje van bijvoorbeeld 80 naar 130 km/u klimt de snelheidsmeter even snel als de toerenteller! Bovendien zorgt Maybach merkbaar voor nog betere geluidsisolatie dan een standaard S-Klasse (alleen dat is de meerprijs al waard!). Geluiden van de banden of rijwind zijn domweg afwezig, ongeacht de gereden snelheid.

Mercedes-Maybach S600

Iedere snelheid onder de 200 km/u lijkt daarom wandeltempo. Daarmee is de S600 zo snel, dat het op de korte afstand (+/- 500 km) een serieus alternatief is voor een privé-jet. Een vliegtuig vereist immers inklaren bij de douane, taxiën en andere formaliteiten. De Maybach S600 maakt dat allemaal overbodig en biedt maximaal comfort van deur tot deur.

Conclusie

De S-Klasse is het topmodel van Mercedes-Benz. En de Maybach is de top-uitvoering van de S-Klasse. Gezien de uitstekende herinneringen aan de testrit met de S500e lijkt een Maybach misschien te veel van het goede. Maar een uitgebreide proefrit leert dat Maybach de meerprijs absoluut waard is.

Voor de passagiers is de grootste meerwaarde van Maybach de verder verlengde wielbasis (20 cm ten opzichte van een S-Klasse met lange wielbasis) in combinatie met nog meer luxe achterin. De Maybach biedt achterin niet alleen een uitstekende werkplek, maar zelfs een comfortabele slaapplaats!

Ook als het gaat om de rijeigenschappen, biedt Maybach echt meerwaarde boven een standaard S-Klasse. Zo leest de computer het wegdek en past de demping hier continu op aan (optie op S-Klasse, standaard op Maybach) en dit zorgt voor nog betere rijeigenschappen. Alleen de allersterkste motoren zijn leverbaar op de Maybach, waarmee de auto met nog meer gemak presteert. Tenslotte is de geluidsisolatie merkbaar beter, waardoor reizen met de "S600 Maybach" als een nog groter privilege wordt ervaren.

plus
  • Extreem comfortabel
  • Vooruitstrevende techniek
  • Nette prijs t.o.v. voorgaande model
min
  • Bekerhouders voorin niet standaard
  • Koelkast neemt flinke hap uit bagageruimte
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!