29 februari 2012
Skoda Citigo

Skoda Citigo

Van het volk, voor het volk

Autotest | Skoda onderscheidt zich van andere merken met een eigenwijs karakter en een lage prijs. Dat eigenwijze komt terug in slimme vindingen die het leven aangenamer maken. De lage prijs is te danken aan de samenwerking met Volkswagen, waarbij vertrouwde techniek een tweede leven krijgt. Maar nu introduceert Skoda de Citigo en die is gebaseerd op een hagelnieuwe Volkswagen, terwijl de prijs toch lager ligt. Te mooi om waar te zijn?
 

Skoda, Seat en Volkswagen maken er geen geheim van: de drie zustermerken hebben samen een kleine stadsauto ontwikkeld. Ieder merk geeft een eigen karakter aan de auto om een specifieke groep klanten aan te kunnen spreken.

De Tsjechische fabrikant geeft de nieuwe, kleine stadsauto een strenge blik mee die wordt versterkt door de statige, verchroomde grille. Dat staat een grote zakenauto heel chique en geeft de Citigo iets dappers. Bovendien is de Citigo daarmee geen schattig vrouwenautootje geworden. Let ook op het logo: de Citigo is de eerste Skoda waarop het nieuwe logo prijkt.

Skoda Citigo

Simply clever

Ook het interieur heeft dankzij kleine aanpassingen een eigen karakter. Zoals eerder genoemd, is Skoda op veel vlakken slimmer dan de rest en dat is hét sterke punt van de Citigo. Op allerlei plekken zijn slimme houders, haakjes en netjes aangebracht die de auto nauwelijks duurder maken maar wel veel praktischer. Voorbeelden zijn de netjes aan de voorstoelen waarin flesjes water passen en een houder voor een iPhone die in de middentunnel klemt. Tegen de voorruit zit een klem voor parkeerbonnetjes, terwijl zo'n zelfde klem op het dashboard dienst doet als fotohouder.

Skoda Citigo

Net als bij de soortgenoten van Volkswagen en Seat, kent ook de Citigo enkele tekortkomingen. De belangrijkste daarvan is dat de hoedenplank niet meebeweegt met de achterklep en na het openen het zicht in de binnenspiegel blokkeert.

Ook vervelend is het geringe aantal ventilatieopeningen in het dashboard. Wie kiest voor elektrisch bediende zijruiten, kan het rechterruit niet vanaf de linkerkant bedienen.

Skoda Citigo

De hier gereden vijfdeurs variant maakt de instap naar achteren eenvoudiger. Let op: de achterste zijruiten kunnen nauwelijks worden geopend. De achterste zijruiten scharnieren slechts en kunnen maximaal 2 cm worden geopend. De ruimte voorin is prima. De beenruimte achterin is sterk afhankelijk van de inschikkelijkheid van de bestuurder en bijrijder.

Uitrusting

Het is inmiddels een trend onder kleine auto's: draagbare navigatiesystemen worden dankzij een op maat gemaakte arm geïntegreerd in het dashboard. Skoda biedt een navigatiesysteem van Navigon aan, dat eenvoudig op het dashboard wordt geklikt.

Daarna klinken de instructies van het navigatiesysteem over de luidsprekers van de auto. Informatie van de boordcomputer en de parkeerhulp verschijnt op het beeldscherm van Navigon; dat spaart Skoda een duur display uit.

Skoda Citigo

Een speciale vermelding krijgt "City Emergency Braking": wanneer de Citigo maximaal 30 km/u rijdt en een stilstaand object dreigt te raken, dan remt de auto geheel zelfstandig. Op die manier kunnen kop-staart botsingen in de file of in de stad effectief worden voorkomen. Een test (met een kunststof blok) leert dat dit systeem prima werkt en absoluut de meerprijs waard is.

Skoda Citigo

Prestaties

De Citigo wordt geleverd met een 1.0 liter driecilinder motor die naar keuze 60 of 75 pk levert. In beide gevallen is duidelijk voelbaar dat de motor is afgestemd op een minimaal verbruik en niet op maximale prestaties. In de stad is de Citigo vlot en gewillig.

Daarbuiten moet de auto juist expliciet worden aangespoord om te presteren. Alleen wanneer het gaspedaal resoluut tot de vloer wordt ingetrapt, wil de Citigo echt goed accelereren. Uiteraard presteert de 75 pk motor dan het beste, maar de 60 pk variant scoort al een ruime voldoende.

Skoda Citigo

Omdat de auto uitnodigt tot een kalme rijstijl, is het door Skoda beloofde lage verbruik in de praktijk goed haalbaar. Een lange snelwegrit kostte slechts 4.4 liter per 100 km. Na ruim een uur stadsverkeer liep dit echter op tot 5.4 liter per 100 km. Dat komt doordat de Citigo standaard niet is voorzien van een stop/start-systeem, terwijl daarmee juist bij een stadsauto veel kan worden bespaard.

Weggedrag

De Citigo voelt zich het beste thuis in de stad. Dat is niet alleen te danken aan de compacte afmetingen, maar ook aan de rechthoekige vormen, waardoor de auto gemakkelijk is te overzien. De draaicirkel is aangenaam klein.

Skoda Citigo

De Citigo is stug geveerd en is daarom op slecht wegdek oncomfortabel. Dit zorgt er echter wel voor dat de wegligging (en dus de veiligheid!) prima is. Zelfs in meer dan snel genomen bochten geven de banden geen krimp.

Op slecht wegdek stuitert de auto nauwelijks en houden de banden altijd veilig contact met het wegdek. De Citigo laat zich daarom watervlug door het drukke verkeer sturen, precies zoals de naam al suggereert.

Skoda Citigo

Conclusie

Is de Skoda Citigo te mooi om waar te zijn? Ja en nee. Nee, want de Citigo rijdt niet anders dan de soortgenoten van Seat en Volkswagen. Dat wil zeggen: de Citigo stuurt prima, heeft een veilig weggedrag, biedt voldoende comfort, presteert redelijk en is in de praktijk zo zuinig als Skoda belooft. Daarmee behoort de Citigo (net als de stalgenoten) tot de beste kleine auto's van dit moment.

Alhoewel de prijs naar verwachting lager zal liggen dan bij Volkswagen, geldt dat ook voor de inruilwaarde en daarom is het voordeel per saldo gering. Op details is de Citigo wel degelijk beter dan de soortgenoten. De vormgeving is meer volwassen en de extra opbergmogelijkheden maken de Citigo nog praktischer.

plus
  • Zeer zuinig
  • Volwassen karakter
  • Slimme houders, haakjes, netjes en klemmetjes
min
  • Rechter zijruit niet links te bedienen
  • Te weinig ventilatieroosters in dashboard
  • Hoedenplank scharniert niet mee met achterklep
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!