Volkswagen Touareg
Volkswagen introduceert nieuwe Touareg
Duurzaamheid was het belangrijkste thema bij de ontwikkeling van de nieuwe Touareg. Dat resulteert onder meer in een fors lager gewicht: de basisversie weegt bijvoorbeeld 208 kilo minder dan zijn voorganger. Desondanks won de carrosserie nogmaals aan stijfheid. Dit vertaalt zich in een hoger veiligheid- en comfortniveau. Ook op het gebied van aerodynamica is belangrijke winst geboekt. De nieuwe Touareg is duidelijk lager dan zijn voorganger en dat leidt tot een aanzienlijk lager frontaal oppervlak en (dus) een betere stroomlijn. Tot slot zijn alle nieuwe Touareg-modellen standaard uitgerust met een nieuwe achttraps automatisch transmissie. Deze versnellingsbak is zo efficiënt dat hij alleen al goed is voor een verbruiksvermindering van ruim 2 l/100 km.
De nieuwe Touareg is ook leverbaar als Hybrid waarbij een direct ingespoten V6 TSI-benzinemotor met 245 kW/333 pk wordt gekoppeld aan een compacte en lichte (55 kg) hybridemodule. Deze module bevindt zicht tussen de V6 en de achttraps-transmissie en bestaat uit een E-motor met een vermogen van 34 kW/47 pk en een koppeling, die het mogelijk maakt om gedurende korte afstanden volledig elektrisch en dus emissievrij te rijden (parallelprincipe).
Het totale vermogen van de Touareg Hybrid bedraagt 279 kW/380 pk en het maximale koppel 580 Nm. Daarmee zijn een topsnelheid van 240 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 6,5 s mogelijk. Het gemiddelde verbruik bedraagt 8,2 l/100 km (CO2: 193 g/km). Dit komt niet alleen door de toepassing van de E-motor, maar ook doordat de V6-motor bij het uitrollen (tot snelheden van 160 km/h) wordt losgekoppeld van de transmissie waardoor wrijvingsverliezen worden beperkt.
Bovendien is de Touareg Hybrid standaard voorzien van een Start-Stop-systeem en zet hij energie die vrijkomt bij het afremmen om in elektriciteit (recuperatie). De elektriciteit wordt opgeslagen in de speciale hoogspanningsbatterij die de E-motor voedt. Het parallelprincipe van de Touareg zorgt ervoor dat de terrein- en trekeigenschappen te allen tijden maximaal kunnen worden benut (maximaal aanhangwagengewicht: 3,5 ton).
Voor de nieuwe Touareg zijn naast de Hybrid nog drie motorvarianten leverbaar. De 3,6-liter V6 FSI met directe brandstofinspuiting (206 kW/280 pk, 360 Nm) valt vooral op door zijn sterk gedaalde verbruikscijfers. Het gemiddelde bedraagt nu 9,9 l/100 km (CO2: 236 g/km). Ten opzichte van zijn voorganger bedraagt de winst 2,5 l/100 km of 60 gram CO2/km. Ook de V6 TDI (176 kW/240 pk, 550 Nm) valt op door zijn gunstigere verbruikscijfer: gemiddeld 7,4 l/100 km (CO2: 195 g/km), een winst van 1,9 l/100 km (49 g CO2) ten opzichte van zijn voorganger.
Nieuw in het Touareg-gamma is de 4,2-liter V8 TDI met 250 kW/340 pk en een koppel van 800 Nm. Daarmee zijn een topsnelheid van 242 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 5,8 s mogelijk. Deze sterke V8 laat een gemiddeld verbruik van 9,1 l/100 km (CO2: 239 g/km) voor zich optekenen. Daarmee zijn een topsnelheid van 240 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 6,5 s mogelijk. De motorvarianten V10 TDI en W12 zijn voor de nieuwe generatie Touareg niet meer leverbaar.
De nieuwe Touareg wordt standaard geleverd met vierwielaandrijving met zelfsperrend Torsen tussendifferentieel. Een Offroad-rijprogramma is daarbij standaard. Door het inschakelen hiervan (via een druk op de knop) worden ABS, EDS en ASR afgestemd op gebruik in het terrein. Bovendien zorgt dit programma voor aangepaste schakelmomenten en voor de activering van de downhill-assistent. Met dit vierwielaandrijvingsysteem bedraagt de maximale hellingshoek voor de Touareg 31 graden.
De nieuwe Touareg kan optioneel worden voorzien van het Terrain-Tech-pakket, waarmee de terreinvaardigheid toeneemt. De tussenbak van de auto is in deze uitvoering nog geschikter voor gebruik in zwaar terrein door de toepassing van een lage gearing en een midden- een achterdifferentieel met tot 100% sperwerking. Hierdoor is de Touareg in staat hellingen met een stijgingshoek van 45 graden te bedwingen. In deze uitvoering kan de bestuurder via een draaischakelaar uit vijf rijprogramma's kiezen: 1. Onroad, 2.Offroad (met automatische aansturing van de mechanische sperren), 3. Low (Offroad aangevuld met activering lage gearing, aanpassing schakelpunten en niet automatisch opschakelen in automatische modus van de transmissie), 4. Aanvullend blokkeren van het middendifferentieel en 5. Aanvullend blokkeren van het achterdifferentieel.
De achterbank beschikt nu over verstelbare rugleuningen en hij is over een lengte van 160 mm verschuifbaar. Door de achterbank neer te klappen (optioneel via elektrische bediening) ontstaat een laadruimte met een inhoud van 1.642 liter.
Alle uitvoeringen zijn voorzien van de achttraps automatische transmissie, een geluidsinstallatie met radio en CD-speler, een informatiesysteem inclusief een eenvoudig te bedienen 6,5-inch touchscreen en een elektronische parkeerrem die met een druk op de knop is te bedienen.
Optioneel is de nieuwe Touareg leverbaar met een elektrisch te bedienen achterklep, een panoramaschuifdak en het Area View dat via camera's de directe omgeving van de auto zichtbaar maakt voor de bestuurder. Ook Lane Assist, Side Assist en de adaptieve cruise control met automatische afstandsregeling (inclusief Front Assist-noodstopfunctie) leveren een belangrijke bijdrage aan het hoge veiligheidsniveau van de nieuwe Touareg. Daarbij is het nieuwe model leverbaar met Bi-Xenon verlichting met Dynamic Light Assist waardoor de lichtopbrengst altijd optimaal is zonder tegenliggers te verblinden.
Onder het nieuwe label 'Exclusive' biedt Volkswagen voor de Touareg bovendien een ruime keus uit zeer bijzondere meeruitvoeringen waaronder een volledig met leer bekleed interieur en speciale 19-inch lichtmetalen velgen.
De nieuwe Touareg wordt in juni op de Nederlandse markt verwacht.