4 februari 2017
Volkswagen Golf

Volkswagen Golf

De nieuwe norm

Autotest | Volkswagen; de wagen voor het grote volk. Golf; de meest verkochte Volkswagen. De Volkswagen Golf staat bekend als de standaard. Maar vanaf 2017 komt daar verandering in! Volkswagen heeft de Golf ingrijpend vernieuwd met als gevolg dat de norm van voorheen niet langer het gemiddelde is. Wat dan wel? Lees verder!
 

Het begint allemaal heel beschaafd en voorspelbaar. Voor modeljaar 2017 onderging de Golf een facelift met als resultaat een iets aangepast gezicht. De Golf ziet er daarmee strakker en voornamer uit. Tegelijkertijd zijn er nieuwe kleuren beschikbaar, waardoor de auto een sterkere persoonlijkheid krijgt. De hier gereden versie in "Tumeric Yellow" is fris en opvallend, maar niet speels of ordinair.

En wie echter verder kijkt, ziet meer. Letterlijk. De koplampen zijn namelijk een stuk slimmer geworden. Voortaan is de Golf leverbaar met AFS+, hetgeen staat voor "Adaptive Front Light System". Hiermee worden zowel de lichtkleur als de lichtbundel aangepast aan iedere situatie voor betere zichtbaarheid en grotere veiligheid. LED achterlichten zijn voortaan standaard en de knipperlichten "animeren" om de Golf net even begeerlijker te maken.

Volkswagen Golf

Uitrusting

De belangrijkste vooruitgang zit in de uitrusting. De traditionele klokken (snelheidsmeter en toerenteller) kunnen worden vervangen door een groot (12.3 inch) beeldscherm. Dit heeft als voordeel dat de bestuurder nu zelf kan kiezen welke gegevens wanneer worden getoond. Bij sportief rijden kan de toerenteller voorrang krijgen, bij rijden op onbekend terrein kan het navigatiesysteem prominent worden getoond.

Het beeldscherm in de middenconsole is groter geworden (9.2 inch voor het topmodel, 6.5 inch voor het instapmodel) en is voortaan met gebaren te bedienen. De sensor die voorheen alleen registreerde dat er een hand nabij het scherm was, registreert nu ook de bewegingsrichting. Het is daarom zaak niet voor, maar net onder het scherm te "vegen". Vervolgens kan bijvoorbeeld het radiostation worden gewijzigd zonder ook maar te hoeven kijken naar het beeldscherm. Verder zijn de mogelijkheden van gebarenbediening beperkt, maar het is een begin van interessante nieuwe mogelijkheden.

Volkswagen Golf

Voortaan ondersteunt de Golf Android Auto en Apple CarPlay om alle functies van de mobiele telefoon al rijdende veilig te kunnen gebruiken. Indien gewenst kan de auto dienst doen als hotspot, zodat alle inzittenden een Internet-aansluiting delen. Diezelfde Internet-verbinding wordt ook gebruikt voor "CarNet"; een digitale assistent die kan bijstaan bij problemen met de auto, medische ongemakken of simpelweg het terugvinden van de geparkeerde auto.

De belangrijkste nieuwe functie is wat Autozine betreft "Traffic Jam Assist", hiermee kan de Golf zelfstandig filerijden. Indien de auto is voorzien van een automatische versnellingsbak remt en accelereert de Golf automatisch, tot 60 km/u. Dit werkt in de praktijk voorbeeldig. Bij achteruit inparkeren met een aanhanger neemt de computer zelfs het stuur over.

Volkswagen Golf

Weggedrag

De vernieuwde Golf heeft geen aangepast onderstel. Nog altijd biedt de auto een geslaagde mix van comfort en sportiviteit. Afhankelijk van het uitrustingsniveau zijn "drive modi" beschikbaar waarmee voor een sportief, comfortabel of economisch karakter kan worden gekozen. Het effect hiervan is merkbaar, maar veel geringer dan bij andere merken.

Volkswagen Golf

Het weggedrag blijft goed, maar op dit punt blijft de Golf niet meer dan het gemiddelde.

1.5 TSI

Zowel de 1.4 TSI motor als de 1.6 MPI worden vervangen door een nieuwe 1.5 TSI motor. Volkswagen doet dit onder druk van de Chinese regering (waar motoren groter dan 1.5 zwaar worden belast) en om het leveringsprogramma overzichtelijker te maken (minder verschillende motoren produceren is goedkoper).

Uiteraard is de nieuwe motor ook voorzien van de nieuwste technieken, zoals cilinderuitschakeling en een "zeilfunctie". Vooralsnog betekent dit laatste dat de automatische versnellingsbak neutraal kiest bij gas loslaten. Bij de komende BlueMotion-versie wordt de motor zelfs uitgeschakeld bij gas los, terwijl de rem- en stuurbekrachtiging (uiteraard) blijven functioneren. Tevens bedient de nieuwe motor zich van de "Miller" cycle, waarbij de motor zuiniger loopt.

Volkswagen Golf

In de praktijk blijkt de 1.5 TSI motor een echte aanwinst. Bij lage snelheden is de motor uiterst soepel en zijn ook de overige rijgeluiden minimaal. Van het geringere vermogen dat hoort bij de genoemde Miller-cycle is niets merkbaar. Bij gas loslaten in de economische modus rolt de Golf onwaarschijnlijk makkelijk uit, alsof de auto bijna gewichtsloos is!

Toch lijkt de meerwaarde aanvankelijk gering, want de bestaande "1.0 TSI BlueMotion" is ook stil, comfortabel en bovendien een heel stuk zuiniger. De meerwaarde van de 1.5 TSI blijkt pas echt wanneer het gaspedaal dieper wordt ingetrapt. Iets meer gasgeven heeft weinig effect, maar het gaspedaal rigoureus intrappen zorgt voor uitstekende tussenacceleraties en geeft de Golf 1.5 TSI een ronduit levendig karakter.

Volkswagen Golf

Conclusie

De Volkswagen Golf heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2017. Voortaan zijn alle nieuwe (veiligheids)technieken leverbaar op de Volkswagen Golf. Daarbij gaat de Golf verder door zelfs compleet nieuwe technologie te introduceren. Sommige daarvan zijn alleen op papier interessant (gebarenbediening), andere bieden echte weerwaarde (semi-autonoom rijden, motoruitschakeling bij gas loslaten).

Omdat Volkswagen er voor kiest deze technieken niet eerst in een topmodel, maar meteen op het volumemodel te introduceren, is dat goed nieuws voor een grote groep kopers. Daarmee is de auto die eerst de norm bepaalde, nu tevens de vernieuwer in zijn segment. Met andere woorden: de nieuwe norm, is vernieuwing.

plus
  • Prima rijeigenschappen
  • Vooruitstrevende techniek
  • Prima prestaties, beschaafd verbruik
min
  • Geen koopje