23 november 2017
Volkswagen Amarok

Volkswagen Amarok

Begeerlijke bedrijfswagen

Autotest | Een pick-up truck is gemaakt om zware lasten te vervoeren. Dat kan in de open laadbak of in een aanhanger. En dat kan op de openbare weg en in het terrein. Dat geeft een pick-up truck van nature een avontuurlijk imago. Een auto als deze wordt daarom niet alleen gekocht als bedrijfswagen, maar ook als vrijetijdsauto. Volkswagen speelt daar handig op in met de vernieuwde Amarok.
 

In de lente van 2016 kondigde Volkswagen de nieuwe Amarok aan. Met het vrijgeven van schetsen en specificaties werd de spanning langzaam opgebouwd. Maar nu de "nieuwe" Amarok daadwerkelijk bij de dealer staat, blijkt het slechts om een doorontwikkelde versie van het bestaande model uit 2010 te gaan.

Nieuwe filosofie

Toch is die "optimistische" toon van Volkswagen niet geheel onterecht. Wat er namelijk wel nieuw is, is de filosofie achter de Amarok. Voorheen was de Amarok functioneel, degelijk en verstandig. Maar omdat een pick-up truck voor veel kleine ondernemers ook een privé-auto is, zoeken ze ook luxe, uitstraling en emotie.

Volkswagen Amarok

Daarom kreeg de Amarok voor modeljaar 2016 een nieuw uiterlijk en is de auto leverbaar in extra luxueuze uitvoeringen. De hier gereden variant is een "Highline" en die biedt vrijwel dezelfde voorzieningen als een Highline-uitvoering van een gewone Volkswagen personenauto. De verschillen zitten in de vloermatten (makkelijk afwasbaar rubber), stevige handgrepen in het interieur en natuurlijk de indeling van de cabine.

Ondanks de recente facelift is de vernieuwde Amarok niet zo modern als bijvoorbeeld de vernieuwde Golf en dat is een gemiste kans. Zo is het aantal actieve veiligheidsvoorzieningen gering. Ook is het infotainment-systeem niet van de allerlaatste generatie.

Volkswagen Amarok

Speciaal voor de Nederlandse markt is de Amarok leverbaar in een variant met dubbele cabine die in aanmerking komt voor een grijs kenteken. De standaard-versie met dubbele cabine heeft een te korte laadbak om te voldoen aan de eisen voor een grijs kenteken. Daarom wordt de auto voor de Nederlandse markt verlengd, zodat er ruimte is voor vier (inschikkelijke) personen en de laadbak weer even groot is als die van de versie met enkele cabine.

Weggedrag

Deze bijzondere Amarok meet 5 meter 56 en daarmee is het bepaald geen handelbare auto in de stad. De draaicirkel is bijna komisch groot; zelfs op speciale draaiplekken, zoals die vaak te vinden zijn aan het einde van doodlopende wegen, moet de Amarok twee keer steken om de draai te maken.

Volkswagen Amarok

Het weggedrag op de openbare weg is gelijk aan dat van de meeste andere pick-up trucks. In onbeladen toestand geeft de Amarok veel minder vertrouwen dan bijvoorbeeld een grote SUV. Tegelijkertijd is duidelijk merkbaar waar de grenzen liggen. Wie die niet overschrijdt, heeft een prima reisauto aan de Amarok.

Volkswagen Amarok

De Amarok is gemaakt voor het terrein en daar is de auto helemaal in zijn element. Dankzij een combinatie van slimme elektronica en vertrouwd mechaniek is dit een échte terreinauto. Zelfs op de standaard banden is zand of modder geen probleem. Daarbij laat het mechaniek zich goed aanvoelen, waardoor de bestuurder weet waartoe de Amarok in staat is en dat er vervolgens ook uit kan halen.

Motor

En de vernieuwde Amarok is tot veel meer in staat dan voorheen! Om in te spelen op de emotie is Amarok namelijk voorzien van een 3.0 liter zescilinder motor (was 2.0 liter viercilinder). Die biedt meer kracht bij een lager toerental en dat is in het terrein een aanwinst. Terreinrijden is simpelgezegd het continu zoeken naar de optimale balans tussen slip en grip, hetgeen met een soepele motor een stuk makkelijker is. De achttraps automaat met dubbele koppeling voelt goed aan wat de bestuurder wil en zorgt voor nog meer gemak.

Volkswagen Amarok

Op de openbare weg zorgt de zescilinder motor ook voor meer rust. Wie kalm met de verkeersstroom meerijdt, ziet de naald van de toerenteller zelden boven de 2.000 tpm komen. Wanneer het gaspedaal in een opwelling vol wordt ingetrapt, moeten de motor en versnellingsbak even op stoom komen, maar daarna volgt steevast een machtige acceleratie. Zelfs ruim boven de 130 km/u heeft de 224 pk / 550 Nm sterke diesel nog voldoende reserve voor meer dan vlotte tussenacceleraties.

Wel jammer: het maximale trekgewicht bedraagt "slechts" 3.300 kg en niet de maximale 3.500 kg die sommige concurrenten wel mogen trekken. Daarbij ligt het verbruik van de zescilinder hoger dan dat van een viercilinder. Een eerdere testrit met de viercilinder Amarok kostte 6.4 liter per 100 km, de zescilinder lustte 7.9 liter per 100 km. Daar staat tegenover dat de vernieuwde Amarok een veel grootser gevoel geeft en daarmee een begeerlijkere auto is geworden.

Volkswagen Amarok

Conclusie

De Volkswagen Amarok is ingrijpend vernieuwd voor modeljaar 2016. Volkswagen zag dat veel pick-ups uit Amerika worden geïmporteerd vanwege hun stoere uiterlijk en overbemeten motoren. Om de Amarok niet alleen functioneel, maar ook begeerlijk te maken, kreeg de pick-up truck van Volkswagen een nieuw uiterlijk, een rijkere uitrusting en zwaardere motoren.

Een proefrit leert dat Volkswagen met die aanpassingen is geslaagd in de opzet. Nog steeds is de Amarok leverbaar in sobere, functionele uitvoeringen. Maar met de nieuwe varianten met een rijke uitrusting en zware motoren speelt de Amarok nu ook in op de emotie.

plus
  • Moderne techniek
  • Zeer sterk in het terrein
  • Functioneel, bruikbaar en toch begeerlijk
min
  • Fors verbruik
  • Onhandig groot in verlengde uitvoering
  • Maximaal aanhangergewicht had hoger gemogen
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!