12 mei 2021

Toyota Proace Electric

Duurzaam beleid

Autotest | Bij het voeren van een bedrijf draait het om kosten, baten en continuïteit. Daarom was een bestelwagen met dieselmotor tot nu toe de meest logische keuze. Echter, voortaan komt er een factor bij: duurzaamheid En dan is diesel niet meer zo'n goed idee. Gelukkig is de Toyota Proace nu leverbaar met elektrische aandrijving.
AutoCoach

De introductie van de Proace Electric is een grote stap voor Toyota. Het merk introduceerde namelijk in 1999 hybride-aandrijving als stap tussen de traditionele verbrandingsmotor en geheel elektrische aandrijving. Vanwege het grote succes van hybrides hield Toyota daar heel lang aan vast. De Proace is het eerste model dat de volgende stap zet: 100% elektrische aandrijving.

Toyota Proace Electric

Ruimte

In het basisontwerp van de Proace is al rekening gehouden met alternatieve aandrijvingsvormen en daarom gaan de batterijen niet ten koste van de laadruimte. Net als iedere andere Proace is deze elektrische versie leverbaar in drie lengten met respectievelijk 4.6, 5.3 en 6.1 kubieke meter inhoud. Daarnaast is er een versie met dubbele cabine, die 4.0 kubieke meter laadruimte biedt. De laadruimte is toegankelijk van een schuifdeur en twee extreem ver openende achterdeuren. De laadvloer is bekleed met een materiaal dat oogt als stof, maar in feite stroef en slijtvast kunststof is.

De Proace Electric ziet er hetzelfde uit als de varianten op diesel, zowel van binnen als van buiten. Ondanks het feit dat een elektrische auto minder koeling nodig heeft, heeft het front ook dezelfde luchtinlaten. Hoogstens valt op dat het deurtje van de tankopening is verhuisd naar de neus. Daar zit de "inverter" en dat voorkomt lange kabels door de auto.

Toyota Proace Electric
Toyota Proace Electric

De testauto heeft een enkele cabine met drie stoelen voorin. Het dashboard is qua opzet, materiaal en uitrusting vergelijkbaar met dat van een personenauto. De rest van de cabine is die van een bedrijfswagen, want de materialen zijn overduidelijk gekozen op prijs en slijtvastheid. Ook de mate van geluidsisolatie is duidelijk minder dan die van de gemiddelde personenauto.

Uitrusting

De uitrusting van de hier gereden "Innovator"-uitvoering is rijk, maar desondanks niet gelijk aan die van de personenauto's van Toyota. De Proace is namelijk het resultaat van een samenwerking met Opel, Peugeot en Citroën. Alle vier de merken leveren de bus onder hun eigen naam. De verschillen zitten in het uiterlijk en de materiaalkeuze, maar niet in de techniek. Omdat Toyota geen aandeel in de ontwikkeling heeft gehad, zijn de knoppen, het beeldscherm, het infotainment-systeem (incl. Apple CarPlay, Android Auto) en de veiligheidssystemen allemaal afkomstig van de andere merken.

De testauto is voorzien van een head-up display. Alle informatie die belangrijk is voor de bestuurder wordt op een glazen paneel bovenop het dashboard in het blikveld getoond. Verwacht hiervan echter niet te veel, want het hoogteverschil met de klokken achter het stuurwiel is gering. Dankzij grote buitenspiegels, dodehoekdetectie en een achteruitrijcamera liet de testauto zich eenvoudig manoeuvreren, ondanks de geblindeerde zijruiten.

Toyota Proace Electric

Alle voorzieningen werken naar behoren, maar zijn zeker niet perfect. Zo plant het navigatiesysteem niet automatisch een laadstop als de bestemming verder is dan de batterijlading reikt. Het geluid van het audiosysteem is schel en onaangenaam.

Laden en bereik

Onder de laadvloer is naar keuze een 50 of 75 kWh sterke batterij te vinden, die in de prijslijst worden aangeduid als "standard range" of "extended range". Daarbij bepaalt het uitrustingsniveau hoe snel kan worden geladen en dat is een slimme keuze. Wanneer de Proace 's nachts stilstaat en overdag niet hoeft te worden bijgeladen, dan kan hiermee slim worden bespaard. Omgekeerd kan worden gekozen voor een versie die snellaadt, zodat de bus de hele dag lang intensief kan worden gebruikt.

Tijdens de test is geladen met 10% lading resterend in de batterij. Ondanks het feit dat de Proace niet beschikt over geavanceerde systemen om de accu voor te verwarmen om optimaal te kunnen laden, kon toch extreem snel worden geladen. Vrijwel direct werd een snelheid van 100 kW gehaald, om na enige minuten af te vlakken naar 85 kW. Hiermee kon in zo'n 10 minuten dik 100 km bereik worden bijgeladen.

Toyota Proace Electric

De kabels die nodig zijn om te kunnen laden bij een publiek laadpunt, zijn handig onder de bijrijdersstoel verborgen. Een grappig detail: deze kabels zijn in de Toyota-versie van deze bus uitgevoerd in Toyota-rood. Daarmee geeft het merk letterlijk en figuurlijk een eigen tintje aan de auto en vallen de kabels goed op om te voorkomen dat buitenstaanders er over struikelen.

Alhoewel de testauto onbeladen werd gereden, kon het beloofde bereik van 330 km (extended range) niet worden gerealiseerd. De testroute bestond uit 1 uur stadsverkeer en 2 uur snelwegen en dat kostte 26 kWh / 100 km, hetgeen hoger is dan de door de fabriek beloofde 23.7 kWh / 100 km. Daarom kon slechts 270 km in plaats van 300 km op een lading worden gereden. Dat doet echter niet af aan het belangrijkste voordeel: de kosten per kilometer blijven veel lager dan die van een bus op diesel.

„Wellicht is de Proace Electric geen 100% Toyota, maar het is wel de eerste stap naar een nieuw en duurzamer beleid“

Rijeigenschappen

De Proace Electric wordt aangedreven door een elektromotor die goed is voor 136 pk / 260 Nm. Deze wordt ook ingezet in compacte personenauto's (o.a. Opel Corsa en Peugeot e-208) en zorgt dan voor uitstekende prestaties. Aan deze grote, hoge en zware bus heeft deze zelfde elektromotor echter een hele kluif!

Toyota Proace Electric

Een bus op diesel komt aanvankelijk met enige moeite van zijn plek, maar zodra de motor voldoende toeren heeft opgebouwd komt voldoende vermogen los om te presteren. Bij een elektrische auto is dat precies omgekeerd. De Proace zet zich in alle rust en met extreme souplesse in beweging, maar wanneer het stroompedaal dieper wordt ingetrapt heeft dat weinig effect. Door te kiezen voor de sport-stand is de reactie op het stroompedaal beduidend feller en is de Proace in de stad zelfs levendiger dan een bus met dieselmotor. Ondanks het feit dat de elektromotor zijn werk in alle rust doet, zijn de geluiden van de banden en rijwind duidelijk hoorbaar. De Proace Electric is daarom wel rustiger, maar zeker niet zo'n oase van rust als luxe personenauto's met elektrische aandrijving. In de praktijk ervaart de bestuurder het feit dat de Proace Electric slechts één versnelling heeft, en zich daarom laat rijden als een automaat, als het grootste voordeel.

Vanwege het zware accupakket is het weggedrag van de Proace Electric onbeladen vergelijkbaar met dat van de diesel-versie met lading. Echter, bij de Electric is dit gewicht laag en centraal geconcentreerd, hetgeen de stabiliteit ten goede komt. De Proace Electric is daarom niet dynamisch, maar wel heel stabiel.

Toyota

De Toyota Proace heeft dezelfde techniek als de elektrisch aangedreven Opel Vivaro-o, Peugeot e-Expert en Citroën e-Jumpy. Zelfs de fijnregeling is gelijk en daarom zijn de prestaties en het weggedrag ook gelijk. Daarom is de grote vraag: waarom zou men de Toyota verkiezen boven de stalgenoten?

Het verschil zit in de kwaliteitscontrole. De bussen van de andere merken worden aan het einde van de productielijn steekproefsgewijs gecontroleerd. Bij Toyota ondergaan alle exemplaren een kwaliteitscontrole. In het verlengde daarvan geeft Toyota een langere garantie op de batterij, namelijk 15 jaar en 1 miljoen kilometer.

Toyota Proace Electric

Conclusie

Toyota introduceert zijn eerste geheel elektrische auto en dat is een bedrijfswagen. Maar eigenlijk is het geen Toyota. De Proace Electric is namelijk ontwikkeld door Opel, Peugeot en Citroën. Toyota levert vrijwel dezelfde auto met dezelfde techniek onder de naam Proace. De verschillen zitten in de vormgeving, het uitrustingsniveau per uitvoering en de garantievoorwaarden. De techniek en fijnregeling zijn gelijk, zodat ook de ruimte en de rijeigenschappen gelijk zijn. Wellicht is de Proace Electric geen 100% Toyota, maar het is wel de eerste stap naar een nieuw en duurzamer beleid.

plus
  • Ruim en doordacht
  • Lage kosten per km
  • Geen directe uitstoot
min
  • Schel geluid audiosysteem
  • Soms fluittoon van elektromotor hoorbaar
  • Weinig verschil met Opel e-Vivaro / Citroen e-Jumper / Peugeot e-Expert
Wittebrug
Mercedes EQVMercedes EQV
"Nooit meer dieselen!"
Ford Tourneo CustomFord Tourneo Custom
"De grote transitie"
Opel Zafira LifeOpel Zafira Life
"Win-win-win situatie"
Nissan NV200Nissan NV200
"Ideaal of idealist?"
 

 

Info

Techniek

Prijs

KM-kosten

Forum

Print