6 maart 2018
Feedback
 

Toyota Auris

Toyota toont derde generatie Auris

Autozine
6 maart 2018 | Toyota is prominent aanwezig op de Autosalon van Genève (8-18 maart 2018). Groot nieuws is de volledig nieuwe Toyota Auris die zijn werelddebuut maakt. De derde generatie Auris is langer, lager en breder en staat op het nieuwe Toyota New Global Architecture platform met een laag zwaartepunt. De Auris rijdt dynamischer en heeft bovendien een sterkere hybride-motor (132 kW/180 pk).
 

De nieuwe, derde generatie Auris maakt zijn werelddebuut op de Autosalon van Genève. De nieuwe Auris heeft een meer dynamisch ontwerp en een hogere rijdynamiek doordat hij is gebouwd op het Toyota New Global Architecture (TNGA) platform, net zoals de in Nederland succesvolle Toyota C-HR. De nieuwe Auris wordt leverbaar met een gloednieuwe 2.0 benzine hybride aandrijflijn.

Toyota

Toyota rust volumemodellen voortaan uit met keus uit twee hybride aandrijflijnen. Een met de traditionele voordelen als een laag brandstofverbruik en een relaxte rijstijl (1,8-liter, 90 kW/122 pk), de tweede met meer kracht (2,0-liter, 132 kW/180 pk). Bestuurders hebben met die laatste de beschikking over stuurpaddles voor een meer dynamische rijervaring.

Het platform Toyota New Global Architecture is de basis voor alle toekomstige aandrijflijnen en modellen van Toyota. Het markeert een revolutie in hoe Toyota zijn modellen ontwerpt, ontwikkelt en fabriceert. Het TNGA-platform biedt meer rijdynamiek dankzij een laag zwaartepunt, een multi-link achterwielophanging en een hogere stijfheid dankzij het gebruik van extra sterk staal. Ook is de nieuwe Auris uitgerust met de actieve veiligheidssystemen van Toyota Safety Sense en voldoet hij aan de strengste veiligheidseisen.

Toyota

De nieuwe, dynamischer gelijnde Auris is 40 millimeter langer en 25 millimeter lager dan zijn voorganger. De toegenomen lengte komt helemaal ten goede van de wielbasis. De resultaten zijn een slanker design en een lagere motorkap waardoor de bestuurder meer zicht heeft op de weg. De voorzijde is voorzien van LED-koplampen met LED-dagrijverlichting (DRL, Daytime Running Lights) en LED-mistlampen. De overhang aan de voorzijde is 20 millimeter korter, deels te danken aan de trapeziumvormige lagere grille. Die benadrukt bovendien de met 30 millimeter toegenomen breedte van de Auris. De achterkant van de Auris is standaard uitgerust met een dakspoiler. De onderscheidende LED-achterlichten benadrukken de breedte van de achterzijde. Toyota levert de nieuwe Auris ook met bi-tone carrosserielak waarbij dak en stijlen zijn uitgevoerd in zwart.