Publicatiedatum: 26 juni 2023
Toyota C-HR
Vooruitblik

Toyota C-HR

Een showauto voor iedereen?

Vooruitblik - Iedere nieuwe auto begint met spectaculaire vormgeving. Een prachtig, begeerlijk of bijzonder ontwerp wordt omgezet in een showauto om de mening van de klant te peilen. Daarna gaat dat concept echter naar de technici en rekenmeesters die het flink aanpassen. Het resultaat is meestal een eindproduct dat niet half zo bijzonder is als het eerste ontwerp. Toyota belooft met de C-HR dat het anders kan. Is dit een showauto voor iedereen?
YourLease

De ontwerpers van de C-HR stonden voor nog een uitdaging. Hun conceptcar moest niet alleen technisch gerealiseerd worden en tegen redelijke kosten geproduceerd worden. Deze tweede generatie moest tevens een waardige opvolger vormen voor de eerste generatie. Die eerste generatie dankt zijn succes aan de uitgesproken vormgeving en om dat te overtreffen moesten de vormgevers dus met een nog radicaler ontwerp komen!

Toyota C-HR

Toyota heeft daarom gekozen voor nog scherpere lijnen, een uitgesproken gespierde achterkant, een coupé-daklijn en tweekleurige lak. Daarnaast is veel meer werk gemaakt van de details dan voorheen. Zo is niet alleen gekeken naar vormen, maar ook naar materialen en patronen. Zo komt de achthoek van de grille zelfs terug in de kleinste roosters. Een sprekende kleur past het beste bij dit extravagante ontwerp. Echter, wie toch voor "grijs" kiest, krijgt een fascinerende tint zilver waardoor de C-HR er nog steeds bijzonder uitziet.

Ruimte

Toyota heeft onderzoek gedaan onder klanten en die geven aan dat het interieur juist minder uitgesproken hoeft te zijn. Daarom volgt het dashboard de huisstijl van Toyota, met slechts een paar uitzonderingen. Er is gekozen voor expliciet aanwezige sfeerverlichting omdat deze ook functioneel wordt ingezet. Zo kleurt de verlichting blauw wanneer de airconditioning wordt ingeschakeld omdat dat het idee van verkoeling versterkt. Omgekeerd kan de lichtstrip in de deur rood knipperen wanneer zich een obstakel naast de auto bevindt terwijl men probeert de deur te openen

Toyota C-HR
Toyota C-HR

Veel meer dan voorheen past Toyota gerecycleerde materialen toe. Zo zijn de stoelen en vloermatten gemaakt van oude petflessen. Wanneer wordt gekozen voor leder, is dit altijd vegan leder. Alleen deze laatste keuze verlaagt de CO2-uitstoot tijdens de productie namelijk al met 78%!

„Hiermee is de C-HR beter op maat gemaakt voor Europa dan de hagelnieuwe Toyota Prius“

De ruimte voorin is goed, waarbij opvalt dat de zit iets lager is dan gebruikelijk bij een SUV om het coupé-gevoel te versterken. Wie daar niet van is gediend, kan de stoel uiteraard hoger zetten. Wanneer voorin een lange bestuurder zit, resteert achterin precies voldoende voor nog eens een lange volwassene. Vanwege de aflopende daklijn is de hoofdruimte achterin wel merkbaar minder dan voorin.

Toyota C-HR

De uitrusting is weinig opmerkelijk. De C-HR biedt alles wat verwacht mag worden van een moderne auto in dit segment, maar niets meer dan dat. De C-HR introduceert geen innovaties.

Hybride

Toyota maakt een duidelijk verschil tussen conventionele en volledig elektrische auto's. De laatste hebben de term "BZ" (beyond zero) in de naam. C-HR staat voor "coupé high rider" en hint niet naar elektrische aandrijving. Onder de motorkap is de nieuwste generatie van Toyota's hybride aandrijflijn te vinden. Dat is naar keuze een 1.8 liter hybride (140 pk) een 2.0 liter hybride (180 pk) of, geheel nieuw voor de C-HR, een plugin-hybride.

Toyota C-HR

In vergelijking met de vorige generatie hybrides van Toyota heeft de C-HR een batterij die lichter is en toch meer capaciteit heeft. De elektromotor en diens regeleenheid zijn kleiner, lichter en krachtiger dan voorheen. Samen met de "sterkere" batterij betekent dat dat vaker en langer elektrisch kan worden gereden.

De standaard hybride wint energie terug tijdens uitrollen en remmen, en laadt zo de batterij al rijdende op. De plug-inhybride kan tevens met een stekker worden geladen (in 2.5 uur), waarna de C-HR zo'n 66 km volledig elektrisch kan rijden. Dan biedt de C-HR alle voordelen van elektrisch rijden. Zo kan de bestuurder in drie stappen kiezen hoe sterk de auto snelheid mindert bij het loslaten van het gaspedaal en dus hoeveel energie wordt teruggewonnen. Wanneer voor maximaal terugwinnen wordt gekozen, kan zelfs worden gereden met één pedaal. Het rempedaal is dan alleen nog nodig in noodsituaties.

Toyota C-HR

Zoals het hoort bij een plug-inhybride, kan de computer de beschikbare elektriciteit automatisch optimaal verdelen over de rit. Aan de hand van de ingegeven bestemming in het navigatiesysteem wordt dan elektrisch gereden waar dat het meest efficiënt is (stad) en op benzine waar dat nodig is. Hiermee is de C-HR beter op maat gemaakt voor Europa dan de hagelnieuwe Toyota Prius.

Rijeigenschappen

Bij een veelbelovend uiterlijk horen bijzondere rijeigenschappen. Net als bij de vorige C-HR kiest Toyota echter niet voor de gretigheid of agressie van een sportwagen. Wel heeft Toyota middels een grotere spoorbreedte, lichtere bouw en een geavanceerd onderstel een meer capabel gedrag. Daardoor liggen de grenzen verder voor een superieur gevoel.

Toyota C-HR

Conclusie

Is de tweede generatie van de Toyota C-HR een showauto voor iedereen? Zelfs op basis van een kennismaking met een prototype in een fotostudio kan die vraag worden beantwoord met een volmondig "ja". Het draait immers voornamelijk om uiterlijk vertoon bij de C-HR. En de vormgeving stelt met de uitgesproken lijnen, het oog voor detail en de bijzondere kleuren niet teleur.

Op basis van de technische specificaties zal de C-HR naar verwachting vlot en zuinig zijn. De grote spoorbreedte, het lage zwaartepunt, de lichtgewicht bouw en de sterke hybridemotoren zorgen in theorie voor een voorspelbaar en capabel karakter.

plus
  • Onderscheidende vormgeving
min
  • Matige hoofdruimte achterin
  • Brede c-stijl hindert zicht naar achteren
Toyota C-HR privé leasen?
Dat kan! Vanaf € 560,-
JustLease

Vandebron