Forum Kia Picanto (2004 - 2011)
Reacties van eigenaren
Antwoord: Toen pas? Onze brandstof pomp was al stuk na 1950 km. Inmiddels is de katalysator vervangen. De computer. De cartnerpanklep 2x. De schokbreker. Gaan zomaar de ramen omhoog omlaag omhoog omlaag omhoog omlaag. Nee, dit is geen typefout. Het alarm soms spontaan af als je de auto uitzet en de deur opent. Is dan alleen maar uit te krijgen door de deur weer te sluiten en meerdere malen te starten.
Gaat hij regelmatig NIET in de achteruit versnelling? Dan moet je eerst naar voren rijden (als er ruimte voor is anders moet je aan een paar mannen vragen de auto naar achteren te duwen)
Is er geen file te rijden met warm weer en airco aan hij slaat bij het remmen bijna af om het toerental weer omhoog te gooien. Hortend en stotend de file in.
Het olieverbruik hebben we gemeld bij de grote beurt vorig jaar. Nu 1 liter op 300 km! Het hele schoolplein stond blauw.
Van de importeur hoef je niks te verwachten. Angela de bruin staat je te woord. Vreselijke oncoulante vrouw!
Hij is nu weer "gemaakt", maar wij geloven er niet meer in. Deze auto heeft met een jaar zo'n hoog olieverbruik verbruik heeft meer schade. Overigens hebben we al 9x stilgestaan! Nog ruim 2 jaar garantie te gaan. Nu wel de Das rechtsbijstand ingeschakeld. Er zullen nog veel reparaties volgen. Ze willen niet helpen laat ze dan maar betalen voor de ellende die nog gaat komen. Wat een blamage voor een merk. En slechte service wordt eerder doorverteld op feestjes en bij je werk. Kia 7 jaar garantie 7 jaar ellende. Voor ons dan.
Ervaring met Kia Picanto 1.0:
Ervaring met onderhoud: Wie kan mij helpen of heeft ervaring met het volgende probleem. Zodra de auto gestart wordt hoor je een hard hoog geluid, alsof er een centrifuge hard aanslaat en blijft draaien op hoge toeren. Dat geluid blijft ongeveer 4 a 5 km of 5 minuten hoorbaar en verdwijnt dan. Doet dit alleen als je een koude motor start. Tot nu toe kunnen wij niet vinden waar het probleem ligt. Tijd dat het geluid hoorbaar is is tekort om goed te zoeken.
Antwoord: v snaar vervangen
Ervaring met Kia Picanto: Mij Kia Picanto heeft na 7.5 jaar problemen met de krukas, er moet een nieun moterblok in. En dat na 90000 km. Had ik de auto maar weggedaan. Waarom? Omdat de montuer van de Kia-garage mij attendeerde dat de krukas weleens kan begeven, dit is bij ons bekend. En ja hoor, na twee maanden was het zo ver. Dit is een contructiefout bij Kia. De Picanto hoort in princiepe niet stuk te gaan. Dit is ook bij Kia-dealers bekend, maar als je aan de deur belt zij ze niet thuis. Mijn kosten: nieuwe motor a 2.500 euro, dus geen Kia meer.
Antwoord: Ook bij mijn Picanto is gisteren een kapotte krukas geconstateerd. Mijn auto is 7 jaar oud, 43.00 op de teller. Kosten: zo'n 1900 euro!
Ik heb net een fragment terug gevonden van Vara Kassa, waarin Kia Nederland toezegt de kosten voor hun rekening te nemen bij kapoote krikassen, ook na de garantietermijn van 3 jaar. Ik ga morgen eens kijken bij de dealer wat hij daarop te zeggen heeft...
Antwoord: Dus inderdaad: nog steeds breken die krukasjes met fabricagefout: te korte poelieasbout. Je hebt recht, niet alleen op kosteloze vervanging, maar op schadeloosstelling. Dus bijv. ook op kosten van deen vervangende auto. Zie de Kassa uitzending "pas op, breekbaar!" van voorjaar 2008.
Antwoord: Goedenavond, Ook ik heb hetzelfde probleem als door u beschreven. Kunt u me aangeven of u inderdaad genoegdoening van de dealer heeft ontvangen?
Dank voor uw medewerking!
Antwoord: Ja, de dealer begon er eerst over dat Kia Nederland alleen de kosten voor zijn rekening zou nemen als de auto altijd bij een dealer in onderhoud zou zijn geweest. Onzin natuurlijk een kapotte krukas heeft niets met onderhoud te maken, maar alles met een constructiefout!
Ik heb de dealer op de uitzending van Vara Kassa gewezen, zelfs gedownload op mijn telefoon om eventueel te kunnen laten zien, maar dat was niet nodig. De dealer heeft de auto kosteloos gerepareerd.
Wat ik nog steeds erg vreemd vind is waarom Kia Nederland niet alle Picanto's terug heeft geroepen. Een kapotte krukas kan echt ongelukken veroorzaken!
Mijn geloof in Kia heeft wel een flinke deuk opgelopen...
Antwoord: Hartelijk dank zowel Annemiek als Dabc voor uw reactie. Ik ga morgen direct bekijken wat er gedaan kan worden. Zal de uitslag later nog even melden.
Nogmaals dank!
Antwoord: Annemiek,
Het optreden van KIA heeft mij ook verbaasd. BW17 is overduidelijk vwb. je rechten in deze situatie. De verkoop van Picantootjes is de eerste jaren na die VARA-uitzending gehalveerd. Ik heb aangedrongen op een terugroepaktie. Zou wel duur geworden zijn. Blijkbaar heeft KIA een ander rekensommetje gemaakt, gokt men erop dat ze niet allemaal stuk zullen gaan, en laat men het er -nog steeds!- op aankomen. Uitermate ergerlijk. Er is ook gehakketak geweest tussen KIA Nederland en Korea over de kosten. Waarschijnlijk vond Korea dat KIA Nederland de nieuwe poliesasschroeven niet goed genoeg had aangebracht.
Ik heb me aardig druk moeten maken om ervoor te zorgen dat op de KIA-site in elk geval info te vinden blijft over de in de KASSA!-uitzending van maart 2008 door KIA gedane toezeggingen.
Je hebt overigens ook recht op bijv.de kosten van een vervangende auto: er is schadeloosstelling toegezegd, dus niet alleen kosteloos herstel.
Succes!
Antwoord: Mijn auto is tot volle tevredenheid gerepareerd. ATS Zeist heeft, in tegenstelling tot mijn eigen garage gezorgd dat Kia Nederland de kosten van een nieuwe krukas voor haar rekening heeft genomen. Geen enkel probleem, ze hebben direct de koe bij de horens gevat en de zaak geregeld. Mijn auto rijdt weer als een zonnetje en de Kia dealer in Amersfoort ziet mij nooit meer terug. ATS Zeist: perfecte behandeling, vriendelijk, voortvarend en nog echt klantvriendelijk en service gericht!
Dames en Heren van dit forum, nogmaals bedankt voor uw reacties!
Antwoord: Ditzelfde probleem is mij een paar weken geleden ook overkomen. Mijn Kia dealer zegt nu echter dat Kia Nederland maar 8 uur vergoed (terwijl het zeker 2 dagen in beslag neemt) en wilde dat ik in eerste instantie 645 euro bij zou leggen, maar dat is intussen al naar 450 euro gezakt.
Weet iemand misschien hoeveel uur Kia Nederland aan de Kia dealer vergoed en/ of hoe lang het werkelijk in beslag neemt dit krukas probleem te maken? Ik vind het namelijk allemaal maar wat raar dat er zomaar ineens bijna 200 euro van de prijs af kan.
Antwoord: Onze Pikanto van 2006 en 55.000 km op de teller maakte eerst vreemd bijgeluid dat soms opkwam en dan weer verdween. Bij de garage aangekomen natuurlijk niets te horen. Doorgereden en geluid bleef weg. Enkele weken later: schokkend rijden in zijn 2 en 3. Naar de garage: kapotte krukas. Auto gaat nu op transport naar Beverwijk ter reparatie op kosten van Kia. Of ik alles vergoed krijg laat ik het hopen zonder konkellefoetsies (denkend aan de Kassa-uitzending). Mij is door de ex-Kia dealer Autopalace, morgen een gratis leenauto toegezegd.
Wordt vervolgd.
Antwoord: Hoe is het afgelopen? Je hebt recht op schadeloosstelling, dus gratis herstel plus vergoeding van alle bijkomende kosten als een vervangende auto, zoals door KIA toegezegd in de Kassa-aflevering "Pas op: breekbaar" van maart 2008. Zo niet: meld het even bij KASSA!, dan zullen die je vast helpen of er anders een nieuw item van maken. Succes!
Antwoord: Kijk naar het chassisnummer van de auto die je wilt kopen. Tot en met bouwjaar 2005 heeft dit probleem gespeeld. Het bouwjaar lees je af aan het getal dat voor de letter T staat in het chassis/VIN-nummer. 5T in het chassisnummer is een 2005, 4T een 2004 etc. Vanaf 2006 zit je safe (6T en hoger dus)
Alleen Picanto's van 2005 en daarvoor zijn verdacht en kunnen een te korte krukas poeliebout hebben. De te korte bout is herkenbaar aan de kleur: die is zwart. De goede krukasbout is herkenbaar aan de matzilveren kleur.
Visueel is het ook te controleren. Waar kun je de krukasbout vinden? Draai de voorwielen geheel naar rechts en kijk in de rechter wielkuip naar de afscheiding tussen wielkuip en motorcompartiment. Daarin zit een uitsparing in de vorm van een halve maan. Achter deze halve maan is de krukas poelie bout te zien en ook de kleur dus. Als gezegd: zilver is OK, een zwarte is fout.
Hoe kan nu een krukas breken door een verkeerde (te korte) bout? Wel, deze bout moet met een voldoende aanhaalmoment vastgezet worden. De frictie op de draadgangen zorgt dan dat bout niet los kan lopen en de krukas poelie op de krukas vastzit en ook niet los kan lopen. Bij te weinig draadgangen (een te korte zwarte bout) is er uiteindelijk te weinig frictie om de bout vast te houden en de krukas poelie veilig op de krukas te houden. Deze kan na verloop van tijd iets los raken waardoor de krukas poelie gaat slingeren. Dit is nauwelijks merkbaar in de auto, maar in de krukas zet zich deze slingering genadeloos door, waardoor na enige tijd metaalvermoeidheid in de krukas plaatsvindt en deze gewoon scheurt. En dat is een dure reparatie.
Alle dealer onderhouden Picanto's zouden uiterlijk in 2012 van een nieuwe distributie moeten zijn voorzien. Daarbij moet ook de krukas poelie los en zou dus de krukas poeliebout vervangen moeten zijn.
Maar zeker weten doe je het pas als je de bout zelf bekijkt: in de wielkast dus.
Antwoord: Dank je voor deze duidelijke uitleg, heel blij mee.
Antwoord: Dank voor ieders moeite over dit onderwerp te ventileren. Ik ben geen autokenteken maar heb een KiA picanto uit 2008 die ik sinds juni 2019 heb. Na een paar maanden werd je trager, garage heeft ontdekt dat ook hier de bout niet goed van was! Bij terugroepactie geen gehoor gegeven blijkbaar. Auto kan weer rijden maar er is een vervorming die blijft opspelen.
Nu Na een jaar speelt dit probleem weer en moet er eigenlijk een nieuwe motor in. Bizar! Dat wordt dus een andere auto Wie weet hoe en welke Kia bedrijf ik hiermee kan confronteren? Hoe hebben anderen dit aangepakt? Ik ben niet zo bekend met dit soort zaken.. alvast dank voor iedere reactie.
Ervaring met Kia Picanto Executive: Gewoon leuke auto,
Ervaring met Kia Picanto: Ik heb 2 jaar geleden een tweede hands Kia Picanto gekocht. Wat een heerlijk autootje is dat! Hij is lekker pittig. Bagage ruimte is wat klein maar daar heb ik hem ook niet voor nodige. Zit lekker, goed zicht ook al wordt wel eens anders beweerd. ik heb zeker geen last van het remlicht op de deur.
Mocht deze er ooit mee stoppen dan weet ik het wel. Koop dan weer een pittige Picanto!
Ervaring met Kia Picanto 1.0 LX: Na 6 jaar en 106000 km zonder enige probleem toch maar ingeruild voor Kia Cerato. Ik zou hem nog niet weg doen maar door verandering in mijn gezinssituatie was dat een moest. Over Picanto alleen de beste. Brandstofverbruik altijd rond 5,5 - 6,2 l/100 km. En ik rijd niet bepaald zuinig.
Ervaring met verkoop: Van Mannekes in Waddinxveen: eerlijk, professioneel en behulpzaam. Zeker een aanrader
Ervaring met onderhoud: Nooit probleem gehad. Meedenkende personeel overlegt alles met de eigenaar.
Ervaring met Kia Picanto 1.0 LX: Probleemloos, zuinig en vlot...al 106.000 km
Ervaring met verkoop: Een dikke 10 voor de dealer.
Ervaring met onderhoud: Altijd gedaan wat gedaan moest woorden.
Ervaring met Kia Picanto 1.0 seven: Alle jaren een goede ervaring, behalve nu opeens na de grote beurt 2 keer achter elkaar (zat 10 dagen tussen)de brandstoffilter moest worden vervangen omdat 'ie vervuild was en de auto slecht reed en startte en nu doet ie na laatste vervanging niets meer... tja nu weer brandstofpomp stuk. Beetje snel na 61000 km.