Suzuki e-Vitara
Meedoen is belangrijker dan winnen
Suzuki heeft zo lang gewacht met de introductie van een elektrische auto omdat het specialist is op het gebied van kleine auto's. Die worden niet alleen gekocht vanwege de wendbaarheid, maar ook vanwege de lage prijs. Elektrische aandrijving is kostbaar en naar kleine, dure auto's is weinig vraag. Daarom is Suzuki's eerste elektrische auto geen handzaam stadsautootje, maar een SUV: de e-Vitara. Voor Suzuki-begrippen is de e-Vitara groot, in absolute zin valt de e-Vitara onder de compacte SUV's.
Wat de e-Vitara tot een echte Suzuki maakt, is het feit dat het veel meer is dan een mode-auto. Net als de conventionele Vitara, en de vele voorgangers, is ook de e-Vitara bedoeld voor zowel de openbare weg als het terrein. Daarom zijn de wielen op de uiterste hoeken geplaatst en kunnen steile hellingen moeiteloos worden bedwongen. Daarbij heeft de e-Vitara stootranden rondom en robuuste bumpers. Tegelijkertijd heeft de e-Vitara de beschaafde en benaderbare uitstraling die kenmerkend is voor Suzuki. Dit terwijl andere merken een avontuurlijk karakter combineren met agressie. Ook heel eigenzinnig: terwijl concurrenten de voorkeur geven aan ronde vormen, kiest Suzuki voor harde, rechte lijnen. Dat zorgt niet alleen voor een stoere uitstraling, maar heeft volgens Suzuki ook een aerodynamisch voordeel. Met harde lijnen zou het makkelijker zijn om de rijwind exact in de gewenste richting te leiden en daarom belooft Suzuki toch een gunste stroomlijn (voor een laag verbruik en minder rijgeluiden).
Ruimte en uitrusting
Omdat de e-Vitara de eerste van een nieuwe generatie Suzuki's is, is ook een geheel nieuw interieur ontworpen. Met meer abstracte vormen en minder zichtbare bedieningselementen dan voorheen geeft ook de cabine de indruk dat dit de eerste van een nieuwe modelgeneratie is. De meerkleurige versie oogt wat de redactie betreft druk en rommelig, zeker wanneer dan ook nog eens wordt gekozen voor contrasterende dashboardverlichting. Speciaal voor Europa heeft Suzuki daarom ook een strak en zwart dashboard ontworpen. Omdat de wielen op de uiterste hoeken staan, is de wielbasis relatief lang en dat zorgt voor extra ruimte voor- en achterin. Let op dat het zonnedak ten koste gaat van de hoofdruimte. Afgezien daarvan biedt de e-Vitara voldoende ruimte voor vijf volwassenen en hun bagage.
Het infotainment-systeem is al even nieuw, echter hier blijft Suzuki achter bij de trend. Alles werkt naar behoren, maar naast de standaard audio-, communicatie- en navigatiefuncties biedt Suzuki geen extra's zoals een slimme assistent of een koppeling met een AI-systeem. Ook op het gebied van veiligheid biedt de e-Vitara alles wat verwacht mag worden in dit segment, maar niet meer dan dat. Aan de andere kant: op die manier kan Suzuki de prijs bescheiden houden en dat is deel van het succes van de conventionele Vitara.
Elektrische auto
De e-Vitara staat op een platform dat is ontwikkeld door Suzuki, Toyota en Daihatsu. Bovenop dit platform bouwt iedere fabrikant een eigen koetswerk. Het platform is op maat gemaakt voor elektrisch rijden, de e-Vitara is dus alleen beschikbaar als elektrische auto. Wel is er keuze uit twee batterijen (49 of 61 kWh) en voor- of vierwielaandrijving. De batterijen zijn overigens niet in eigen beheer ontwikkeld, maar worden ingekocht bij BYD. Dit heeft als voordeel dat Suzuki, Toyota en Daihatsu toegang hebben tot slimme techniek die snel opladen mogelijk maakt, een lange levensduur garandeert en bovengemiddelde veiligheid biedt.
Op het moment van schrijven zijn niet alle technische specificaties bekend. Wel is gecommuniceerd dat de 61 kWh versie een bereik van 400 km heeft. Snelladen kan van 150 kW en publiek laden met 11 kW. Dat zijn zeker geen recordsnelheden, maar het past wel bij de batterijcapaciteit. Zoals bij iedere elektrische (en hybride) auto wordt energie teruggewonnen tijdens remmen en uitrollen. De e-Vitara gaat een stap verder door rijden met één pedaal mogelijk te maken. Dan houdt de auto zo sterk in bij het loslaten van het stroompedaal, dat het rempedaal alleen nog in noodsituaties nodig is en optimaal energie wordt teruggewonnen.
Rijeigenschappen
Voor Suzuki zijn Japan, India en Europa de belangrijkste afzetmarkten. De rijeigenschappen zijn daarop afgestemd, maar niet aangepast per continent. Standaard drijft de e-Vitara de voorwielen aan. Suzuki heeft daar naar eigen zeggen voor gekomen omdat het de meeste ervaring heeft met voorwielaandrijving en daarmee de beste rijeigenschappen kan garanderen. Met de optionele vierwielaandrijving zijn ook off-road functies beschikbaar en zou de e-Vitara ook capabel zijn in het terrein.
Conclusie
Suzuki is een specialist op het gebied van kleine en voordelige auto's. Naar eigen zeggen heeft het daarom lang gewacht met de introductie van een elektrische auto, want die zijn in de regel groot en duur. Suzuki had echter het eigen specialisme kunnen aanwenden om een doorbraak te forceren op het gebied van kleine, betaalbare elektrische auto's. In plaats daarvan richt het zich op de grootste markt die er is: die voor compacte SUV's.
Afgaande op de technische specificaties en een eerste kennismaking in een stadion (proefrit nog niet mogelijk) is er weinig mis met de e-Vitara, maar de auto steekt ook niet boven het gemiddelde uit. Om zich te onderscheiden van het bestaande aanbod, is de e-Vitara geen modepopje, maar een echte SUV die zich leent voor de openbare weg en het terrein. Daarom is ook gekozen voor een avontuurlijk uiterlijk, maar dan met de benaderbaarheid en bescheidenheid die kenmerkend zijn voor Suzuki. Volgens Suzuki is het vrijwel onmogelijk om de Chinezen op de prijs te verslaan. Daarom koopt Suzuki de batterijen in China en werkt het samen met Toyota en Daihatsu. Op die manier kan Suzuki, ondanks de late start, toch meedoen met de volumemerken.
- Ruim en praktisch
- Moderne, veilige batterij-techniek
- Geschikt voor openbare weg en terrein
- Weinig innovatie
- Onhandige, gevaarlijke locatie laadaansluiting