Publicatiedatum: 21 april 2022
Smart #1
Vooruitblik

Smart #1

Het kleine merk met grote ambities

Vooruitblik - Smart is altijd een klein merk met grote ambities geweest. Dat begon zo'n 20 jaar geleden toen het merk de problemen van dichtslibbende steden wilde aanpakken met een uniek klein autootje. Na enige stilte rondom het idealistische merk is Smart nu terug met een middelgrote SUV. Welke ambities heeft Smart met de "#1"?

Smart heeft altijd ambities gehad, maar kon die niet altijd realiseren. Soms waren ideeën te radicaal en soms liet de technische realisatie te wensen over. Dat komt doordat Smart een dochterbedrijf is van Mercedes-Benz en daar heeft men heel veel ervaring met innovatie en hoogwaardige techniek, maar veel minder met minimaliseren en voordelig produceren. Voor de nieuwe generatie van modellen werkt Smart daarom samen met het Chinese bedrijf "Geely". Geely heeft namelijk heel veel ervaring met elektrische aandrijving en het voordelig produceren van geavanceerde producten.

Smart #1

Vormgeving

Tot nu toe bouwde Smart eigenzinnige auto's die vooral bij eigenzinnige mensen in de smaak vielen. De ambities van het nieuwe Smart liggen echter minder bij het verbeteren van de wereld en meer bij het veroveren van de markt. Daarom is de "#1" een compacte SUV en dat is het meest gewilde type auto van dit moment. De #1 is grofweg even groot als een Peugeot 2008, Volkswagen Taigo of Mazda CX-3. Het is dus gedaan met de eigenzinnige tweezittertjes van weleer!

Smart #1
Smart #1

Wat de #1 uniek maakt is de vormgeving. De huisstijl van Smart heeft een evolutie doorgemaakt, waardoor het eigenwijze is gebleven en daar een flinke dosis zelfverzekerdheid aan is toegevoegd. Naast het bestaande aanbod is Smart daarmee absoluut uniek. Echter, afgaande op schetsen van komende SUV's van nieuwe Chinese merken bedient de #1 zich van exact dezelfde stijl.

Ruimte

De #1 staat op een platform van Geely dat is ontworpen voor elektrische auto's. De batterijen en elektromotor (achterin) kunnen daarom optimaal worden "weggewerkt" om maximale ruimte voor de passagiers over te houden. Volgens Smart heeft de #1 daarom meer beenruimte achterin dan de Mercedes-Benz E-Klasse! Goed om te weten: naast een standaard bagageruimte heeft de #1 een tweede bergruimte onder de motorkap.

„Smart wil niet langer de wereld verbeteren, maar wil zakelijk succes boeken“

Voorheen wilde Smart besparen door te minimaliseren. Alleen het hoogst noodzakelijke bleef over en dat maakte de auto lichter, eenvoudiger, voordeliger en charmanter. Het nieuwe Smart wil juist een "premium"-merk zijn en dat betekent dat de ruimte, uitrusting en afwerkingskwaliteit bovengemiddeld moeten zijn. Het interieur is daarom bijna kunstzinnig fraai vormgegeven met golvende lijnen, hoogwaardige materialen en een uitstekende afwerking. Smart rept met geen woord meer over milieuvriendelijke productie en gerecycleerde materialen; ook hier heeft het idealisme dus plaats gemaakt voor zakelijke ambities.

Smart #1

Uitrusting

De uitrusting is modern en compleet, inclusief alle gebruikelijke bestuurders­assistenten. Het meest in het oog springend is het centrale beeldscherm, waarop een door Smart ontwikkeld systeem draait dat veel meer biedt dan alleen de standaard audio-, communicatie- en navigatiefuncties. Een slimme assistent kan veel functies bedienen aan de hand van vrij geformuleerde, gesproken commando's. Aan de vormgeving van de menu's is overduidelijk al evenveel aandacht besteed als aan de rest van de auto, waardoor het werken ermee nog aangenamer wordt.

Middels een app kan de auto op afstand worden uitgelezen, aangestuurd (o.a. verwarming of airco activeren) en gedeeld met andere gebruikers. De #1 heeft een eigen internetverbinding waarmee updates en betaalde extra functionaliteit kunnen worden geactiveerd zonder de dealer te bezoeken.

Smart #1

Elektrische auto

Smart heeft enkele jaren geleden besloten alleen nog elektrische auto's te leveren en dus is de #1 ook een elektrische auto. Omdat de #1 veel meer is dan een stadsautootje, heeft de #1 een grote batterij waarop grote afstanden kunnen worden afgelegd. De #1 is standaard voorzien van een 66 kWh batterij, goed voor zo'n 420 km (WLTP).

Het motorvermogen is onwaarschijnlijk hoog voor een gezinsauto: 272 pk / 343 Nm. Daarmee zou deze 1.8 ton wegende gezinsauto in minder dan 7 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. Het overvloedige vermogen kan ook worden ingezet om een aanhanger te trekken; die mag maximaal 1.600 kg wegen (geremd gewicht). Ook laden doet de #1 snel: 22 kW bij een publiek laadpunt en 150 kW bij een snellader.

Hoe snel de #1 in de praktijk is en hoe de auto rijdt moet eind 2022 blijken. Dit verslag is gebaseerd op een kennismaking met een handgebouwd prototype in een presentatieruimte. Eind 2022 kan de eerste proefrit worden gemaakt.

Smart #1

Conclusie

Smart is een klein merk met grote ambities. Echter, na 20 jaar idealisme zijn die ambities veranderd. Smart wil niet langer de wereld verbeteren, maar wil zakelijk succes boeken. Daarom is de eerste van een nieuwe generatie Smarts, de #1, een compacte SUV.

Smart heeft in het verleden een ijzersterke reputatie opgebouwd met eigenzinnige techniek en minimalistische vormgeving. Op dat imago bouwt het nieuwe Smart verder. Technisch of functioneel gezien doet de #1 niets anders dan soortgelijke auto's van andere merken. Het verschil zit in de vormgeving en het benutten van binnenruimte. Op die punten overtuigt de #1 als geen ander en zo kan het kleine merk zijn nieuwe ambities waar gaan maken.

plus
  • Zeer ruim
  • Geslaagde vormgeving
  • Rijke, moderne uitrusting
min
  • Niet zo idealistisch als eerdere Smarts
  • Niet half zo innovatief als eerdere Smarts
  • Weing aandacht voor eco-vriendelijke bouw en materialen
KwikFit