16 mei 2014
Seat Leon

Seat Leon

Seat Leon krijgt cilinder-uitschakeling

16 mei 2014 | Met de 1,4 liter viercilinder turbo benzinemotor met cilinderuitschakeling introduceert Seat een belangrijke nieuwe krachtbron voor de Leon modelfamilie om CO2-emissies te verlagen. Ondanks een vermogen van 110 kW (150 pk) noteert de 1.4 TSI ACT onder de streep een CO2-uitstoot van 109 gram per kilometer. Daarmee valt deze Leon voor zakelijke rijders in de 20% bijtellingcategorie en springt hij met een gemiddeld verbruik van 4,7 liter op 100 km verantwoord met brandstof om.

De nieuwe 1.4 TSI onderscheidt zich door de Active Cilinder Management-technologie (ACT). Het systeem schakelt de middelste twee cilinders uit bij lichte motorbelasting. In de standaard verbruikscyclus resulteert dat in een brandstofbesparing van 0,4 liter per 100 km en dientengevolge een CO2-reductie van 10 gram per gereden kilometer. Bij een constante, gematigde snelheid zijn de effecten van de cilinderuitschakeling het grootst.

De cilinderuitschakeling wordt actief wanneer het toerental van de 1.4 TSI tussen 1.400 en 4.000 tpm ligt en het afgegeven koppel een waarde tussen 25 en 75 Nm bereikt. In de EU-verbruikscyclus is dit op circa 75% van alle trajecten het geval. Wanneer extra vermogen en trekkracht gewenst zijn, schakelen de cilinders twee en drie automatisch weer bij. De bestuurder merkt daar, afgezien van het extra acceleratievermogen, niets van.

Seat Leon

Het resultaat van deze inspanningen is een gemiddeld brandstofverbruik van 4,7 liter op 100 km, ondanks het vermogen en koppel van respectievelijk 110 kW (150 pk) en 250 Newtonmeter. De CO2-uitstoot van de 1.4 TSI ACT-motor bedraagt 109 gram (DSG: 110 gram) voor de Leon SC en Leon 5-deurs; de Leon ST noteert 112 gram (DSG: 110 gram). Daarmee vallen alle koetswerkversies van de Leon 1.4 TSI ACT voor zakelijke rijders in de fiscaal gunstige 20% bijtellingcategorie. Daarbij onderscheidt deze uitvoering van de Leon zich bovendien door een trekgewicht van 1.500 kg.

De Leon 1.4 TSI ACT is nu te bestellen en vanaf juni leverbaar in Nederland als 3-deurs SC, als 5-deurs en als ST stationwagon, naar wens met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of optioneel met de 7-traps DSG-transmissie met dubbele koppeling, en in twee uitvoeringen. De eerste, de FR, is een vaste waarde in het modelprogramma van de Leon en onderscheidt zich met name door de vele sportieve accenten in het in- en exterieur. Op basis van die FR levert Seat voor een meerprijs van € 400,- momenteel ook de Leon FR Dynamic, met extra features als Full-LED koplampen met LED dagrijverlichting, het Media System Navi, parkeersensoren voor en achter, 18 inch lichtmetalen velgen, het Seat Sound System met subwoofer en een licht- en regensensor.

Prijzen van de Leon 1.4 TSI ACT FR beginnen bij € 26.200,- voor de 3-deurs SC, als FR Dynamic is hij er vanaf € 26.600,-. De meerprijs voor de 5-deurs versie bedraagt € 350,-, de prijs van de ST stationwagon ligt € 1.500,- boven die van de SC.