23 juni 2014
Seat Leon ST

Seat Leon ST

Seat introduceert Leon ST X-Perience

23 juni 2014 | Seat introduceert de Leon ST X-Perience. Deze stoere uitvoering van de Leon is voorzien van permanente vierwielaandrijving en een allroaduitrusting gekoppeld aan een ruig uiterlijk. Eind dit jaar arriveert de Leon ST X-Perience ook in ons land.

De X-Perience is gebaseerd op de eerder dit jaar gelanceerde Leon ST. Met de ST als uitgangspunt, voegt de X-Perience daar een geheel eigen allroadinvulling aan toe. Voorbeelden daarvan zijn de kunststof beschermdelen rondom de dorpels en wielkasten en een krachtig gestylde voorzijde met prominente luchtinlaten en geïntegreerde mistlampen, evenals een voorspoiler in aluminiumlook. Ook aan de achterkant onderscheidt de Leon ST X-Perience zich door een nieuwe bumper met aluminiumlook accenten en verchroomde eindstukken voor het uitlaatsysteem. De grote wielkasten herbergen 17 inch of optioneel 18 inch lichtmetalen wielen. De dakrails zijn afgewerkt met chroom.

Onder de grote achterklep van de X-Perience gaat een ruime bagageruimte met een grote flexibiliteit qua indeling schuil, voor een maximaal gebruiksgemak. De inhoud ervan bedraagt 587 liter en is met de rugleuning van de achterbank neergeklapt uit te breiden tot 1.470 liter.

Seat Leon ST

Nieuwe materialen en een combinatie van krachtige kleuren bezorgen deze uitvoering een geheel eigen persoonlijkheid. Naast zwarte en grijze bekleding zijn er optioneel ook bruine Alcantara of zwartlederen stoelen leverbaar. Het X-Perience-embleem siert de dorpellijsten en het stuurwiel, terwijl oranje stiksels het avontuurlijke karakter van dit model extra kracht bijzetten.

De Leon X-Perience is leverbaar met vier verschillende motoren. De meest krachtige is de 2.0 TDI met 135 kW (184 pk), een koppel van 380 Nm en standaard een zestraps DSG-versnellingsbak. Met deze combinatie noteert de Leon ST X-Perience een acceleratietijd van 7,1 seconden voor de sprint naar de 100 km/u en een topsnelheid van 224 km/u. Het gemiddelde verbruik bedraagt 4,9 liter op 100 km in combinatie met een CO2-waarde van 129 g/km.

De tweede dieselkrachtbron is eveneens een 2.0 TDI, met 110 kW (150 pk), 320 Nm aan trekkracht en een handgeschakelde zesversnellingsbak. In combinatie met start/stop en remenergieterugwinning verbruikt deze uitvoering 4,9 liter diesel op 100 km gemiddeld (CO2: 129 g/km). De derde diesel is een 81 kW (110 pk) sterke 1.6 TDI met 250 Newtonmeter aan koppel en een gemiddeld dieselverbruik van 4,8 liter (CO2: 125 g/km).

Seat Leon ST

Naast de drie diesels wordt de Leon ST X-Perience ook leverbaar met de nieuwste generatie van de 1.8 TSI turbo benzinemotor met 132 kW (180 pk) en een koppel van 280 Newtonmeter. Net als de meest krachtige TDI-versie is ook deze versie voorzien van de zestraps DSG-transmissie inclusief schakelpaddels achter het stuurwiel. De gemiddelde brandstofconsumptie bedraagt 6,6 l/100 km (CO2: 152 g/km).

De permanente vierwielaandrijving in de nieuwe Leon ST X-Perience is volgens de fabrikant één van de meest moderne en efficiënte systemen in zijn soort. Seat maakt gebruik van een nieuw ontwikkelde meerplatenkoppeling met hydraulische activering en elektronische aansturing, de vijfde-generatie Haldex-koppeling. Dit systeem zou snel reageren op alle mogelijke rijscenario's en zorgt zo voor een aanzienlijke toename van de actieve veiligheid en een verbetering van de prestaties.

Met het oog op aslastverdeling is de koppeling aan het einde van de cardanas gemonteerd, vóór het differentieel op de achteras. Het meerplatenpakket opereert in een oliebad. De metalen frictieringen liggen in paren achter elkaar - één ring van elk paar is bevestigd aan de koppelingskorf, die met de cardanas mee ronddraait; de andere is bevestigd aan de aandrijfas die in verbinding staat met de achteras. Onder normale rijomstandigheden stuurt de koppeling het grootste deel van de aandrijfkracht van de motor naar de voorwielen. Bij gripverlies wordt het koppel in een tijdsbestek van milliseconden naar de achterwielen gestuurd waarbij een zuiger de platensets op een gecontroleerde manier samendrukt.

Seat Leon ST

Vergeleken met de Leon ST staat de X-Perience 15 millimeter hoger op zijn wielen, waardoor ook de bodemspeling overeenkomstig groter geworden is. Vóór vertrouwt het nieuwe topmodel voor de Leon-serie op een ophanging met MacPherson veerpoten en een subframe, achter is een vier-link ophanging gemonteerd die langs- en dwarskrachten onafhankelijk van elkaar kan verwerken. De schokdempers en schroefveren zijn zelfstandig van elkaar opgehangen, een oplossing die maximale verfijning garandeert.

Verder kan het rijkarakter van de 135 kW TDI- en 132 kW TSI-uitvoering van de Seat Leon ST X-Perience naar wens worden aangepast met behulp van het op deze versies standaard geleverde Seat Drive Profile. Daarbij worden de eigenschappen van de stuurbekrachtiging, de gaspedaalrespons en de DSG-transmissie gereguleerd via drie vastomlijnde rijprogramma's: Eco, Comfort en Sport en een persoonlijk in te stellen setting.

De Seat Leon ST X-Perience krijgt standaard een reeks rijassistentiesystemen mee. Voorbeelden zijn het EDS-systeem op alle vier wielen (elektronisch differentieel dat beide assen sperrt), XDS (uitgebreider elektronisch sperrdifferentieel voor een verbeterde grip in bochten), de elektronische ESC stabiliteitsregeling en een multi-collision remsysteem; technologieën die alle bijdragen aan een hoog veiligheidsniveau.

Seat Leon ST

Optionele voorzieningen zijn ondermeer full-LED koplampen, ACC adaptieve cruise control met Front Assist inclusief een noodstopsysteem voor in de stad, vermoeidheiddetectie en de actieve rijbaanassistent.

Eind dit jaar maakt de exclusieve allroad zijn opwachting in Nederland. Prijzen van de Leon ST X-Perience worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.