9 augustus 2018
Feedback
Peugeot 308

Peugeot 308

Verplichte nummers

Autotest | Het nummer is 308, het jaar is 2014 de generatie is 2. Ofwel: in 2014 verscheen de tweede generatie van de Peugeot 308. Omdat de auto nu 4 jaar op de markt is, is het tijd voor een verplichte verjongingskuur. De 308 kreeg nieuwe techniek en natuurlijk een nieuw gezicht. Is dat voldoende om de concurrentie weer aan te kunnen?

De Peugeot 308 mag dan vier jaar op de markt zijn, één ding blijft uniek: de zogenaamde "i-Cockpit". Nog steeds is Peugeot het enige merk dat kiest voor een klein stuurwiel, waardoor de klokken bovenop de stuurkolom kunnen worden geplaatst en zo precies in het blikveld van de bestuurder vallen. Deze opzet dwingt de bestuurder bovendien in een actieve houding, waardoor deze automatisch betere controle over de auto heeft.

Peugeot 308

En ook tijdens deze hernieuwde kennismaking met de 308 overtuigt het concept van de i-Cockpit nog evenzeer als toen het nieuw was. Zowel de zit als het zicht op de klokken is beter dan in een conventioneel opgezet interieur. Alleen al vanwege i-Cockpit zullen velen voor een Peugeot (308) kiezen.

Uitrusting

Maar... voor modeljaar 2018 was het noodzakelijk om daar moderne techniek aan toe te voegen, want op dat gebied was de 308 inmiddels verouderd. Het infotainment-systeem (audio, communicatie en navigatie) ondersteunt nu Apple Carplay en Android auto. Hiermee is veel van de functionaliteit van de smartphone van de bestuurder via het beeldscherm van de auto te bedienen. Zo is de 308 klaar voor de toekomst en bespaart Peugeot zich de moeite om software te ontwikkelen die anderen (namelijk: Apple en Google) veel beter kunnen ontwikkelen. In de praktijk werkt het systeem probleemloos. Zodra de telefoon is aangesloten, verschijnen de vertrouwde icons van de telefoon op het beeldscherm van de auto en zijn de apps klaar voor gebruik.

Peugeot 308
Peugeot 308

Als het gaat om audio, heeft Peugeot geen inhaalslag gemaakt. Inmiddels zijn de nieuwste modellen van Peugeot te voorzien van een briljant klinkend audiosysteem van Focal, maar op de 308 is dit niet leverbaar. Een gemiste kans! Voor het ingebouwde navigatiesysteem riep Peugeot de hulp in van TomTom. Dat betekent goed kaartmateriaal en slim geplande routes, maar ook uiterst irritante waarschuwingen voor snelheidscontroles. Deze klinken zelfs wanneer het navigatiesysteem niet wordt gebruikt (of wanneer wordt genavigeerd middels de smartphone) en kunnen menigeen tot wanhoop drijven omdat aanvankelijk niet duidelijk is waarom toch steeds die waarschuwingen klinken.

Als het gaat om actieve veiligheid, introduceert Peugeot diverse nieuwe functies, maar niet alles wat momenteel gangbaar is. Zo kan de 308 voortaan verkeersborden lezen, automatisch afstand houden en automatisch remmen voor gevaar. De 308 waarschuwt echter niet voor objecten in de dodehoek. Daarbij is de hier gereden versie met nieuwe dieselmotor alleen verkrijgbaar in de "Allure"-uitvoering en daarom zijn een achteruitrijcamera en sleutelvrije toegang niet aanwezig.

Peugeot 308
„De i-Cockpit was de belangrijkste reden om voor de 308 te kiezen en blijft dat onverminderd“

Nieuwe normen

Ook een tikkeltje ouderwets: de motor van de testauto moest worden gestart door de sleutel om te draaien. Zelfs veel goedkopere of eenvoudigere auto's laten zich tegenwoordig met een simpele knop starten.

Misschien wel de belangrijkste reden voor de facelift voor modeljaar 2018 is de komst van nieuwe uitstootnormen. Voortaan wordt de uitstoot van een auto op een andere manier gemeten (langere, meer gevarieerde testroute) en zijn de normen strenger (minder uitstoot). Om nu al klaar te zijn voor de nieuwe normen, heeft Peugeot een nieuwe dieselmotor ontwikkeld die zuiniger is en die een minder schadelijke uitstoot heeft dankzij het gebruik van "AdBlue" (een "schoonmaakmiddel" voor de uitstoot van dieselmotoren). De 308 is de eerste auto van de PSA-groep (Peugeot, Citroen en Opel) die is voorzien van de nieuwe "1.5 BlueHDI" motor.

Peugeot 308

In de praktijk is logischerwijs weinig te merken van de efficientere techniek of van het reinigen van de uitlaatgassen. De nieuwe 1.5 liter dieselmotor levert iets meer vermogen dan de 1.6 liter diesel die hij vervangt en dat is juist wel merkbaar. Toch zit de grootste winst in het levendigere karakter. Omdat de 1.5 BlueHDI met het toenemen van het toerental merkbaar meer vermogen levert, heeft deze een veel sterker karakter dan de vorige dieselmotor.

Weggedrag

Toen de 308 voor het eerst op de markt verscheen, werd het weggedrag alom bejubeld. Dat was niet alleen te danken aan het goede onderstel, maar zeker ook aan de i-Cockpit. Dankzij het kleine stuurwiel volstaat een polsbeweging om een bocht te sturen en dat maakt rijden met de 308 echt anders.

De fabrikant vond het daarom niet nodig om het weggedrag aan te scherpen en dat is wat Autozine betreft een gemiste kans. Concurrenten van recentere datum sturen misschien minder goed, maar hebben wel een verfijnder onderstel dan de 308. Deze facelift was een kans om de 308 wederom "op scherp" te zetten, maar in plaats daarvan is de 308 nu een gemiddeld goed rijdende auto. Bij deze facelift ging het duidelijk om de verplichte nummers: de connectiviteit en voldoen aan de nieuwe uitstootnormen.

Peugeot 308

Conclusie

Peugeot heeft de 308 aangepast voor modeljaar 2018 en dat voelt als een verplicht nummer in plaats van een kans op een nieuwe carriere. Problemen uit het verleden zijn nauwelijks opgelost (met andere voorstoelen zou bijvoorbeeld de broodnodige beenruimte achterin kunnen worden geboden) en de motoren zijn vervangen om aan de nieuwe uitstootnormen te voldoen. Het uiterlijk is nu beter in lijn met dat van de recente modellen van Peugeot, maar wederom heeft de fabrikant de kans niet aangegrepen om de auto begeerlijk of onderscheidend te maken.

Het sterkste punt van de Peugeot 308 is en blijft daarom de i-Cockpit. Dit maakt de rijbeleving echt anders en in vele opzichten beter. De i-Cockpit was de belangrijkste reden om voor de 308 te kiezen en blijft dat onverminderd. Dat weet Peugeot ook en dus volstond een kleine facelift voor 2017.

plus
  • Prima weggedrag
  • I-Cockpit zorgt voor betere zit en beter overzicht
  • Klaar voor de toekomst dankzij Apple Carplay en Android Auto
min
  • Karige uitrusting Allure-uitvoering
  • Facelift is vooral om aan nieuwe uitstootnormen te voldoen, niet om de auto beter te maken
Opel AstraOpel Astra
"Sprong vooruit"
Ford FocusFord Focus
"Geen vernieuwing, wel vooruitgang"
Volkswagen GolfVolkswagen Golf
"Ankerpunt"
Kia CeedKia Ceed
"Was goed, is beter"
Honda CivicHonda Civic
"Tien voor tien"