19 februari 2018
Feedback
Opel Combo Tour

Opel Combo Tour

Opel introduceert nieuwe Combo Tour

Autozine
19 februari 2018 | Opel zet zijn productoffensief voort met de Combo Tour, op basis van een compleet nieuw platform. Er is keuze uit een korte (4,40 meter) en lange versie (4,75 meter), en uit vijf en zeven zitplaatsen. Zaken die de veiligheid verhogen, zijn onder meer Vermoeidheidsassistent, Achteruitrijcamera panoramisch 180 graden, een Head-up display en IntelliGrip. Het comfort wordt gediend met elektrisch verwarmbare voorstoelen en een verwarmbaar en met leder bekleed stuurwiel. Een nieuwe optie die beschikbaar komt is Advanced Park Assist II (inclusief parkeersensoren voor en achter). Dit systeem waarschuwt de bestuurder onder meer voor obstakels rondom bij scherpe bochten met lage snelheid.
 

De Opel Combo Tour is standaard 4,40 meter lang, maar er is ook een 35 centimeter langere uitvoering met twee schuifdeuren achter. Beide zijn 1,80 meter hoog en leverbaar met vijf of zeven zitplaatsen. In de lange versie is er met alle zitplaatsen in gebruik een laadvolume van ruim 850 liter. Door de stoelen achterin om te klappen is het laadvolume van de korte versie meer dan te verdrievoudigen naar 2.126 liter. De laadcapaciteit van de lange versie is met neergeklapte stoelen achterin zelfs 2.693 liter. Om lange spullen van bijvoorbeeld het formaat surfplank te kunnen vervoeren, is het mogelijk om ook de passagiersstoel voorin om te klappen. Optioneel is ook een apart te openen achterruit mogelijk.

Opel Combo Tour

De tweede zitrij kent diverse mogelijkheden. Er is te kiezen voor een gedeeld neerklapbare achterbank (60/40) of voor drie individuele zitplaatsen, die afzonderlijk neerklapbaar zijn. In beide situaties heeft elke zitplaats eigen Isofix-bevestigingspunten voor een kinderzitje. Er kunnen dus drie kinderzitjes worden geplaatst. Verder biedt elke zitplaats voor de kinderzitjes een extra bevestigingspunt boven in de rugleuning om bij een frontale aanrijding de kans op letsel verder te verminderen. De schuifdeuren maken de zitplaatsen achterin gemakkelijk toegankelijk.

Opel Combo Tour

De console tussen de stoelen heeft een forse bergruimte, waarin zelfs 1,5-literflessen of een tablet passen. Verder zijn alle portieren voorzien van grote vakken, zijn er bergvakken in de leuningen van de voorstoelen en twee boven elkaar geplaatste dashboardkastjes. Het bovenste is opvallend groot, doordat de frontairbag is weggewerkt in het dak. Met het optionele panoramische dak biedt de Combo Tour tegelijk een centrale dak console met LED-verlichting. Dan is er ook nog een bergvak van 36 liter tegen het dak boven de hoedenplank. Losse spullen, zoals kleding of speelgoed, kunnen in dit vak worden opgeborgen, zodat die niet het zicht naar achteren via de binnenspiegel hinderen. Aan de binnenkant heeft dit vak twee schuifjes. Bij geopende achterklep is het mogelijk om hier spullen vanaf de achterzijde in op te bergen.

Opel Combo Tour

De Opel Combo Tour mag tot 1.500 kg aan aanhangwagengewicht trekken. In combinatie met een trekhaak heeft hij Trailer Stability Control (TSC) standaard. Dit systeem is een extra functie om met behulp van het ESP slingerbewegingen van de aanhanger te onderdrukken. Het systeem kan tevens ingrijpen door gas terug te nemen en zelfs te remmen om auto en aanhanger te stabiliseren.

Opel Combo Tour

Voor wie onverhard terrein in gaat, biedt Opel een oplossing: IntelliGrip tractiecontrole, reeds bekend van de Opel Grandland X, is een optionele, elektronisch geregeld voordifferentieel. Het stuurt de aandrijfkracht naar het voorwiel met de meeste grip om slip te onderdrukken. In combinatie met een automaat past het tegelijk de schakelmomenten en de gasrespons aan. Zo wordt de best mogelijke tractie verkregen en een stabiel weggedrag onder gladde omstandigheden, zoals bij rijden in modder, zand, op nat wegdek en in de sneeuw.

Opel Combo Tour

Er is keuze uit benzine- en dieselmotoren, beide met directe injectie en turbo. De krachtbronnen combineren rijplezier met brandstofeconomie. Ze zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak. Optioneel is een achttrapsautomaat beschikbaar. De Head-up display vermindert het risico van afleiding door de belangrijkste informatie in het blikveld van de bestuurder op de voorruit te projecteren. De bestuurder kan daarbij goed de ogen op de weg en het verkeer houden. Forward collision alert met All-speed emergency braking met voetgangersherkenning werkt automatisch tussen 5 en 85 km/u. Tussen 0 en 30 km/u is de vertraging 0,9 g. Tussen 30 en 85 km/u remt het systeem af naar een snelheid van 22 km/u. Vanaf die snelheid moet de bestuurder zelf verder afremmen. helpt ongelukken te voorkomen. Dreigt een aanrijding met een afremmende voorligger, dan alarmeert het systeem de bestuurder. Indien nodig remt het systeem zelfstandig. De Opel Eye frontcamera, bekend van Opels bestsellers als de Astra, Corsa en Mokka X, levert de data voor de rijassistentiesystemen zoals Verkeersbordherkenning en Active Lane Keep Assist.

Opel Combo Tour

Adaptive Cruise Control past de snelheid aan aan de snelheid van een voorligger. Intelligent Speed Adaptation informeert de bestuurder over de toegestane maximumsnelheid via Verkeersbordherkenning. Als de cruisecontrol of de snelheidsbegrenzing is geactiveerd, ziet de bestuurder in de centrale display in het instrumentarium een melding om de ingestelde snelheid aan te passen. Vermoeiheidsassistent signaleert mogelijke vermoeidheid op basis van rijstijlanalyse en zal de bestuurder zo nodig adviseren om een pauze in te lassen.

Voor de Combo Tour biedt Opel keuze uit diverse infotainmentsystemen met intuïtieve touchscreens, met afmetingen tot 8-inch beelddiagonaal. Ze zijn compatible met Apple CarPlay. Verder zijn er USB-poorten voorin en voor de tweede zitrij. Er is optioneel een 230-volt stopcontact voorin om bijvoorbeeld een laptop op te laden. En smartphones zijn draadloos op te laden via een optioneel inductie-pad in de middenconsole, gesitueerd onder de bediening van verwarming en airconditioning.