31 oktober 2017
Opel Ampera-e

Opel Ampera-e

De toekomst begint vandaag

Duurtest | De eerste kennismaking met de Opel Ampera-e was een openbaring. Eindelijk is er een elektrische auto die hetzelfde bereik heeft als een traditionele auto en die toch hetzelfde kost. Zo'n baanbrekende auto vraagt om meer aandacht en meer onderzoek. Autozine rijdt daarom een half jaar lang 100% elektrisch met de Opel Ampera-e.
 

De eerste kennismaking met de Opel Ampera-e vond plaats tijdens een evenement dat speciaal was georganiseerd voor de pers. Dat evenement vond plaats in Noorwegen, het land waar elektrische auto's op handen worden gedragen. In Noorwegen is 30% van de verkochte auto's elektrisch (of hybride) en er mogen vanaf 2025 zelfs geen auto's met verbrandingsmotor meer worden verkocht.

Deze tweede test vindt plaats in Nederland, zonder Opel-medewerkers die iedere stap begeleiden. En zonder de superieure Noorse infrastructuur waar elektrische auto's vooraan parkeren, gratis laden, vrij zijn gesteld van tol en toestemming hebben om de taxi- en busbaan te gebruiken.

Opel Ampera-e

In Nederland

De magie lijkt er daarom van af te zijn, maar niets is minder waar. Juist omdat dit de tweede test van de Ampera-e is, is inmiddels bekend dat dit een revolutionaire auto is. Ondanks het feit dat de Ampera-e er uitziet als een doorsnee gezinsauto (en niet als een futuristisch ruimteschip op wielen), is de aandacht voor de auto enorm.

Waar de testauto ook kwam, steevast wisten buitenstaanders hoe bijzonder de Ampera-e is. Nooit eerder hebben zo veel mensen in een testauto van Autozine proefgezeten. Nooit eerder wilden zo veel kennissen een proefritje maken. En omdat de Ampera-e voor een langere periode te gast is bij Autozine, komt de demo ook bij andere automerken op bezoek. Wagenparkbeheerders en zelfs PR-medewerkers van andere automerken vroegen schoorvoetend of ze een rondje mochten sturen (we noemen verder geen namen en rugnummers).

Opel Ampera-e

Serieus

Waarom al die aandacht? Omdat de eerste elektrische auto's aandoenlijke kleine voertuigjes waren die slechts 100 km konden afleggen op een batterij, maar het dubbele kosttevan een traditionele auto. In de jaren daarna werd de elektrische auto meer volwassen, maar óf de actieradius was gering (Nissan LEAF) óf de prijs was astronomisch (Tesla Model S).

De Opel Ampera-e is de eerste elektrische auto die een serieuze actieradius heeft en nauwelijks meer kost dan een doorsnee auto. Die actieradius bedraagt volgens de NEDC-norm 520 km. De prijs bedraagt op het moment van schrijven 41.900 euro en dat is vergelijkbaar met een soortgelijke auto met onder de kap een stevige benzine- of dieselmotor. Voor ondernemers ligt die prijs in de praktijk zelfs lager dankzij diverse subsidieregelingen.

De praktijk

Tijdens de eerste kennismaking in Noorwegen werd gereden met zogenaamde "voorserie"-auto's; handgemaakte auto's die 99% overeenkomen met het uiteindelijke productie-exemplaar. De testauto in Nederland voelde daarom iets anders dan het eerste exemplaar.

Het onderstel van de Nederlandse testauto is iets steviger en geeft daarom een nog vertrouwenwekkender gevoel. Volgens sommigen is Opel iets te ver gegaan in het stevig afveren van de Ampera-e, maar zowel de Autozine-redacteur als de meeste "gastrijders" konden de keuze van Opel waarderen. De combinatie van het lage zwaartepunt en de stugge veren met daarop een zwaar koetswerk (1.700 kg!) is een geslaagde.

Opel Ampera-e

Prestaties

Zoals eerder werd geschreven, is de prijs de van de Ampera-e vergelijkbaar met die van een soortgelijke auto met een sterke benzine- of dieselmotor. De elektromotor van de Ampera-e is namelijk goed voor 204 pk / 360 Nm en daarmee is dit op z'n zachtst gezegd een vlotte auto. Wederom voelt de Nederlandse testauto anders dan de Noorse demo. De Nederlander is nog sneller en reageert nog gretiger op het gaspedaal.

Terwijl benzine- en dieselmotoren toeren moeten opbouwen om kracht te kunnen leveren, is een elektromotor vanaf het eerste moment krachtig en soepel. Een elektrische auto is daarom alerter en soepeler dan zelfs de beste benzineauto; en daar is de Ampera-e geen uitzondering op. De Ampera-e is watervlug in de stad en gemeen snel tijdens tussenacceleraties op de snelweg. Uiteraard klinken daarbij geen primitieve "broem, broem"-geluiden, maar doet de Ampera-e zijn werk in serene rust.

Opel Ampera-e

Bereik

De grote kracht van de Ampera-e is het bereik. Net zoals bij andere elektrische auto's is de daadwerkelijke actieradius afhankelijk van de weersomstandigheden, de rijstijl en het gebruik van accessoires. Opnieuw is de ervaring in Nederland anders dan in Noorwegen. Daar kwam de Ampera-e in de kou tussen de 320 en 400 km op een volle accu. In het minder koude Nederland is het bereik in de praktijk tussen de 450 en 470 km!

Opel Ampera-e

De eerste generatie elektrische auto's moest ritten plannen van oplaadpunt naar oplaadpunt. In de praktijk kan met de Ampera-e juist enkele dagen worden gereden voordat weer eens wordt gedacht aan "bijtanken"; net als met een conventionele auto. Uiteraard duurt dat "bijtanken" wel langer. Opladen aan een gewoon stopcontact (2.5 kW) levert na een half uur 6 km op. Na 30 minuten opladen aan een publiek oplaadpunt (3.7 kW) levert 10 km op en opladen aan een snellader (50 kW) levert in dezelfde tijd 150 km op.

Het aantal laadpunten in Nederland is de laatste jaren sterk toegenomen. Inmiddels beschikken vrijwel alle bezochte winkelcentra, bedrijventerreinen en openbare instellingen over publieke laadpunten. Ook in dit opzicht is elektrisch rijden niet langer alleen een hobby voor pioniers, idealisten of vrekken.

De prijs voor een "volle tank" is sterk afhankelijk van de locatie, de aanbieder en het gekozen abonnement. Thuis opladen is altijd het goedkoopst, reken dan op 11 euro voor een volle accu. Laden aan een publiek laadpunt kost in het ongunstigste geval 21 euro. Fastned laadt het snelst maar is in combinatie met het ongunstigste abonnement ook het duurste: 35 euro. Desondanks is de Ampera-e in alle gevallen goedkoper dan een benzine- of dieselauto.

Opel Ampera-e

Omdat een elektrische auto veel minder slijtage-delen heeft dan een traditionele auto, is ook het onderhoud veel voordeliger of zelfs nul. Mede daarom zijn veel dealers helemaal niet enthousiast om elektrische auto's te verkopen!

Kritiekpunten

Een groot kritiekpunt is dat de Ampera-e de oplaadpunten niet zelf kan vinden. Om de kosten te beperken, is deze namelijk ontwikkeld in samenwerking met Chevrolet (dat de auto op de thuismarkt verkoopt onder de naam "Bolt"). Volgens Chevrolet is het te complex om een navigatiesysteem te ontwikkelen dat zowel in Amerika als in Europa functioneert. Vreemd, omdat zelfs de simpelste navigatie-apps op de mobiele telefoon wél wereldwijd functioneren.

Opel Ampera-e

Toch hebben de fabrikanten er in hun oneindige wijsheid voor gekozen om geen navigatiesysteem te leveren, maar slechts te voorzien in ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto. De Opel-rijder moet daarom met de ene app laadpunten zoeken (advies: NewMotion app) en dat adres vervolgens in de volgende app kopiëren naar een navigatie-app. Ronduit onhandig!

Nog een nadeel: omdat het navigatiesysteem niet is ingebouwd, kan bij het plannen van routes geen rekening worden gehouden met de resterende actieradius en kunnen niet automatisch tussenstops worden gepland om te laden. Ook Opels fameuze "OnStar", een persoonlijke assistent die helpt bij plannen van ritten, is door het ontbreken van een navigatiesysteem sterk in functionaliteit beperkt.

Opel Ampera-e

Tenslotte is de algemene bouwkwaliteit meer Amerikaans en minder Duits. Het interieur ziet er goed, modern en fris uit, maar de gebruikte materialen zijn van mindere kwaliteit dan die in de andere Opel-modellen; zeker in dit prijssegment. Ook jammer: de rugleuningen van de stoelen van de hier gereden "Launch Executive" zijn oncomfortabel smal en het Bose-audiosysteem is een regelrechte aanval op het gehoor (de toonregeling terugdraaien doet gelukkig wonderen).

Uitrusting

Wel echt Opel is de rijke uitrusting. Alhoewel de samenwerking met Chevrolet wederom voor enkele beperkingen zorgde, zijn veel van Opels kenmerkende luxe- en veiligheidsvoorzieningen ook beschikbaar op de Ampera-e. Op het gebied van veiligheid is de Ampera-e daarom helemaal bij de tijd. Ook daarom is deze duurtestauto een grote sprong vooruit en blijft Autozine voorlopig elektrisch rijden!

Opel Ampera-e

Conclusie

Is de Ampera-e zo revolutionair als Opel wil doen geloven? Er zijn nog enkele maanden te gaan in deze duurtest, maar vooralsnog is het antwoord een volmondig "ja". Er zijn slechts een paar nadelen: het gebrek aan een ingebouwd navigatiesysteem en de matige bouwkwaliteit. Daarbij stellen sommigen dat het onderstel te stug is, maar Autozine ervaart dit juist als vertrouwenwekkend en veilig.

Het grote voordeel is dat de Ampera-e alle gemakken van een traditionele auto biedt, zoals volop ruimte, een grote actieradius, een rijke uitrusting en een doorsnee prijs. Dankzij de elektrische aandrijving komen daar belangrijke pluspunten bij, namelijk: nul uitstoot, minimale kilometerkosten, superieure prestaties en uitzonderlijk comfort.

plus
  • Comfortabel en snel
  • Geen (directe) uitstoot
  • Zeer lage kilometerprijs
min
  • Zeer lange levertijd
  • Matige afwerkingskwaliteit
  • Geen ingebouwd navigatiesysteem
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!