21 oktober 2018
Feedback
Nissan Qashqai

Nissan Qashqai

Met de tijd mee

Autotest | De Nissan Qashqai is de meest verkochte auto in zijn soort. Het geheim achter dat succes is: goede planning. De Qashqai kwam op het juiste moment, toen mensen op zoek waren naar een origineel alternatief voor een standaard hatchback. Daarbij deugt het concept: de Qashqai is wel anders, maar op geen enkele manier minder dan een alledaagse auto. Om bij de tijd te blijven is de Qashqai nu aangepast voor modeljaar 2019.

Let op de term "aangepast", want het betreft hier nadrukkelijk geen facelift. De Qashqai ziet er nog steeds hetzelfde uit voor modeljaar 2019. Nog steeds is de Qashqai een cross-over, wat wil zeggen half personenauto en half SUV (Sports Utility Vehicle). De Qashqai is niet de meest opvallende auto in zijn segment, waarmee een zo groot mogelijke doelgroep wordt aangesproken.

Nissan Qashqaiplay

Uitrusting

De nadruk ligt op praktische zaken zoals een hoge instap, een goed overzicht over het verkeer en veel ruimte binnenin. Ook de uitrusting is gelijk gebleven, met veel aandacht voor veiligheid. Het zogenaamde "Nissan Safety Shield" bundelt systemen die met de bestuurder meekijken, waarschuwen en zo nodig zelfs ingrijpen om een ongeluk te voorkomen. Dit werkt in de praktijk zoals het hoort: het maakt het autorijden wel makkelijker, maar is nooit storend.

De hier gereden "Tekna+"-uitvoering valt op met een chique aankleding. De voorstoelen zijn "gewatteerd", zijn elektrisch verstelbaar en beschikken over zowel stoelverwarming als -koeling.

Nissan Qashqai
Nissan Qashqai

Het eerste nieuws voor 2019 is het audio-, communicatie- en navigatiesysteem. Deze zogenaamde "infotainment"-systemen spelen een steeds belangrijkere rol en daarom koos Nissan ervoor dit geheel opnieuw te ontwikkelen. De bestuurder kan voortaan naar eigen inzicht drie beginschermen indelen. Functies voor audio, communicatie en navigatie zijn daarmee beschikbaar, waar de bestuurder dat wil, hoe de bestuurder dat wil. Het navigatiesysteem toont voortaan kaarten in 3d en belangrijke oriëntatiepunten (kenmerkende gebouwen) worden in 3d weergegegeven. TomTom verzorgt het kaartmateriaal en zorgt voor actuele verkeersinformatie om slim om eventuele verkeersopstoppingen heen te kunnen plannen. Dit vereist een Internet-verbinding die de eerste 5 jaar gratis is, daarna moet hier jaarlijks voor worden betaald.

Het nieuwe infotainment-systeem wordt ondersteund met een app voor de mobiele telefoon. Hiermee kunnen thuis vantevoren routes worden gepland. Ook kunnen adressen uit het adressenboek of de agenda op de telefoon automatisch worden overgenomen van de telefoon naar het navigatiesysteem van de auto. Een aardige bonus: de Nissan app kan ook helpen een geparkeerde auto terug te vinden.

Nissan Qashqai

Voor wie toch meer hecht aan de functionaliteit van de eigen smartphone: voortaan ondersteunt de Nissan Qashqai ook Apple Carplay en Android Auto.

„wanneer echt wordt aangedrongen reageert de sterkere motor veel feller op het gaspedaal en is de Qashqai een meer dan vlotte auto“

Nieuwe motoren

De tweede reden om opnieuw met de Qashqai te gaan rijden is de komst van een nieuwe motor. De Nissan-Renault-Mitsubishi alliantie heeft samen met Daimler (Mercedes-Benz en Smart) alles kennis gebundeld om een nieuwe 1.3 liter viercilinder benzinemotor te ontwikkelen. Deze krachtbron staat bol van de nieuwe vindingen, zoals coating om de cilinders nog soepeler te laten bewegen en een partikelfilter (vereist voor de nieuwe Euro6d-TEMP wetgeving). Niet nieuw, maar wel nuttig, is variabele kleptiming. Hiermee wordt de afstelling van de motor bij extreem hoge of juist zeer lage belasting tijdelijk aangepast voor betere prestaties of een lager verbruik.

Afhankelijk van de gekozen uitvoering levert deze nieuwe motor 140 of 160 pk. Daarom kan deze nieuwe motor zowel de oude 1.2 als de oude 1.6 liter benzinemotor vervangen. In alle gevallen levert de nieuwe 1.3 liter motor meer vermogen bij een lager verbruik (0.3 tot 0.5 liter per 100 km) en een lagere co2-uitstoot (8 tot 13 gram per kilometer).

Nissan Qashqai

Toch is het eerste wat opvalt bij het starten van de nieuwe krachtbron de rust. Bij stationair toerental is het motorgeluid verwaarloosbaar en de trilling vrijwel nul. Deze rust komt ook tot uiting in het gemak waarmee de nieuwe krachtbron presteert. Meer vermogen is prettig wanneer een keer vlot moet worden ingevoegd of snel moet worden ingehaald, maar souplesse zorgt voor meer comfort en dat is altijd prettig. De extra souplesse bewijst zich bijvoorbeeld bij een tussenacceleratie van 80 naar 100 km/u, die met veel meer gemak wordt uitgevoerd.

De 140 pk sterke Qashqai komt moeiteloos met de verkeersstroom mee en heeft altijd voldoende vermogen paraat voor meer. Het verschil met de 160 pk sterke variant is in het dagelijks verkeer gering. Maar... wanneer echt wordt aangedrongen reageert de sterkere motor veel feller op het gaspedaal en is de Qashqai een meer dan vlotte auto. Reken voor beide motorvarianten in de praktijk op een verbruik tussen de 6 en 7 liter per 100 km. Dat is hoger dan fabrieksopgave, maar goed vergelijkbaar met andere moderne auto's in dit segment.

Alleen de 160 pk sterke Qashqai is leverbaar met een automatische versnellingsbak. Deze doet precies wat een automaat moet doen. De elektronica schakelt onmerkbaar, waardoor het lijkt alsof de auto één lange versnelling heeft.

Nissan Qashqai

Weggedrag

Met het nieuwe infotainment-systeem en de nieuwe benzinemotor zijn alle wijzigingen aan de Qashqai besproken. Het weggedrag blijft zoals het is. De Qashqai is merkbaar hoger dan een traditionele personenauto. Het koetswerk helt daarom iets meer over, maar dankzij het prima onderstel is de wegligging in absolute zin goed. Het weggedrag is niet uitgesproken sportief of comfortabel, maar biedt een prima balans tussen beide. Daarmee stelt Nissan wederom de grootst mogelijke doelgroep tevreden.

Conclusie

De Nissan Qashqai is de best verkochte auto in zijn soort. Om dat succes te behouden heeft Nissan de Qashqai aangepast voor modeljaar 2019. Dit is deels noodgedwongen en deels om de concurrentiepositie te verbeteren. Vanwege nieuwe uitstootnormen ("Euro6d-TEMP") moest de Qashqai schoner worden. De nieuwe 1.3 liter motor motor is dankzij nieuwe techniek minder milieubelastend en voldoet daarmee aan nieuwe de eisen. Om de Qashqai aantrekkelijker te maken, is de nieuwe motor ook nog eens sterker, stiller en soepeler geworden.

De ontwikkelingen op het gebied van mobiele telefoons gaan snel en Nissan speelt daar op in met een nieuw, modern infotainment-systeem. De zelf in te delen beginschermen zijn in de praktijk echt handig. De nieuwe navigatiefuncties met kaarten en verkeersinformatie van TomTom zijn slim en betrouwbaar. Dankzij ondersteuning voor Apple Carplay en Android auto is het systeem bovendien klaar voor de toekomst. Zo gaat de Qashqai keurig mee met de tijd en zal het succes dus nog wel even aanhouden.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Modern infotainment-systeem
  • Stille, sterke en relatief zuinige benzinemotoren
min
  • Forse prijsverhoging
  • Weggedrag blijft iets achter bij concurrentie van recentere datum
Volkswagen T-RocVolkswagen T-Roc
"Van het volk, voor het individu"
Peugeot 3008Peugeot 3008
"Alles behalve suv"
Ford KugaFord Kuga
"Cadeautje!"
Mazda CX-5Mazda CX-5
"Verfijning in het groot"
Opel Grandland XOpel Grandland X
"Groots en meeslepend"