24 juni 2021

Nissan NV250

Ondernemen met Nissan

Autotest | Wat is de beste manier om te besparen? Door een ander het werk te laten doen! Dus toen Nissan een traditionele bestelwagen wilde ontwikkelen, zocht het hulp van partners. Die vond het binnen de eigen gelederen in de vorm van Renault, een van de merken waarmee Nissan samenwerkt. Renault had immers als een Kangoo en die kon eenvoudig als basis worden gebruikt voor de Nissan NV250. Is de NV250 daarmee wel een echte Nissan?

Nissan bood al een compacte bedrijfswagen aan: de NV200. Echter, dat is meer een bus dan een bestelwagen. En om aan iedere wens te kunnen voldoen wilde Nissan ook een bestelwagen kunnen aanbieden. De basis voor de Nissan NV250 wordt daarom gevormd door de Renault Kangoo. Of beter gezegd: de NV250 is een Renault Kangoo met Nissan logo's.

Nissan NV250

Nissan heeft namelijk geen aandeel in de ontwikkeling van het model gehad, zorgt niet voor eigen motoren en geeft het basismodel geen ander uiterlijk. Wel heeft Nissan duidelijke keuzes gemaakt. De Renault Kangoo is ook leverbaar als personenauto. De Nissan NV250 is er alleen als bedrijfswagen. En terwijl de Renault ook leverbaar is met elektrische aandrijving, houdt Nissan daar de e-NV200 voor. De NV250 is er dus alleen met dieselmotor.

En omdat Nissan zulke uitdrukkelijke keuzes heeft gemaakt, is de uitrusting ook op maat gemaakt voor bedrijfsmatig gebruik. De testauto biedt precies wat nodig is, maar niets meer dan dat. Waar mogelijk is gekozen voor analoge of eenvoudige oplossingen. Zo heeft de testauto geen dashboardkastje, maar slechts een bak in het dashboard om spullen op te bergen. In plaats van een volwaardig klimaatcontrolesysteem wordt voorzien in handmatig bediende airconditioning. Midden op het dashboard is een traditionele autoradio te vinden van zogenaamd "DIN formaat". In plaats van complexe camera's of sensoren in de buitenspiegels is voorzien in een bol uiteinde waardoor geen dodehoek resteert.

Nissan NV250
Nissan NV250

Ruimte

De NV250 is leverbaar in twee lengtes. De standaard versie is 4 meter 28 lang. De laadruimte is 173 cm lang en maximaal 152 cm breed (122 cm tussen de wielkasten). Het laadvolume bedraagt 3 kubieke meter.

De testauto heeft een verlengde wielbasis en die doet overal een stevige schep bovenop. De "L2" meet 4 meter 67, heeft een 2 meter 16 lange laadvloer waardoor de gehele laadruimte een inhoud van 4 kubieke meter heeft (breedte en hoogte blijven gelijk). Afhankelijk van de gekozen versie bedraagt het laadvermogen maximaal 650 kg. De toegang tot de laadruimte is standaard: middels scharnierende deuren achter en een schuifdeur aan de zijkant.

Diesel

Voor de aandrijving zorgt een dieselmotor met eenvoudige techniek. Hier geen geavanceerde zestienklepper of ander moois, maar een traditionele 1.5 liter viercilinder met twee kleppen per cilinder. Desondanks heeft de zelfontbrander een rustige loop en zijn de rijgeluiden gemiddeld voor een auto als deze. Het vermogen 95 pk / 230 Nm (er is ook een versie met 115 pk / 260 Nm) maakt de NV250 niet snel, maar wel sterk. De krachtbron bouwt zijn vermogen kalm op, maar levert ook bij lage toeren zijn prestaties.

Nissan NV250

Op een parcours met voornamelijk snelwegen en een lege laadruimte kwam het gemiddelde verbruik uit op 4.7 liter per 100 km.

Weggedrag

Het weggedrag van de NV250 is afgestemd op intensief gebruik met zware belading. De besturing is indirect. Op die manier kan de auto niet zomaar uit balans worden gebracht.

Nissan NV250

Conclusie

De Nissan NV250 is gebaseerd op de Kangoo van partner Renault. De vraag is daarom of de NV250 wel een echte Nissan is. Het antwoord op die vraag is: nee. Op de logo's na zijn beide auto's identiek en dus is er ook geen verschil in de rijeigenschappen, de prestaties of de gebruikskosten.

Dat wil echter niet zeggen dat er iets mis is met de NV250. De uitvoeringen zijn goed afgestemd op bedrijfsmatig gebruik, waarbij steeds is gekozen voor kosteneffectieve voorzieningen in plaats van geavanceerde voorzieningen. Daarnaast onderscheidt Nissan zich met 5 jaar garantie en een haal- en brengservice bij groot onderhoud. De NV250 geeft weliswaar geen Nissan-gevoel, maar is wel degelijk een prima bedrijfswagen.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Op maat gemaakt voor bedrijfsmatig gebruik
min
  • Effectief, maar inmiddels ook achterhaald
 
Ford Tourneo ConnectFord Tourneo Connect
"Het verbindend element"
Volkswagen CaddyVolkswagen Caddy
"Fijner werken"
Opel ComboOpel Combo
"Combo Klus"
Ford Tourneo CourierFord Tourneo Courier
"Een nieuwe lente, een nieuw geluid"
 

 

Info

Techniek

Prijs

KM-kosten

Forum

Print