Spyker
Victor Muller onthult Spyker-schilderij
Met de Spyker die Araun Gordijn schilderde, won Frits Koolhoven in mei 1922 een wedstrijd op de boulevard van Scheveningen. Koolhoven was door Henri Wijnmalen, directeur van Spyker, gevraagd te assisteren bij de laatste ontwikkelingsfase van de nieuwe C4; Spyker's laatste en duurste model.

Twee maanden later, op 18 en 19 juli 1922, vestigde de Australische autocoureur S.F. Edge met dezelfde auto een 24 uurs record op de Brooklands-baan in Engeland. Edge wilde aantonen dat hij zijn eigen record uit 1907 kon verbeteren; dat zou hij niet doen met een speciale racewagen, maar met een standaard productie-auto, wat deze Spyker feitelijk was. Edge legde op 19 en 20 juli 1922 in twee keer twaalf uur ("Double Twelve") 2.867,2 kilometer af met een gemiddelde snelheid van 119,5 km/u. Hij vestigde met de Spyker in totaal 21 snelheids- en duurrecords.
Araun Gordijn (geboren in 1947, afgestudeerd aan de Rietveld Academie) is een gekend kunstenaar, die sterk geïnspireerd is door twee kunststromingen: pop-art en fotorealisme. Spelen met licht, auto's en tankstations zijn terugkerende elementen in zijn werk; de laatste twee zijn vaak metaforen voor reizen. Araun Gordijn won meerdere prijzen met zijn werk, waaronder de Europaprijs, de Arti/Mediamaxprijs en de Theo van der Nahmerprijs. Zijn werk is vertegenwoordigd in belangrijke particuliere- en rijkscollecties en in tal van internationale bedrijfscollecties.

Belangrijke historische gegevens voor het schilderij werden aangedragen door diverse leden van de CONAM, contactgroep Automobiel- en Motorrijwielhistorie. Ook de Louwman Collectie verleende medewerking. Dit is het tweede schilderij dat Araun Gordijn van een historische Spyker maakte; eerder maakte hij een schilderij van de Peking-to-Paris Spyker uit 1907. Ook van dat schilderij werd een afbeelding opgenomen in het jaarverslag van Spyker Cars.