BMW 5-Serie (2003 - 2010)
Nieuwe motoren en uitvoeringen voor BMW 5-serie
Niet alleen worden de BMW 520i, 525i en 530i vervangen door modellen met de nieuwe generatie zescilinders, de introductie van het xDrive systeem tot nu toe alleen toegepast voor de X3 en X5 betekent dat met de BMW 525xi en 530xi twee nieuwe varianten aan het gamma van de 5 Serie worden toegevoegd. Bovendien zijn de vijf verschillende varianten als Sedan en als Touring leverbaar. De introductie van de BMW 523i en 530i Touring in het voorjaar van 2005 maakt bovendien het motorenpalet voor de 5 Serie Touring compleet.

Door de cilinderinhoud van de basisversie 523i te verhogen van 2,2 tot 2,5 liter, is er 20 Nm meer koppel beschikbaar dan bij de 520i, de voorganger. Bovendien is ruim 90 procent van de maximale trekkracht voortaan beschikbaar tussen 1.500 en 6.000 toeren per minuut. Ook steeg het vermogen met 5 kW (7pk) tot 130 kW (177pk). Ten opzichte van het vorige model nam het vermogen van de 2,5 liter motor van de 525i toe met 19 kW (26 pk). Het koppel ligt 5 Nm hoger, waarbij ook minstens 90 procent van de maximale trekkracht tussen 1.500 en 6.700 toeren per minuut beschikbaar is. De 3,0-liter motor van de 530i levert 20 kW meer vermogen. Met een verhouding van 63,3 kW per liter heeft deze motor het hoogste relatieve vermogen in zijn klasse. Ook nu is minimaal 90 procent van de maximale trekkracht beschikbaar tussen 1.500 en 6.700 toeren per minuut.
BMW is de eerste autoproducent die magnesium gebruikt voor de serieproductie van het cilinderblok, het kleppendeksel en de grondplaat. Dankzij deze legering weegt alleen het motorblok al 57 procent minder dan een vergelijkbaar gietijzeren blok, de gewichtsreductie ten opzichte van een aluminium blok bedraagt 24 procent. Met 161 kilogram is de BMW lijnmotor wereldwijd de lichtste zescilinder in zijn klasse. Daarmee levert de motor een belangrijke bijdrage aan het lichtgewicht concept van de 5 Serie, die tot aan de A-stijl volledig uit aluminium bestaat. Doordat aluminium ongeveer zestig procent lichter is dan staal, heeft de automobilist het voordeel van een lager brandstofverbruik en een sportiever en flexibeler rijgedrag.
Een belangrijk voordeel van het ongeevenaard lage gewicht van de BMW zescilinders is de vermogenswinst voor de volledige reeks motoren. Hieraan levert ook de Valvetronic klepsturing van BMW een bijdrage. Deze innovatie regelt de timing en openingsduur van de kleppen traploos en afhankelijk van de positie van het gaspedaal. Daarmee maakt BMW Valvetronic een efficienter brandstofverbruik mogelijk, alsmede een aanzienlijk beter aanspreekgedrag van de motor. De techniek werd verfijnd, waardoor het maximale toerenbereik is verhoogd. Dat is mede te danken aan de stijvere constructie en de snellere reactie van de klepbediening. Voor de bestuurder betekent dit een sportiever rijgedrag en reservevermogen in alle versnellingen, ook omdat het nominale toerental van de afzonderlijke motoren werd verhoogd.
Met de optioneel leverbare xDrive vierwielaandrijving voor de BMW 525i en 530i breidt BMW de complete reeks van de 5 Serie uit. Het systeem dat voor het eerst werd toegepast voor de X3 en X5 maakt dat de bestuurder het voordeel heeft van vier aangedreven wielen wanneer de situatie daarom vraagt. De variabele vierwielaandrijving kan vrijwel volledig de krachten verdelen over de voor- en achteras , wanneer de omstandigheden dit vereisen. Behalve de specifieke aanpassingen voor vierwielaandrijving komt het onderstel van de 5 Serie met xDrive volledig overeen met dat van de overige modellen.