Nissan IMQ
Nissan onthult IMQ
Qua afmetingen past de IMQ in het Europese zogenoemde C-Crossoversegment. De vormgeving is puur en ongecompliceerd, waarbij design van uiterlijk en van interieur bij elkaar aansluiten. Dit is bijvoorbeeld goed te zien aan de naadloze overgang van de zijruiten naar het glazen dak, alsof het een vloeiend oppervlak is.
De IMQ geeft een nieuwe richting aan voor Nissans designtaal, die overigens voortborduurt op de herkenbare looks met de Nissan-badge als hart en beginpunt van de V-motion grille. Maar voor dit studiemodel is de uitwerking subtieler. De verticale lijnen van de grille zijn doorgetrokken in de motorkap en de horizontale lijnen strekken zich uit in de bumper, zodat het front een krachtig voorkomen heeft. De grote wielkasten bepalen mede de vorm van de motorkap.
Aan de achterzijde vallen verticale karakterlijnen bij de hoeken van de carrosserie op. Die lijnen hebben niet alleen een visueel effect, ze verlagen ook de luchtweerstand door een betere geleiding van de luchtstroom langs de flanken. De lijnen sluiten aan op de nieuw gestileerde boemerangvormige achterlichtunits van Nissan. De achterklep loopt door tot aan achterspatborden en weerspiegelt hiermee het design van de motorkap.
De grote lichtmetalen 22-inchwielen met Bridgestone Connect-banden zijn evenzeer bepalend voor het uiterlijk. Deze 'slimme' banden geven via de gebruikersinterface informatie aan de bestuurder over de belasting, de druk, de temperatuur, de mate van grip en de profieldiepte van de banden. Met deze informatie kunnen de veiligheidssystemen in de auto ook optimaal hun werk te doen.
De Japanse designthema's zijn ook ín de auto te zien. De deuren van de IMQ ontsluiten een futuristisch en ruim interieur met vier individuele stoelen op een met lamellen bedekte vloer. De visuele link met het exterieur wordt daarmee gelegd.
Het bekende Nissan "gliding wing"-instrumentarium domineert de voorzijde van het interieur, met een centrale console die zich uitstrekt tot tussen de stoelen achterin. De stoelen zijn bekleed met stof in 3D-ontwerp. Dat is bereikt met laser-cut technologie voor het verkrijgen van een geometrisch patroon, geïnspireerd door Japans kumiko houtwerk. Hetzelfde patroon siert het dashboard, de deurpanelen, de hoedenplank en de met metaal afgewerkte achterkant van de stoelen. Het lamellen-ontwerp keert ook terug in de deurbekleding, bovenkant van de stoelleuningen en de hoofdsteunen.
Het interieur van de IMQ is sterk gericht op de bestuurder. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de gebruikersinterface met een scherm van 840 millimeter in het dashboard. Het geeft uitgebreide informatie over de status van het e-POWER-systeem en andere voertuigzaken. Een kleiner scherm bovenaan op de middenconsole is de digitale poort naar de Virtual Personal Assistant in de IMQ, waarmee het bedienen van voertuigfuncties en navigatie zeer gebruiksvriendelijk is. Het ergonomisch gevormde en geplaatste stuurwiel zorgt voor een relaxte zitpositie en optimaal zicht op het instrumentarium. Aan de achterzijde van het stuurwiel bevinden zich de met zacht materiaal beklede schakelpeddels.
De IMQ is uitgerust met Nissans Invisible-to-Visible-technologie (I2V), een 3D-interface waarin de echte wereld en virtuele wereld samenkomen. Inzittenden kunnen daarmee zaken waarnemen die normaal niet zichtbaar zijn. Onzichtbare zaken waarnemen is mogelijk dankzij Nissans Omni-Sensing-technologie, die data van camerasystemen in en rond de auto, dus informatie vanuit de realiteit, koppelt aan informatie uit de virtuele wereld. De technologie kan de bestuurder bijvoorbeeld laten zien wat er om de hoek gebeurt en zeer nauwkeurige informatie bieden over verkeersopstoppingen en de oorzaak daarvan. Daarmee kan het systeem ook adequaat een alternatieve route berekenen. De bestuurder kan zich zelfs laten vergezellen van een virtuele passagier in de vorm van een 3D augmented-reality avatar.
Nissan besteedt veel energie aan het ontwikkelen van technologie voor autonoom rijden, zoals blijkt uit de Nissan Intelligent Mobility-visie. En dat is ook te zien in de IMQ. De auto is uitgerust met een nieuw, geavanceerd prototype van ProPILOT- rijdersassistentie die autonoom rijden in de stad en de snelweg mogelijk maakt. Dat is mogelijk dankzij een serie van geavanceerde sensors, radars en camera's in en op de auto.