18 april 2017
Mercedes-Benz S-Klasse

Mercedes-Benz S-Klasse

Mercedes-Benz onthult vernieuwde S-Klasse

Autozine
18 april 2017 | De gefacelifte Mercedes-Benz S-Klasse beleeft zijn wereldpremière tijdens de Auto Shanghai en beschikt over tal van innovaties. Tot de kenmerken behoort een geheel nieuwe en bijzonder efficiënte motorenreeks met tal van nieuwe technologieën voor de elektrificering van de aandrijflijn. Intelligent Drive zet een volgende stap richting autonoom rijden. De Europese introductie van de nieuwe S-Klasse start in juli.
 

Er staan meerdere nieuwe motoren gepland voor de S-Klasse voor modeljaar 2017: zescilinder lijnmotoren (diesel en benzine) en een nieuwe V8-biturbobenzinemotor. Bovendien staat er een plug-in hybrid met een elektrische actieradius van circa 50 kilometer op de agenda. Tegelijkertijd beleven technologieën zoals de geïntegreerde startdynamo (Integrated Starter-Generator ISG) op 48V-basis en de elektrische booster compressor hun wereldpremière.

Mercedes-Benz S-Klasse

Het topmodel van Mercedes-Benz zet een stap richting autonoom rijden en tilt Mercedes-Benz Intelligent Drive naar het volgende niveau. De actieve afstandsassistent DISTRONIC en de actieve stuurassistent ondersteunen de bestuurder nog beter bij het aanhouden van een veilige afstand tot de voorligger en het besturen van de auto. De snelheid van de auto wordt automatisch aangepast bij het naderen van bochten en kruisingen.

MULTIBEAM LED- koplampen en ULTRA RANGE-grootlicht bieden meer zicht bij het rijden in het donker. ROAD SURFACE SCAN, de anticiperende waarneming van wegoneffenheden, en de curve tilting function CURVE zijn andere voorzieningen die de S-Klasse uniek maken.

Het ENERGIZING-comfortprogramma is een wereldprimeur voor serieauto's: deze optie koppelt tal van comfortsystemen in de auto aan elkaar, zoals de automatische airconditioning, sfeerverlichting, massage- en parfumeringsfuncties, en stelt klanten in staat om een specifieke wellness set-up te kiezen die aansluit op hun stemming en wensen. Dit verhoogt het gevoel van welbevinden aanzienlijk.

Mercedes-Benz S-Klasse

Voor een uitstraling van moderne luxe zorgt in de nieuwe S-Klasse een maximale materiaalkwaliteit en dito afwerking. De status van het model en de technologische kwaliteiten zijn nu nog tastbaarder. Alle modellen beschikken over een nieuwe grille: de versies met zes- en achtcilindermotoren hebben een grille met drie dubbele lamellen en verticale sierlijsten in hoogglanzend zwart. De verlengde uitvoering met V12-motor heeft aanvullend verticale chroomsierlijsten in de grille. Het buitengewone karakter van de Mercedes-Maybach wordt benadrukt met veel chroomsierelementen aan de voorzijde. Eveneens nieuw is het opschrift 'Maybach' tussen de lamellen van de grille aan de bestuurderszijde. In combinatie met de nieuwe MULTIBEAM LED-koplampen (optie, meer details verderop in dit persbericht) beschikt de S-Klasse over een exclusief designelement in de vorm van drie markante lichtfakkels. De voorbumper met geprononceerde luchtinlaten en sportieve uitstraling is eveneens nieuw.

Aan de achterzijde springen de nieuwe led-achterlichten in kristallook in het oog. Ze lijken op juwelen en zorgen zowel overdag als 's nachts voor een herkenbaar uiterlijk. Nieuw zijn de lichtshow die de achterlichten opvoeren als de portieren van de auto worden ont- of vergrendeld alsmede de drie horizontale lichtstroken.

Alle modellen zijn voorzien van bumpers met een nieuw vormgegeven onderste deel met geïntegreerde, zichtbare uitlaatsierstukken. Ze zijn gevat in een chroomsierelement dat de volledige breedte van de auto beslaat. Er zijn zeven nieuwe lichtmetalen velgen beschikbaar met diameters tussen 17 en 20 inch, waarvan een deel als optie.

Mercedes-Benz S-Klasse

Het interieur van de nieuwe S-Klasse wordt gekenmerkt door twee nieuwe displays met hoge resolutie, allebei met een schermdiameter van 12,3 inch. De twee displays zijn achter een gemeenschappelijke glazen afdekking geplaatst en vormen optisch een widescreen cockpit. Als centraal element benadrukken ze ook de horizontale oriëntatie van het interieurdesign.

De widescreen cockpit beschikt als combi-instrument over een groot display met virtuele instrumenten in het directe blikveld van de bestuurder alsmede een centraal display boven de middenconsole. Omdat de widescreen cockpit volledig digitaal is, kan de bestuurder kiezen uit drie verschillende weergavestijlen ('Classic', 'Sport' en 'Progressive') en tevens instellen welke informatie en beelden relevant zijn.

De nieuwe S-Klasse beschikt over aanraakgevoelige touch control-buttons op het stuurwiel. Deze reageren op veegbewegingen zoals bij een smartphonescreen. Daarmee kan bestuurder het infotainmentsysteem bedienen zonder de handen van het stuur te hoeven halen.

Mercedes-Benz S-Klasse

Het infotainmentsysteem kan eveneens worden bediend via de touchpad met controller in de middenconsole en door middel van de spraakbediening LINGUATRONIC. Een andere nieuwe feature is de bediening van DISTRONIC en cruisecontrol via bedieningselementen op het stuurwiel.

Net als voorheen maakt de interieurverlichting gebruik van energiebesparende leds met een lange levensduur. Dankzij 64 kleuren maakt de sfeerverlichting, die als optie kan worden uitgebreid, veel individuele instellingen mogelijk. Er worden bijvoorbeeld lichtaccenten gecreëerd op de sierdelen, het centrale display, het opbergvak aan de voorzijde van de middenconsole, de portiergreepuitsparingen, de portiervakken, de beenruimtes voor en achter, op de dakconsole en op de tweeters indien de betreffende auto is voorzien van het Burmester high-end 3D surround sound system. Alle S-Klasse modellen beschikken standaard over de KEYLESS-startfunctie, in combinatie met een nieuwe generatie fraai gestileerde sleutels in hoogglanzend zwart of hoogglanzend wit met verschillende sierranden.

Het ENERGIZING-comfortprogramma is een wereldprimeur voor serieauto's. Deze optie koppelt tal van comfortsystemen in de auto aan elkaar. Het maakt systematisch gebruik van de functies van de automatische airconditioning (zoals de parfumeringsfunctie) en de stoelen (verwarming, ventilatie, massagefunctie), de verwarmde oppervlakken alsmede de verlichtings- en muzieksfeer en het stelt de inzittenden in staat om een specifieke wellness set-up te kiezen die past bij hun stemming en wensen. Dit verhoogt het gevoel van welbehagen tijdens het rijden en tijdens rustpauzes aanzienlijk. Het ENERGIZING-comfortprogramma kan op alle zitplaatsen worden ervaren, afhankelijk van de uitrusting. Er kunnen zes programma's worden geselecteerd:

Mercedes-Benz S-Klasse
  1. Frisheid
  2. Warmte
  3. Vitaliteit
  4. Plezier
  5. Comfort
  6. Training (er zijn drie trainingsprogramma's - spierontspanning, spieractivatie en balans - die uit diverse oefeningen bestaan)

Mercedes-Benz S 560 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 8,5 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 195 g/km) en Mercedes-Maybach S 560 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 9,3 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 209 g/km): De nieuwe V8 levert 345 kW/469 pk en 700 Nm. De nieuwe biturbomotor behoort tot de meest efficiënte V8-benzinemotoren ter wereld en verbruikt ongeveer 10 procent minder brandstof dan zijn voorganger. Voor een lager brandstofverbruik bij deellast worden vier cilinders van de nieuwe V8 tegelijkertijd uitgeschakeld met behulp van de kleptiming CAMTRONIC. Dit vermindert de pompverliezen en verbetert de efficiëntie van de vier ingeschakelde cilinders. Eveneens bijzonder is de plaatsing van de turbo's in de V tussen de cilinderbanken.

Mercedes-AMG S 63 4MATIC+ (brandstofverbruik gecombineerd: 8,9 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 203 g/km): Voor uitstekende prestaties bij een aanzienlijk lager brandstofverbruik zorgt de 4,0-liter V8-AMG-biturbomotor met cilinderuitschakeling, die de 5,5-liter V8-biturbo uit het vorige model vervangt. Ondanks de kleinere cilinderinhoud levert de nieuwe motor een vermogen van 450 kW/612 pk.

De krachtigste dieselmotor in de geschiedenis van Mercedes-Benz: in de Mercedes-Benz S 350 d 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 5,5 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 145 g/km) en de S 400 d 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 5,6 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 147 g/km) maakt de nieuwe zes-in-lijn dieselmotor zijn debuut. Er zijn twee vermogensvarianten: 210 kW/286 pk en 600 Nm alsmede 250 kW/340 pk en 700 Nm. Hoewel de motor aanzienlijk meer vermogen levert dan zijn voorganger, verbruikt hij ruim 7 procent minder brandstof. Kenmerken van deze topmotor uit de premium dieselfamilie zijn de getrapte verbrandingskommen, de tweevoudige uitlaatgasturbo en, voor het eerst, de variabele kleptiming CAMTRONIC. De constructie bestaat uit een aluminium motorblok, stalen zuigers en de doorontwikkelde NANOSLIDE-cilindercoating.

Mercedes-Benz S-Klasse

De nieuwe zescilinder dieselmotor is ontworpen om te voldoen aan alle toekomstige emissiewetgeving volgens de RDE-norm (Real Driving Emissions). Alle voor de efficiënte emissieverlaging relevante componenten zijn direct op de motor bevestigd. De geïntegreerde technologische benadering met nieuwe getrapte verbrandingskommen, dynamische meervoudige uitlaatgasrecirculatie en uitlaatgasnabehandeling nabij de motor - voor het eerst gecombineerd met variabele kleptiming - maakt een verdere verbruiksreductie bij lagere emissies mogelijk. Door de ingekapselde plaatsing bij de motor kent de uitlaatgasnabehandeling weinig warmteverlies en gunstige werktemperaturen.

Naast de genoemde units zijn er nog meer nieuwe motoren gepland voor de nieuwe S-Klasse: zescilinder benzinelijnmotoren alsmede een plug-in hybrid met een elektrische actieradius van circa 50 kilometer. Tegelijkertijd beleven toonaangevende technologieën als de geïntegreerde startdynamo (Integrated Starter-Generator) op 48V-basis en de elektrische booster compressor hun wereldpremière.

Systematische elektrificatie zorgt ervoor dat er geen kettingaandrijving van nevenaggregraten aan de voorzijde nodig is, waardoor het motorblok compacter is. De compacte bouwwijze creëert samen met de fysieke scheiding van inlaat en uitlaat ruimte voor uitlaatgasnabehandeling nabij de motor. Het 48V elektrische systeem voorziet niet alleen grote stroomverbruikers - zoals de waterpomp en aircocompressor - van energie, maar tevens de geïntegreerde startdynamo, die eveneens energie levert aan de accu door middel van een bijzondere efficiënte energierecuperatie. De nieuwe zescilinder lijnmotor wordt in eerste instantie leverbaar in twee vermogensvarianten.

Doorontwikkelde plug-in hybrid aandrijflijn: dankzij de aanzienlijk grotere accucapaciteit van 13,3 kWh gaat de elektrische actieradius naar verwachting circa 50 kilometer bedragen. In combinatie met de Mercedes-Benz wallbox maakt de 7,2 kW-boordlader het mogelijk om de accu veel sneller op te laden.