5 februari 2018
Mercedes-Benz A-Klasse

Mercedes-Benz A-Klasse

Mercedes-Benz introduceert nieuwe A-Klasse

Autozine
5 februari 2018 | Mercedes-Benz introduceert de vierde generatie van de A-Klasse. Het model verlegt de grenzen qua moderne luxe in de compacte klasse en het beschikt over een bijzonder interieurdesign. In technisch opzicht gaat de nieuwe A-klasse niet alleen op kop dankzij MBUX (Mercedes-Benz User Experience), maar ook dankzij een aantal functies die tot nu toe waren voorbehouden aan het topsegment. In bepaalde rijsituaties kan dit model voor het eerst semi-autonoom rijden en als optie zijn MULTIBEAM LED-koplampen leverbaar. Alle uitvoeringen van de nieuwe A-Klasse worden aangedreven door nieuwe diesel- en benzinemotoren, waarbij het concept nu al klaar is voor elektrische aandrijving. De nieuwe A-Klasse kan vanaf maart worden besteld en de marktintroductie vindt in het voorjaar plaats.
 

De auto oogt langer dan hij is door de langere wielbasis en de karakterlijn op de flanken. De motorkap loopt naar voren toe sterker af dan bij het vorige model, wat het dynamische, steile front benadrukt. De grotere wielkasten voor velgen van 16 tot 19 inch benadrukken de sportiviteit van de nieuwe A-Klasse en zorgen voor een onverzettelijke uitstraling. De auto oogt breder aan de achterzijde, niet alleen door een compactere raamsectie die tegelijkertijd de schouderpartij benadrukt, maar ook door de verder uit elkaar geplaatste reflectoren in de modulaire, tweedelige achterbumper.

Mercedes-Benz A-Klasse

Met een cw-waarde van 0,25 en een frontaal oppervlak (A) van 2,19 m2 is de nieuwe A-Klasse qua aerodynamica de leider in zijn segment. Voor het eerst maakt Mercedes-Benz bij een model in de compacte klasse gebruik van een tweedelig AIRPANEL (als optie leverbaar). Dit lamellensysteem achter de grille opent de lamellen als er meer koellucht nodig is. Er zit een extra lamellensysteem in de luchtinlaat onder de kentekenplaat, dat de systeemprestaties verder verbetert.

Het interieur kenmerkt zich door het nieuw vormgegeven dashboard: er zit voor het eerst geen overkapping meer boven de displays. Als gevolg hiervan strekt de vleugelvormige centrale deel van het dashboard zich uit van het ene voorportier naar het andere zonder visuele onderbreking. Het widescreen display is geheel vrijstaand.

Het dashboard is opgedeeld in twee horizontale gedeeltes: het onderste gedeelte wordt afgescheiden van het hoofdgedeelte door een 'sleuf' en lijkt daardoor voor het dashboard te zweven. De sfeerverlichting benadrukt dit effect en versterkt de zwevende indruk die het onderste gedeelte wekt. De 64 kleuren van de als optie leverbare sfeerverlichting biedt keuze uit vijf keer zoveel kleuren dan voorheen. En niet alleen zijn er meer kleuren, de emotionele uitstraling is ook uniek in dit segment: de verschillende kleuren vormen samen tien kleurwerelden die een lichtweergave met spectaculaire kleurveranderingen mogelijk maken.

Mercedes-Benz A-Klasse

Het geheel vrijstaande display is leverbaar in drie versies:

  • met twee 7 inch (17,78 cm) displays,
  • met één 7 inch (17,78cm) en één 10,25 inch (26 cm) display,
  • met twee 10,25 inch (26 cm) displays.

De nieuwe A-Klasse is het eerste model van Mercedes-Benz dat is voorzien van het geheel nieuwe multimediasysteem MBUX: Mercedes-Benz User Experience. Uniek aan dit systeem is dat het kan leren met behulp van machine learning. MBUX kan worden gepersonaliseerd en aangepast op de wensen van de gebruiker.

Andere sterke punten zijn de widescreen cockpit met hoge resolutie en touchscreen bediening van het mediasysteem, de navigatieweergave met augmented reality-technologie plus intelligente spraakbesturing met natuurlijke spraakherkenning, die wordt geactiveerd met het codewoord 'Hey Mercedes'. Een head-up display is eveneens leverbaar. Het touchscreen maakt deel uit van het omvangrijke MBUX touch control-concept, dat bestaat uit touchscreen, touchpad op de middenconsole en touch control-buttons op het stuurwiel.

Mercedes-Benz A-Klasse

Nieuwe en verbeterde Mercedes me connect-services maken hun debuut op de nieuwe infotainmentgeneratie MBUX. Hiertoe behoren navigatiefuncties op basis van Car-to-X Communication (informatie die wordt doorgegeven van voertuig naar voertuig en die betrekking heeft op gebeurtenissen die door sensoren zijn geregistreerd, zoals een noodstop, een ESP-ingreep of handmatige melding van een ongeval door de bestuurder). Vehicle Tracking maakt het eenvoudiger om een geparkeerde auto op te sporen en het verstuurt een bericht als een geparkeerde auto wordt aangereden of weggesleept.

Het bagageruimtevolume bedraagt 370 liter, 29 liter meer dan in het voorgaande model. Dankzij de tweedelige achterlichten is de laadopening 20 cm breder dan voorheen, ook is de bagageruimtebodem 11,5 cm langer. Als er voor het bagageruimtepakket is gekozen, kan de achterbankleuning meer rechtop worden geplaatst, bijvoorbeeld om ruimte te maken voor grote dozen. Het opbergconcept is al net zo praktisch: het aflegvak in de middenconsole vóór de versnellingshendel is aanzienlijk groter geworden. Nieuw is de bekerhouder op de middenconsole voor bekers, blikjes en flesjes met een inhoud van maximaal 0,5 liter. Er is ook veel aandacht besteed aan het zicht rondom, dat aanzienlijk is verbeterd. Al met al is het gebied dat aan het zicht wordt onttrokken door de raamstijlen met 10 procent gereduceerd in vergelijking met het vorige model.

Tegelijkertijd doen comfortuitrustingen uit hogere segmenten hun intrede: als optie is, voor het eerst bij deze modelserie, niet alleen stoelverwarming, maar ook stoelventilatie/-verwarming leverbaar alsmede multicontourstoelen met massagefunctie voorin. In totaal zijn er drie verschillende voorstoelen leverbaar voor de nieuwe A-Klasse: het basismodel en de in combinatie met de uitrustingslijnen leverbare comfortstoel en sportieve integraalstoel.

Mercedes-Benz A-Klasse

Naast een speciaal stoeldesign omvat het zitcomfortpakket (standaard bij de uitrustingslijnen) hoogteverstelling voor de voorpassagiersstoel en hoek-/diepteverstelling van de zittingen van de voorstoelen. Als voor de stoelventilatie/-verwarming wordt gekozen, is elke zitting en rugleuning voorzien van een ventilator. De lucht die via de geperforeerde stoelbekleding wordt aangezogen, stroomt door de stoelstructuur en wordt naar beneden en naar achteren toe geventileerd.

Tijdens de ontwikkeling van de A-Klasse is veel aandacht besteed aan de realisatie van een hoge mate van structuurstijfheid en de verbindingspunten tussen de carrosserie, het onderstel en de aandrijflijn. Belangrijke verbeteringen werden vooral gerealiseerd bij de bevestigingspunten van het onderstel die zo belangrijk zijn op het gebied van afrolgeluid. Ook werd het geluidsniveau in het interieur aanzienlijk gereduceerd.

De nieuwe A-Klasse beschikt over de nieuwste rijassistentiesystemen met bestuurdersondersteuning, waardoor dit model het hoogste actieve veiligheidsniveau in dit segment biedt met functies die zijn overgenomen uit de S-Klasse. Voor het eerst kan de A-Klasse semi-autonoom rijden in bepaalde situaties. Hierbij wordt de verkeerssituatie in de gaten gehouden: de verbeterde camera- en radarsystemen kunnen maximaal 500 meter vooruit kijken. De A-Klasse maakt ook gebruik van kaart- en navigatiedata voor de assistentiefuncties. Zo kan de actieve afstandsassistent DISTRONIC, die deel uitmaakt van het rijassistentiepakket, de bestuurder in tal van situaties routegebaseerd ondersteunen en de snelheid anticiperend en op comfortabele wijze aanpassen, bijvoorbeeld bij het naderen van bochten, kruisingen of rotondes. Ook aan boord zijn bijvoorbeeld de actieve noodstopassistent en de intuïtief te begrijpen actieve rijbaanwisselassistent.

Mercedes-Benz A-Klasse

De nieuwe A-Klasse beschikt over een uitgebreide versie van de actieve remassistent, die tot de standaarduitrusting behoort. Afhankelijk van de situatie helpt dit systeem bij het verminderen van de gevolgen van een kop-staartbotsing met langzamer rijdende, afremmende of stilstaande auto's. Zelfs bij aanrijdingen met overstekende voetgangers of fietsers helpt het systeem de gevolgen te verminderen, mogelijk kan de aanrijding zelfs worden voorkomen.

PRE-SAFE PLUS kan een dreigende aanrijding van achteren herkennen. Als er een aanrijding dreigt, activeert het systeem het remsysteem van de auto indien deze stilstaat, waardoor de kans op letsel als gevolg van het naar voren schieten van de auto bij de aanrijding wordt verminderd.

De volgende drie motorvarianten zijn vanaf de introductie of kort daarna leverbaar:

Mercedes-Benz A-Klasse
  • A200 met 120 kW/163 pk, 250 Nm; met 7G-DCT transmissie met dubbele koppeling (gecombineerd verbruik 5,1 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 120 g/km) of handgeschakelde zesversnellingsbak (gecombineerd verbruik 5,6 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 133 g/km)
  • A250 met 7G-DCT transmissie met dubbele koppeling (165 kW/224 pk, 350 Nm; gecombineerd verbruik 6,0 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 141 g/km)
  • A180 d met 7G-DCT transmissie met dubbele koppeling (85 kW/116 pk, 260 Nm; gecombineerd verbruik 4,1 l/100 km, gecombineerde CO2-uitstoot 108 g/km)

De bovengenoemde modellen zijn gecertificeerd volgens de Euro 6d-TEMP. Bij de marktintroductie zijn er twee nieuwe viercilinder benzinemotoren beschikbaar. Tot de innovaties in de M 282 met een inhoud van 1,4 liter en een maximumvermogen van 120 kW/163 pk behoren cilinderuitschakeling (in eerste instantie in combinatie met de 7G-DCT) en de deltavorm van de cilinderkop. De tweede nieuwe benzinemotor is de M260 met een inhoud van 2,0 liter (165 kW/224 pk en 350 Nm). Tot de nieuwe technieken behoren CAMTRONIC voor de nokkenas aan de inlaatkant. Beide benzinemotoren krijgen standaard een partikelfilter.

Eveneens nieuw is de viercilinder dieselmotor (OM608) met een inhoud van 1,5 liter, 85 kW/116 pk en 260 Nm. Tot de highlights behoren een kort op de motor gemonteerd uitlaatgasreinigingssysteem met AdBlue-technologie, een turbolader met een geoptimaliseerde responsiviteit en waterkoeling. Een nieuwe 7G-DCT transmissie met dubbele koppeling wordt eveneens leverbaar. Andere motoren volgen later.

Als optie is de nieuwe A-Klasse leverbaar met de permanente vierwielaandrijving 4MATIC met volledig variabele koppelverdeling. Deze sportieve vierwielaandrijving is doorontwikkeld en biedt nu nog meer rijplezier en een nog grotere efficiëntie. Via de DYNAMIC SELECT-schakelaar kan de bestuurder de karakteristiek van de 4MATIC nog meer dan voorheen beïnvloeden. Componenten van de 4MATIC zijn de onderbreking van de aandrijfkracht naar de achteras, geïntegreerd in de geautomatiseerde transmissie met dubbele koppeling, en het differentieel op de achteras met geïntegreerde lamellenkoppeling. Deze wordt niet langer elektrohydraulisch aangestuurd, maar elektromechanisch.

Mercedes-Benz A-Klasse

Er is voor de A-Klasse keuze uit verschillende onderstelvarianten, afhankelijk van de gekozen motorvariant en voorkeur van de bestuurder. 16 inch velgen zijn standaard, evenals DYNAMIC SELECT. Die laatste biedt via een druk op een knop een geheel persoonlijke rijervaring in combinatie met de actief verstelbare demping (optie).

Net als zijn voorgangers heeft de nieuwe A-Klasse een McPherson-voorwielophanging. De krachtigere versies, waaronder de A250 en alle 4MATIC-uitvoeringen, hebben een vierlinks ophanging achter. De achteras is gemonteerd op een subframe dat via rubberen bussen is geïsoleerd van de carrosserie, om de doorgifte van vibraties van het onderstel aan de carrosserie te beperken. Al met al is het aandeel aluminium dat in de onderstelcomponenten is gebruikt een van de hoogste van alle onderstelsystemen in deze klasse. De A200 en A180 d instapmodellen hebben een torsieas-constructie achter.

Standaard krijgt de nieuwe A-Klasse een comfortonderstel met stalen veren en DYNAMIC SELECT. Het met 15 mm verlaagde comfortonderstel heeft speciaal afgestemde veren en dempers voor een meer sportieve rijervaring. Het onderstel met actief verstelbare demping biedt de bestuurder keuze uit de demperafstelling van zijn voorkeur.