6 maart 2018
Feedback
 

Mercedes-AMG GT 4-Door Coupe

Mercedes-AMG introduceert GT 4-Door Coupe

Autozine
6 maart 2018 | Mercedes-AMG introduceert de GT 4-Door Coupé. De nieuwe 4-Door Coupé is de eerste sportwagen met 4 deuren uit Affalterbach en borduurt voort op de SLS en de AMG GT-modellen. De systematische uitbreiding van de AMG GT-familie met de introductie van de 4-Door Coupé zorgt ervoor dat sportwagenliefhebbers nu ook kunnen kiezen voor een auto die ze dagelijks kunnen gebruiken, terwijl ze tegelijkertijd over een exclusieve Mercedes-AMG beschikken.
 

De Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé is duidelijk herkenbaar als lid van de GT-familie. De voorzijde laat er met zijn lange motorkap en twee powerdomes geen twijfel over bestaan dat dit het nieuwste lid is van de GT-familie. De 4-Door Coupé volgt de designtraditie van de succesvolle AMG GT-modellen: de krachtige carrosserie straalt dynamiek en power uit. Net als de grillejaloezieën van de Mercedes-AMG GT R verbetert het AIRPANEL voor de middelste luchtinlaat de aerodynamische efficiëntie van de auto. Smalle MULTIBEAM LED-koplampen, de AMG-grille, de 'shark nose' en de voorskirt met doorontwikkelde jetwing (A-wing in het geval van het zescilindermodel) geven het nieuwste model uit Affalterbach de kenmerkende uitstraling van de AMG GT-familie.

Mercedes-Benz

Met frameloze zijruiten en een vlak geplaatste voorruit die ver naar achteren toe doorloopt, wordt ook verwezen naar de klassieke Coupé-vormgeving. De extra rij achterzitplaatsen doet geen afbreuk aan het karakteristieke lijnenspel van de AMG GT-modellen. De getailleerde flanken en brede schouders in de benadrukken het sportieve karakter van de auto, dat extra wordt aangezet door de brede wielkasten aan de achterzijde.

De achterzijde van de nieuwe 4-Door Coupé borduurt eveneens voort op de stijlkenmerken van de AMG GT-modellen: zeer smalle led-achterlichten benadrukken de typische laaddrempellijn, terwijl de meervoudig uitschuifbare achterspoiler niet alleen de familieband laat zien, maar ook een belangrijk onderdeel is van de actieve aerodynamica.

De beide achtcilindermodellen zijn te herkennen aan de drie horizontale lamellen in de voorste zijdelingse luchtinlaten, de jetwing met sierelement in de kleur silver shadow, de markante achterdiffusor en de dubbele uitlaat met trapeziumvormige uitlaatsierstukken. De zescilindervariant heeft daarentegen één lamel in de beide luchtinlaten, ronde dubbele uitlaatsierstukken en een iets minder geprononceerde achterdiffusor.

De nieuwe Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé biedt keuze uit een reeks exterieurpakketten, waarmee de auto door verschillende highlights toe te voegen een nóg expressiever design krijgt. Het nightpakket omvat glanzend zwarte sierelementen, terwijl het chroompakket het luxueuze karakter van de auto benadrukt met hoogglanzend chromen sierelementen en inzetstukken. Twee carbonpakketten omvatten verschillende uitvoeringen van carbon sierelementen, terwijl het als optie leverbare aerodynamicapakket de auto een nog sportiever uiterlijk geeft. Dit pakket is uniek in het segment. Het omvat extra functie-elementen in hoogglanzend zwart, de jetwing in de voorskirt is net als de vaste achtervleugel uitgevoerd in de kleur silver shadow en vermindert de opwaartse druk bij hogere snelheden. Met het V8-stylingpakket krijgt het zescilindermodel de designfeatures van de achtcilinderversies.

De 4,0 liter V8-AMG-biturbomotor wordt reeds toegepast in tal van AMG-modellen. Zijn vermogen is verhoogd voor de nieuwe MercedesAMG GT 63 S 4MATIC+ (gecombineerd brandstofverbruik 11,2 l/100 km, gecombineerde CO2-emissie 256 g/km). De motor levert een maximumvermogen van 470 kW / 639 pk en een maximumkoppel van 900 Nm, dat beschikbaar is over een toerenbereik tussen 2500 en 4500 t/min. De acceleratie van 0 tot 100 km/h kost 3,2 seconden, de topsnelheid bedraagt 315 km/h.

In de Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+ (gecombineerd brandstofverbruik 11,0 l/100 km, gecombineerde CO2 emissie 252 g/km) levert de V8-motor een vermogen van 430 kW/585 pk en een maximumkoppel van 800 Nm. De acceleratie van 0 tot 100 km/h vergt 3,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 310 km/ h.

De 4,0 liter V8-AMG-motor is voorzien van biturbotechniek, waarbij de twee uitlaatgasturbo's niet aan de buitenzijde van de motor zijn geplaatst, maar tussen de cilinderbanken. De voordelen van deze 'hot inside V'-constructie: een compact motordesign en een onmiddellijke respons van de uitlaatgasturbo's. Bij de AMG GT 63 S-variant beschikt de achtcilinder over actieve motorsteunen. Deze zorgen enerzijds voor een soepele ophanging ten gunste van het comfort en anderzijds indien nodig ook voor een stijve ophanging ten gunste van optimale rijdynamiek, door de stijfheid snel stapsgewijs aan te passen op de rijomstandigheden. Als optie kan de AMG GT 63 worden voorzien van actieve motorsteunen, die deel uitmaken van het AMG DYNAMIC PLUS-pakket.

Mercedes-Benz

Voor het eerst combineert Mercedes-AMG de voordelen van twin-scroll technologie in de V8-motor met turbinewielen die in anti frictie-lagers zijn opgehangen. Door deze constructie wordt de wrijving in de uitlaatgasturbo tot een absoluut minimum beperkt. De twin-scroll technologie zorgt er bovendien voor dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van de uitlaatgasstroom. Samen zorgen deze zaken ervoor dat de initiële respons van de 4,0 liter achtcilinder van AMG kon worden verbeterd. De directe benzine-inspuiting met piëzo-injectoren, het volledig van aluminium gemaakte carter, de vierkleppentechniek met verstelbare nokkenas, de lucht/water-turboluchtkoeling, het ECO start-stopsysteem en de 'zeil'functie zijn allemaal behouden gebleven.

Voor een maximale efficiëntie heeft Mercedes-AMG de V8-motoren ook voorzien van de cilinderuitschakeling AMG-cilindermanagement. Onder deellast worden de cilinders twee, drie, vijf en acht uitgeschakeld, wat het brandstofverbruik aanzienlijk verlaagt.

Als de bestuurder het rijprogramma 'Comfort' heeft geselecteerd, is de cilinderuitschakeling beschikbaar over een breed toerenbereik van 1000 tot 3250 t/min. Het AMG-hoofdmenu in het combi-instrument informeert de bestuurder over de status van de cilinderuitschakeling en over het feit of de motor onder deellast of vollast loopt. De overschakeling van vier naar acht cilinders verloopt snel en onmerkbaar, zodat de passagiers op geen enkele manier comfortverlies ervaren.

Behalve met twee V8-motoren is de nieuwe vierdeurs sportwagen ook verkrijgbaar als Mercedes-AMG GT 53 4MATIC+ (gecombineerd brandstofverbruik 9,1 l/100 km, gecombineerde CO2-emissie 209 g/km) met zescilinder AMG-lijnmotor. De 320 kW/435 pk sterke 3,0 liter motor wordt ondersteund door een boosteffect met een vermogen tot 16 kW/22 pk en 250 Nm koppel. De EQ Boost startdynamo doet dienst als startmotor en dynamo. Deze elektromotor is tussen de motor en de transmissie geplaatst. De GT 53 4MATIC+ accelereert van 0 tot 100 km/h in 4,5 seconden, de topsnelheid bedraagt 285 km/h.

De EQ Boost startdynamo in de nieuwe AMG GT 53 4MATIC+ levert ook het vermogen voor het 48V-boordnet. Dit voorziet op zijn beurt weer een DC/DC-omvormer van energie, die stroom levert aan het conventionele 12V-netwerk voor de verlichting, cockpit, infotainmentdisplays en regeleenheden. De 48V-accu verhoogt de accucapaciteit van de gehele auto, waardoor er meer elektrische energie beschikbaar is voor nieuwe functies. Het 48V-boordnet zorgt er zodoende voor dat de infotainment- en assistentiesysteem uitgebreid kunnen worden.

De AMG SPEEDSHIFT MCT 9G negentraps automatische transmissie is speciaal afgestemd op het karakter van de achtcilindervarianten van de nieuwe GT 4-Door Coupé. De transmissie maakt gebruik van een natte koppeling. Deze zorgt voor minder gewicht en massatraagheid alsmede een optimale respons. De specifieke software maakt zeer korte schakeltijden mogelijk en de transmissie kan tevens meerdere versnellingen tegelijk terugschakelen. De tussengasfunctie zorgt voor een bijzonder emotionele schakelervaring. Er is tevens een RACE START-functie, die voor een optimale acceleratie zorgt.

De zescilinder lijnmotor is gekoppeld aan de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie. Samen met de koppelomvormer is deze transmissie afgestemd op de speciale vereisten van deze motor. Tegelijkertijd kan de transmissie ook zorgen voor de extreem snelle en emotionele schakelacties die passen bij een AMG-model, afhankelijk van het geselecteerde rijprogramma.

Mercedes-Benz

Een van de doelen bij de ontwikkeling van de nieuwe vierdeurs AMG GT: de genen van een sportwagen verankeren in de carrosserie. Om dit te realiseren, werden analyse- en simulatiemethodes uit de racewereld toegepast om de structuur waar nodig te verstevigen voor maximale prestaties. De bijzonder stijve voorste sectie voorkomt ongewenste bewegingen rond de langs- en de dwarsas, wat voor een nauwkeurige besturing en een betere feedback richting de bestuurder zorgt.

De wendbaarheid en circuitwaardige rijdynamiek van de GT 4-Door Coupé is ook te danken aan het speciale AMG-onderstel. Het zescilindermodel beschikt standaard over stalen veren en verstelbare demping. Het onderstel van de achtcilinderversies is gebaseerd op het meerkamer-luchtveringssysteem AMG RIDE CONTROL+. Een stijve integraaldrager zorgt voor de bevestiging van de vooras, de motor, de transmissie en de stuurinrichting.

Het achterdifferentieel beschikt over een verstevigde ophanging voor betere NVH-eigenschappen (noise, vibration, harshness). Net als bij de Mercedes-AMG GT R verlaagt een antirolstang van buizenmateriaal het totale gewicht van de achteras.

Alle AMG GT 4-Door Coupé-modellen zijn voorzien van de vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Een elektromechanisch geregelde koppeling verbindt de continu aangedreven achteras op variabele wijze met de vooras. Zo wordt continu berekend wat de optimale koppelverdeling is voor de actuele rijsituatie en de wensen van de bestuurder. Zodoende kan er voor vierwielaandrijving met een maximale grip worden gekozen, maar ook voor uitsluitend achterwielaandrijving. Naast de grip en de dwarsdynamiek verbetert de vierwielaandrijving ook de langsdynamiek voor een nog betere acceleratie.

Dankzij de volledig variabele koppelverdeling blijft het ook mogelijk om te driften. Dat kan met de driftmodus, die standaard is bij de S-versie van de GT 4-Door Coupé en als optie leverbaar is voor de andere modellen. Deze kan in het rijprogramma 'RACE' via de stuurschakelpaddles worden geactiveerd als het ESP is uitgeschakeld en de handmatige modus is geselecteerd voor de transmissie. Bij inschakeling van de driftmodus worden uitsluitend de achterwielen aangedreven.

Voor een betere tractie en dynamiek is de Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ standaard voorzien van een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel op de achteras. Doorslippen van het binnenste wiel in bochten wordt hierdoor tegengegaan, wat voor een optimale grip zorgt. De bestuurder kan in bochten zodoende eerder gas geven en meer vermogen benutten dankzij de verbeterde grip. De auto blijft stabiel bij het remmen met een hoge beginsnelheid, terwijl het sperdifferentieel tevens de grip verbetert bij het accelereren vanuit stilstand. Het elektronische sperdifferentieel maakt deel uit van het AMG DYNAMIC PLUS-pakket en is in deze combinatie als optie ook leverbaar voor de overige uitvoeringen van de GT 4-Door Coupé.

De GT 4-Door Coupé reageert preciezer op stuurbewegingen dankzij de actieve achterasbesturing die standaard is bij de V8-modellen en als optie leverbaar is voor de zescilinderversies. Tot een snelheid van 100 km/h wijzen de achterwielen in tegengestelde richting ten opzichte van de voorwielen, waar twee elektrische actuatormotoren voor zorgen. Als gevolg hiervan stuurt de auto in bochten veel directer in. Daarnaast profiteert de bestuurder ook van de kleinere draaicirkel. Bij snelheden boven de 100 km/h stuurt het systeem de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen. Dat komt de rijstabiliteit ten goede. Tegelijkertijd worden de dwarskrachten die op de achterwielen worden uitgeoefend sneller opgebouwd bij richtingsveranderingen, wat de stuurrespons verbetert. De bestuurder kan tevens vertrouwen op de extreme grip van de achteras en de goede stabiliteit bij het wisselen van richting, waarbij de gebruikelijke neiging tot uitbreken van de achterzijde uitblijft.

Mercedes-Benz

De elektromechanische sportparameterstuurbekrachtiging beschikt over een variabele overbrenging. De mate van bekrachtiging is afhankelijk van het gekozen rijprogramma: 'Comfort', 'Sport' of 'Sport+'. De afstelling wordt automatisch ingeschakeld aan de hand van het geselecteerde AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma en kan tevens worden gepersonaliseerd in het rijprogramma 'Individual'.

De hoge vermogens van de achtcilindermodellen en de performance die daarmee gepaard gaat, vragen om een krachtig remsysteem: dit is voorzien van composietremschijven met vaste remklauwen met zes zuigers voor en zwevende remklauwen met één zuiger achter. De S-variant beschikt over gele remklauwen, de basisvariant van de achtcilinderversie over rode remklauwen. Het zescilindermodel beschikt tevens over inwendig geventileerde en geperforeerde composietremschijven met zilvergrijze remklauwen. Als optie is een keramisch remsysteem leverbaar met bronskleurige vaste remklauwen met zes zuigers voor en zwevende remklauwen met één zuiger achter, die lichter zijn dan de composietremschijven en zodoende het onafgeveerde gewicht verlagen. Andere voordelen zijn de goede fadingstabiliteit bij zware belasting. Het remsysteem scoort ook punten met een lange levensduur en directe respons, wat garantstaat voor snelle rondetijden.

De meervoudig verstelbare achterspoiler werkt volgens hetzelfde principe door de positie in te nemen die het beste past bij de rijomstandigheden. Tijdens hard rijden op rechte stukken komt de achterspoiler vlakker te staan om de luchtweerstand te verminderen, wat de topsnelheid verhoogt. Als het systeem dwarsversnellingen waarneemt, komt de achterspoiler meer rechtop te staan om ervoor te zorgen dat er achter meer neerwaartse druk is, wat voor een wegligging zorgt die zowel dynamisch als veilig is.

Uniek in dit marktsegment: de nieuwe GT 4-Door Coupé kan als optie worden voorzien van het aerodynamicapakket. Dit bestaat uit extra flics en een grotere frontsplitter. Datzelfde geldt voor de gemodificeerde diffusor in combinatie met de vaste achterspoiler, die ook kan worden uitgevoerd in carbon. Het driedimensionale spoilerprofiel kan handmatig worden aangepast, bijvoorbeeld om de auto af te stemmen op de specifieke kenmerken van een circuit. Het aerodynamicapakket vermindert de opwaartse druk op de achteras, zonder dat de luchtweerstand toeneemt.

De GT 4-Door Coupé biedt verschillende stoelconfiguraties voor het achtercompartiment. Deze lopen uiteen van een asymmetrisch neerklapbare achterbank voor het gezin tot twee varianten met twee afzonderlijke stoelen. De achterpassagiers kunnen diverse functies selecteren via een touchscreen in de console tussen de stoelen. Zo kunnen de dynamiek-gegevens worden opgevraagd via het AMG-menu, maar het is ook mogelijk om de sfeerverlichting, de klimaatregeling en de stoelverwarming in te stellen.

Het bagageruimtevolume bedraagt 395 liter, onder de bagageruimtebodem zit nog een vak met een inhoud van 60 liter. Bij neergeklapte achterbankleuning bedraagt het volume 1324 liter. De brede bagageruimteopening maakt het eenvoudiger om bagage en andere voorwerpen in en uit te laden. Als optie kan het grote kofferdeksel worden geopend en gesloten met HAND-FREE ACCESS, waarbij een simpele voetbeweging onder de achterbumper volstaat.