5 juni 2019
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Mercedes-AMG introduceert CLA 35 4MATIC Shooting Brake

Autozine
5 juni 2019 | Mercedes-AMG introduceert de CLA 35 4MATIC Shooting Brake. Het vijfdeurs model combineert de proporties van een Coupé met extra functionaliteit dankzij een ver doorlopend dak, een grote achterklep, een brede laadopening en een variabel interieur. De 2,0 liter viercilinder turbomotor levert een vermogen van 225 kW / 306 pk, dat variabel wordt verdeeld over alle vier de wielen via de zeventraps transmissie met dubbele koppeling en de AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving. De prestaties (acceleratie 0-100 km/h in 4,9 seconden) zijn gekoppeld aan royale ruimte voor bagage of sport- en outdooruitrustingen.
 

Het design met zijn lange motorkap inclusief powerdomes, de brede wielkasten, de slanke taillelijn, de compacte greenhouse en de breed ogende achterzijde benadrukt de duidelijke sportwagengenen. De AMG-grille met dubbele lamel, de AMG Line-voorskirt met flics aan de luchtinlaten, de frontsplitter en de inzetstukken op de lamellen van de buitenste luchtinlaten in zilverchroom zijn kenmerken van de '35'-modellen en zodoende ook van de Shooting Brake.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

In het zijaanzicht springen de aerodynamisch geoptimaliseerde 18 inch dubbelspaaks lichtmetalen velgen (19 inch als optie leverbaar) en de dynamische dorpelverbreders in het oog. De omranding van de frameloze zijruiten is tot aan de B-stijl identiek aan die van de Coupé, maar in het gedeelte daarachter loopt de ruitlijn een stuk hoger, wat de instap voor de achterpassagiers vergemakkelijkt en een bijdrage levert aan de grote bagageruimte.

De achteraanblik wordt bepaald door de achterskirt met diffusorinzetstuk en vier verticale vinnen, de AMG-spoilerrand in carrosseriekleur op de dakspoiler en de ronde uitlaatsierstukken links en rechts. De tweedelige smalle achterlichten en de in de achterbumper geïntegreerde kentekenplaat zorgen ervoor dat de achterzijde zeer breed oogt.

Toegang tot de wereld van Mercedes-AMG omvat ook een grote keuze uit individuele uitrustingsopties, waarmee de Shooting Brake naar eigen smaak kan worden samengesteld. Tot de opties voor het exterieur behoren:

  • AMG-nightpakket met zwarte designelementen, zoals de frontsplitter of de inzetstukken in de dorpelverbreders, alsmede zwart verchroomde uitlaatsierstukken.
  • AMG-aerodynamicapakket voor een optimale aerodynamische balans, onder andere met gemodificeerde frontsplitter en flics in de buitenste luchtinlaten alsmede een hoogglanzend zwarte spoilerrand op de dakspoiler. Deze maatregelen zorgen voor minder opwaartse druk en verbeteren zodoende de rijstabiliteit in het sportieve grensbereik.

De frameloze portieren verschaffen toegang tot een interieur met een hightech ambiance met volledig digitale displays. Karakteristiek voor de '35'-modellen zijn de sportstoelen in zwarte lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA met rode dubbele siernaden, aangevuld met een centraal sierdeel in het dashboard van zwart microvezel DINAMICA met rode sierlijst. Als alternatief kan worden gekozen voor nevagrijze/zwarte lederlook ARTICO met middengrijze siernaden en sierdelen van dwarsgeslepen licht aluminium.

De hoogglanzend zwarte AMG-middenconsole met standaard touchpad beschikt over extra knoppen voor de bediening van het drietraps ESP, de handmatige schakelmodus en de adaptief verstelbare demping AMG RIDE CONTROL (optie). In combinatie met het optionele lederpakket is de rand van de middenconsole uitgevoerd in zilverchroom.

De karakteristieke, sportieve AMG-ambiance wordt ook onderstreept door de sportpedalen van geborsteld rvs met rubbernoppen, zwarte vloermatten met opschrift 'AMG' en rand in nubucklederlook, de interieurhemel van zwarte stof en de AMG-instaplijsten van geborsteld rvs voorin met opschrift 'AMG'.

Bij het combi-instrument is er keuze uit de drie AMG-weergavestijlen 'Klassiek', 'Sport' en 'Supersport'. Bijzonder markant is de 'Supersport'-modus met een centrale, ronde toerenteller en aanvullende informatie in de vorm van staafdiagrammen links en rechts van de toerenteller. Het perspectief lijkt tot in de diepte van de achtergrond tot een kunstmatige horizon te reiken. Via het AMG-menu kan de bestuurder hier diverse speciale weergaven oproepen, zoals warm-up, set-up, g-force en motorgegevens:

  • Schakelaanduiding - met geel 'M'-symbool in de handmatige modus.
  • Warm-up menu - temperatuur van motor- en transmissieolie.
  • Set-up menu - AMG DYNAMIC SELECT-instellingen.
  • G-meter - langs- en dwarskrachten.
  • Racetimer - stopwatch, ronde- en sectortijden.
  • Motorgegevens - vermogen en koppel, temperatuur van motor- en transmissieolie.

Ook het multimediadisplay met touchscreen benadrukt het dynamische karakter met individuele AMG-weergaven zoals de visualisering van de rijprogramma's, AMG TRACK PACE en telemetriegegevens.

Met de nieuwe optionele MBUX-interieurassistent kunnen bepaalde functies van het multimediasysteem contactloos worden bediend en kan het leeslampje in- en uitgeschakeld worden. De assistent kan onderscheid maken tussen de bewegingen van de bestuurder en de voorpassagier, en herkent bepaalde handposities en handbewegingen. Het interactiegedeelte voor de MBUX-interieurassistent bevindt zich voor het mediadisplay en loopt door tot de middenconsole, inclusief het touchpad tussen de bestuurder en voorpassagier.

De MBUX-interieurassistent herkent bewegingen in de richting van de verschillende bedieningselementen van het infotainmentsysteem. Beweegt de hand in de richting van het touchscreen, dan wordt de stoel van de persoon die het systeem bedient op het mediadisplay vergroot. De passende bedieningselementen zijn dan automatisch voorgeselecteerd. In het radio- en mediamenu reduceert de MBUX-interieurassistent het aantal bedieningsstappen.

In het navigatiemenu geeft het systeem de navigatie weer zodra de hand richting het touchscreen of touchpad beweegt, zodat een symbool direct kan worden geselecteerd. Bij het weergeven van het camerabeeld kan de MBUX-interieurassistent - zodra de hand richting het touchscreen beweegt - de vier camerabedieningssymbolen van de 360°-camera op het scherm tonen. Zo kan er snel gekozen worden uit de beelden van de camera's voor, achter, rechts of links.

Uiteraard behoort ook de spraakbediening, die met het trefwoord "Hey Mercedes" geactiveerd wordt, tot de standaarduitrusting. MBUX herkent en begrijpt dankzij kunstmatige intelligentie nagenoeg alle verzoeken op het gebied van infotainment en voertuigbediening, ook wanneer ze indirect worden uitgesproken.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Als optie is het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder of in nappaleder/microvezel DINAMICA of volledig in microvezel DINAMICA leverbaar. Het stuurwiel is leverbaar met innovatieve AMG-stuurwieltoetsen (standaard bij microvezel DINAMICA). Deze bestaan uit een ronde draaiknop met geïntegreerd display onder de rechter spaak van het stuurwiel alsmede twee verticaal geplaatste, gekleurde displaytoetsen met schakelaars onder de linker spaak van het stuurwiel. Via de draaiknop kunnen de AMG-rijprogramma's direct worden gekozen. Met de beide zelf te configureren displaytoetsen en de extra schakelaars kunnen andere AMG-functies rechtstreeks vanaf het stuurwiel worden bediend.

Het interieur van de CLA 35 4MATIC Shooting Brake kan met tal van opties worden afgestemd op persoonlijke wensen:

  • Lederpakket en AMG-lederpakket met tweekleurige bekleding, bijvoorbeeld classicrood/zwart, plus dashboard in lederlook ARTICO.
  • AMG Performance-stuurwiel in nappaleder.
  • AMG Performance-stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA.
  • AMG Performance-stuurwiel in microvezel DINAMICA inclusief AMG-stuurwieltoetsen.
  • Instaplijsten van geborsteld rvs met opschrift 'AMG', verlicht.
  • AMG Performance-stoelenpakket.
  • AMG Performance-stoelenpakket Advanced.
  • AMG Performance-stoelenpakket High-End.

Gerichte oplossingen voor versteviging in het voorste gedeelte van de carrosserie zorgen voor een nauwkeurig instuurgedrag en een nagenoeg constante wielvlucht en spoorvastheid van de onderstelcomponenten, zelfs bij zeer sportief rijden. Een 'drukplaat', een lichtgewicht aluminium plaat die onder de motor is geschroefd, verhoogt de torsiestijfheid van de voortrein. Twee extra diagonaal geplaatste balken aan de voorzijde van de bodemplaat dragen eveneens bij aan het beperken van de torsie en het vergroten van de stijfheid. Daardoor reageert het onderstel met een maximale precisie, zelfs als de grenzen worden opgezocht.

De 2,0 liter turbomotor is gebaseerd op de M260 viercilindermotor in de nieuwe A-Klasse. Tot de AMG-specifieke maatregelen behoren de twin-scroll turbocompressor, de luchtkoeler met waterdruk en de afzonderlijke luchtinlaat. De motor claimt een spontane respons op bewegingen van het gaspedaal, een hoge trekkracht (maximumkoppel 400 Nm vanaf 3.000 t/min). Het cilinderblok van hoogsterk en licht drukgegoten aluminium reduceert het voertuiggewicht op plaatsen die beslissend zijn voor de rijdynamiek.

De twin-scroll turbocompressor combineert een snelle respons bij lage toerentallen met een grote toename van het vermogen bij hogere toerentallen. De behuizing van de twin-scroll turbocompressor is opgedeeld in twee parallel lopende stromingskanalen. Samen met de eveneens gesplitste uitlaatkanalen in het uitlaatspruitstuk wordt het daardoor mogelijk om de uitlaatgassen afzonderlijk naar het schoepenwiel van de turbine te leiden. Daarmee biedt de twin-scroll technologie een bijkomend voordeel: een minimalisering van de wederzijdse negatieve beïnvloeding van de verschillende cilinders tijdens de werveling van de gassen. Hierdoor vermindert ook de tegendruk van de uitlaatgassen, verbetert de werveling van de gassen en stijgt het motorrendement.

Talrijke oplossingen gericht op verhoging van de efficiëntie getuigen van het hoge technische niveau van de nieuwe viercilindermotor. Daartoe behoren de variabele kleptiming CAMTRONIC, het intelligente thermomanagement voor motor en olie, de uiterst precieze inspuiting via piëzo-injectoren en de multi-vonk ontsteking. In de productie vermindert de gepatenteerde CONICSHAPE-methode de wrijving in de motor en zorgt daarmee ook voor meer efficiëntie. Het benzinepartikelfilter behoort tot de standaarduitrusting, de motor voldoet aan de Euro 6d-Temp norm.

De AMG SPEEDSHIFT DCT 7G-transmissie met dubbele koppeling draagt bij tot het dynamische karakter. De overbrengings-verhoudingen zijn zo ingesteld dat de bestuurder bij alle snelheden snel kan accelereren. Bovendien zorgt dit voor korte schakeltijden en het optimale toerental bij het opschakelen. Bestuurders die graag zelf schakelen, kunnen in elke rijmodus de handmatige transmissiemodus selecteren. In de M-modus kan razendsnel worden geschakeld met de schakelpaddles aan het stuurwiel. Met de standaard RACE START-functie kan vanuit stilstand maximaal worden geaccelereerd.

De koppelverdeling is traploos variabel om te voldoen aan de vereisten voor dynamisch rijgedrag. De mogelijkheden lopen uiteen van alleen voorwielaandrijving tot een 50/50-verdeling van het koppel over de voor- en achteras. Een lamellenkoppeling die in het differentieel aan de achteras is geintegreerd, zorgt voor de variabele verdeling van het koppel over de voor- en achteras. Dit wordt elektromechanisch geregeld. De verdeling is afhankelijk van de rijsnelheid, de langs- en dwarsacceleraties, de stuurhoek, het verschil in aantal omwentelingen tussen de afzonderlijke wielen, de gekozen versnelling en de stand van het gaspedaal. De voordelen van een elektromechanische regeling ten opzichte van een elektro-hydraulisch systeem gelden vooral voor de rijdynamiek, met name door de aanzienlijk snellere respons en de toerentalonafhankelijke bediening van de lamellen over het hele verstelbereik.

De afstelling van de vierwielaandrijving is afhankelijk van de geselecteerde ESP-modus: zolang ESP is ingeschakeld, blijft het 4MATIC-systeem in de 'Comfort'-modus. Wanneer de bestuurder met een druk op de knop 'ESP SPORT Handling' of 'ESP OFF' kiest, schakelt het 4MATIC-systeem over naar de 'Sport'-modus - voor een nog soepeler handling en nog hogere stabiliteitslimieten. Het drietraps ESP heeft individuele bedieningsstrategieën in de SPORT HANDLING MODE die grotere drifthoeken toestaat voordat het systeem ingrijpt, wat een sportieve rijstijl mogelijk maakt. Bij het insturen in een bocht reageert de Shooting Brake met nog meer souplesse door remingrepen bij het achterwiel dat zich aan de binnenzijde van de bocht bevindt, afhankelijk van de geselecteerde AMG DYNAMICS-modus of het gekozen rijprogramma.

De vijf AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's 'Slippery', 'Comfort', 'Sport', 'Sport+' en 'Individual' maken een grote spreiding van de voertuigkarakteristiek van comfortabel tot dynamisch mogelijk. Daarbij worden tal van relevante parameters veranderd:

  • Aandrijflijn: afstelling van het gaspedaal, schakeltijden en timingpunten, geluidsinstellingen in de stijlen Reduced, Moderate, Sport, Dynamic.
  • Transmissie: automatisch of handmatig.
  • AMG DYNAMICS: dynamiekverhogende functies zoals vierwielaansturing, stuurkarakteristiek en extra ESP®-functies in de stijlen Basic of Advanced.
  • Onderstel (bij optioneel AMG RIDE CONTROL-onderstel): in Comfort, Sport, Sport+.

De rijprogramma's bieden een individuele rijervaring, afgestemd op de rijomstandigheden en de wensen van de bestuurder. Het rijprogramma 'Slippery' is afgestemd op een glad wegdek, met gereduceerd vermogen en een vlakke koppelcurve. Slepende versnellingswisselingen en eerder opschakelen ondersteunen het rijgedrag dat is gericht op stabiliteit. Het rijprogramma 'Comfort' staat voor comfortabel en zuinig rijden, onder meer door zeer vroegtijdig opschakelen. Het onderstel en de besturing zijn afgestemd op comfort. Daarnaast is het ECO start-stopsysteem actief. 'Sport' en 'Sport+' worden gekenmerkt door souplesse. Het klankbeeld van de turbomotor wordt markanter. 'Sport+' is met tussengas bij het terugschakelen en gedeeltelijke cilinderuitschakeling voor een kortstondig en exact gedefinieerde vermindering van de ontsteking en injectie bij vol gas accelereren bijzonder. Met het rijprogramma 'Individual' kan de bestuurder naar eigen voorkeur een aantal parameters selecteren en deze instellingen opslaan. Bovendien staat met de transmissie-afstellingen 'Reduced' en 'Moderate' een 'zeil'-functie ter beschikking.

De nieuwe CLA 35 4MATIC Shooting Brake beschikt over een nieuwe functie in de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's: AMG DYNAMICS. Deze geïntegreerde rijdynamiekregeling breidt de stabiliserende functies van het ESP uit met ingrepen voor meer souplesse, afhankelijk van de wensen van de bestuurder. Bij een snel genomen bocht zorgt een kortstondige remingreep aan het achterwiel aan de binnenzijde van de bocht voor een gedefinieerd giermoment om de hoogteas, waardoor het insturen in de bocht spontaan en zeer nauwkeurig zou verlopen.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

De verschillende karakteristieken van AMG DYNAMICS bij de '35'-modellen worden aangeduid met de begrippen 'Basic' en 'Advanced'. Op het multimediadisplay wordt bij de keuze van de rijprogramma's het nieuwe AMG DYNAMICS-symbool met de bijpassende toevoeging weergegeven.

  • 'Basic' is gekoppeld aan de rijprogramma's 'Slippery' en 'Comfort'. In dit geval beschikt de Shooting Brake over een heel stabiel rijgedrag met een hoge mate van demping van de gierverhouding.
  • 'Advanced' is ingeschakeld in de programma's 'Sport' en 'Sport+'. De Shooting Brake behoudt een neutrale balans. De beperktere mate van gierdemping, de directe stuuroverbrenging en de verbeterde souplesse helpen bij dynamische manoeuvres, zoals bij het rijden op bochtige landweggetjes.
  • In het rijprogramma 'Individual' kan de bestuurder zelf kiezen welke AMG DYNAMICS-trap actief moet zijn.

De lay-out van het AMG RIDE CONTROL-onderstel zorgt voor een goede rechtuitstabiliteit en een dynamisch bochtengedrag. De dynamiek in langs- en dwarsrichting zijn perfect gecoördineerd. Alle onderstelcomponenten zijn doorontwikkeld voor een hogere mate van laterale acceleratie in combinatie met een goede voertuigcontrole in het grensbereik.

De vooras bestaat uit een constructie met McPherson-veerpoten. De wielgeleiding verloopt aan beide zijden door middel van een dwarsgeplaatste draagarm onder de wielas, een veerpoot en een spoorstang. De speciale asgeometrie vermindert de invloeden van de aandrijving op de besturing. De nieuwe dwarsgeplaatste draagarmen van aluminium beperken de ongeveerde massa en maken zo een gevoeliger respons van de vering mogelijk. Het AMG-specifieke draaipunt van de vooras is uitgevoerd met een radiaal geschroefd remzadel, een technologie afkomstig uit de autosport. De drager van de vooras kenmerkt zich door een extra stevige bevestiging en levert zodoende een bijdrage aan de stijfheid van de voorzijde.

De achteras met vier draagarmen is via een draaistel star met de carrosserie verbonden voor een zeer hoge mate van torsiestijfheid. De achterwielen zijn voorzien van drie dwarsgeplaatste draagarmen en een in lengterichting geplaatste draagarm plus specifieke lagers. Dit belooft een hoge mate van rijstabiliteit en souplesse.

De optioneel leverbare adaptief verstelbare demping biedt de bestuurder keuze uit drie afstellingen van het onderstel, variërend van comfortabel tot sportief. Het systeem werkt volledig automatisch en past de dempingskracht al naargelang de rijsituatie, op elk wiel aan het wegdek en de rijsituatie aan. Dat gebeurt binnen milliseconden traploos in een breed dempingskenveld. Het resultaat: het afrolcomfort en de souplesse nemen in gelijke mate toe.

Het high-performance remsysteem claimt een fadingvrije vertraging en korte remwegen. Aan de vooras zijn nieuw ontwikkelde vaste monoblok-remzadels met vier zuigers en 350 mm grote schijven gemonteerd, de achteras is voorzien van vuistzadels met één zuiger en 330 mm grote remschijven. De schijven zijn inwendig geventileerd en geperforeerd om de warmte beter af te voeren en remfading, ook bij extreme belasting, te voorkomen. De zilverkleurige remklauwen zijn voorzien van een zwart opschrift 'AMG'.

De stuurbekrachtiging is uitgevoerd met een speciale tandheugel met variabele verhouding en twee kenvelden: afhankelijk van het gekozen rijprogramma zorgt dit voor een sportief-straf of een meer comfortabel stuurgevoel. De starre bevestiging aan de integraaldrager verbindt de stuurbekrachtiging nog beter met de carrosserie en zorgt zo voor meer stuurprecisie.

De uitlaat is standaard voorzien van een automatisch geregelde uitlaatklep. Afhankelijk van het gekozen rijprogramma wordt de sound daarmee ingesteld, van harmonieus-bescheiden (in de rijmodi 'Slippery', 'Comfort' en 'Sport') tot emotioneel-sportief (in 'Sport+').

Als optie is ook AMG TRACK PACE leverbaar. De virtuele race-engineer maakt deel uit van het MBUX multimediasysteem en legt bij het rijden op het circuit permanent meer dan tachtig voertuigspecifieke gegevens (bijvoorbeeld snelheid en acceleratie) vast. Daarnaast is er een weergave van ronde- en sectortijden en de respectievelijke afwijking van de referentietijd. Omdat bepaalde elementen van de weergave in rood of groen oplichten, kan de bestuurder vanuit een ooghoek zonder het aflezen van cijfers herkennen of hij op het moment sneller of langzamer dan de beste tijd is.

Na een aantal snelle ronden te hebben gereden, kan de bestuurder aan de hand van de gegevens zijn rijprestaties analyseren en indien nodig verbeteren. Bovendien kunnen acceleratie en vertraging (bijvoorbeeld 0-100 km/h, ¼ mijl, 100-0 km/h) worden gemeten en opgeslagen. Dankzij een nieuw ontwikkeld algoritme, dat de positie van de auto zo nauwkeurig mogelijk bepaalt, herkent AMG TRACK PACE zelfs wanneer de baan verlaten of afgesneden wordt. Dit gebeurt met behulp van de GPS-gegevens en de aanwezige sensoren (acceleratie, gyroscoop, stuurhoek, wielomwentelingen).

De data wordt weergegeven op het multimediadisplay, het combi-instrument en het optionele head-up display. Bekende circuits als bijvoorbeeld de Nürburgring of Spa-Francorchamps zijn al opgeslagen. Daarnaast is het ook mogelijk om zelf circuits vast te leggen. Bij de kaartweergave kan worden overgeschakeld van 2D naar 3D, bovendien kunnen kaarten online worden geactualiseerd.

De augmented reality-functie van MBUX maakt het bovendien mogelijk dat op het multimediadisplay of het optionele head-up display de ideale lijn van een opgeslagen circuit wordt geprojecteerd, zodat de bestuurder zijn rondetijden kan verbeteren met een virtuele instructeur aan boord.