5 oktober 2019
Mercedes-Benz GLE

Mercedes-Benz GLE

Bullebak met brein

Autotest | Om ervoor te zorgen dat klanten auto's blijven kopen, moet iedere nieuwe generatie beter zijn dan de vorige. Op dit moment zijn twee duidelijke trends waarneembaar die de huidige generatie auto's beter maken dan de voorgaande. De eerste trend is "elektrificeren" en de tweede is het aanbieden van slimme bestuurders-assistenten. Beide komen nu naar de grote SUV van Mercedes-Benz: de GLE.

Mercedes-Benz speelt op de nieuwste trends in, maar in de basis blijft de GLE gelijk aan de voorgaande generaties. Dit is een (zeer) grote SUV die met name is gericht op de Amerikaanse markt. Met zijn lengte van bijna 5 meter, een breedte van net geen 2 meter en een hoogte van 1 meter 80 is dit een auto die op zijn zachtst gezegd niet zomaar over het hoofd zal worden gezien.

Mercedes-Benz GLE

De kolossale basisvorm wordt verpakt volgens de huisstijl van de meest recente modellen van Mercedes-Benz en dat doet de GLE goed. Ten opzichte van de vorige modellen, en diverse concurrenten, oogt de GLE geavanceerd en modern. De hoog opgetrokken neus is niet alleen praktisch in het terrein, maar geeft de GLE ook een meer dan zelfverzekerde uitstraling.

Als ode aan de vorige GLE (en de Mercedes-Benz M-Klasse) leunt de C-stijl tegen de rijrichting in. Kortom: deze mannetjesputter gaat met de tijd mee, maar blijft herkenbaar als GLE.

Ruimte

Instappen vraagt een bescheiden klim, waarna de bestuurder en passagiers plaatsnemen in een interieur dat vrijwel even chique is als dat van de traditionele personenauto's van Mercedes-Benz. De toegepaste materialen zijn net even eenvoudiger dan in bijvoorbeeld de E-Klasse, maar doen wel robuuster aan en dat is een voordeel voor een auto die bedoeld is voor gebruik in het terrein.

Mercedes-Benz GLE
Mercedes-Benz GLE

SUV's worden vaak gekozen om het machtige gevoel en daarin stelt de GLE niet teleur: de bestuurder voelt zich vanaf het eerste moment koning van de weg, zittend op een grote, hoge troon. De voorstoelen zijn royaal bemeten, zacht en goed verstelbaar voor een prima zit. Ook achterin biedt de GLE volop comfort. Zelfs met grote volwassenen voorin, hebben grote volwassenen achterin enkele centimeters beenruimte over.

Optioneel is de GLE te voorzien van een derde zitrij. De testauto had slechts twee zitrijen en een gigantische bagageruimte. Deze meet standaard 750 liter en dat is al groter dan sommige andere auto's met opgeklapte achterbank bieden. Door de achterbank van de GLE op te klappen onstaat 2.025 liter kofferruimte en dat is zelfs in dit segment van grote getallen enorm.

Slimme elektronica

Terug naar de trends. De grootste vooruitgang die de huidige generatie auto's biedt zit in de slimme elektronica. Het dashboard van de GLE bestaat daarom vrijwel geheel uit beeldschermen. De bestuurder kan kiezen welke informatie waar wordt getoond. Dit wordt gedaan met aanraakgevoelige toetsen op het stuurwiel, vergelijkbaar met de "touchpad" op een laptop. Daarbij worden de linker toetsen gebruikt voor de informatie op de beeldschermen links en de rechter toetsen voor de informatie rechts. Dat klinkt heel logisch, maar veel andere fabrikanten hebben juist een verwarrende indeling van de knoppen. Het systeem van Mercedes-Benz laat zich eenvoudiger bedienen, waardoor de bestuurder er uiteindelijk meer gebruik van maakt.

De boordcomputer, het navigatiesysteem, het audiosysteem, de massage-functies en de telefoon-interface zijn allemaal te bedienen vanaf het stuurwiel, met een centrale touchpad of door het scherm aan te raken. Toch gaat Mercedes-Benz nog een stap verder. Door "Hey Mercedes" te zeggen, wordt een spraakgestuurde assistent geactiveerd. Deze verstaat vrij geformuleerde commando's. Zo kunnen met gesproken opdrachten alle eerder genoemde systemen worden bediend, maar kan ook informatie over het weer, het verkeer of desnoods het nieuws worden gesteld.

Mercedes-Benz GLE

Houd er daarbij rekening mee dat een Internet-verbinding van groot belang is. Zonder Internet-verbinding is de slimme assistent niet half zo slim en verstaat het zelfs elementaire zaken minder goed. Nog een aandachtspunt: Mercedes-Benz gaat er vanuit dat USB-C de nieuwe standaard wordt en voorziet de GLE van vijf (!) USB-C aansluitingen. Omdat USB-C op het moment van schrijven nog niet gangbaar is, was voor ieder aan te sluiten toestel een verloopkabel vereist.

Tot de slimme elektronica behoren ook semi-zelfrijdende functies. Net zoals alle andere moderne modellen van Mercedes-Benz kan de GLE tot op zekere hoogte zelf sturen, remmen en gasgeven. Als het gaat om bijsturen, dan grijpen de modellen van Mercedes-Benz veel hardhandiger in dan auto's van andere merken. Wanneer de belijning op het wegdek per ongeluk wordt overschreden, geeft de GLE echt een ruk aan het stuur om binnen de rijstrook te blijven. Wie daar niet op bedacht is kan hiervan schrikken, zeker wanneer het bijvoorbeeld nodig is om kortstondig buiten de lijntjes te kleuren om gevaar te ontwijken.

„De GLE is geschikt voor gebruik in het terrein, maar is vooral gericht op comfort“

Elektrificatie

"Elektrificatie" is de trend waarbij de aandrijflijn van een auto elektrisch of deels elektrisch is. Dit kan staan voor geheel elektrische aandrijving, maar ook voor een elektromotor die slechts een duwtje in de rug geeft met energie die wordt teruggewonnen tijdens remmen of uitrollen.

Mercedes-Benz GLE

In het geval van de hier gereden "GLE 450 4Matic" betreft het dat laatste: energie terugwinnen tijdens remmen of uitrollen en assisteren wanneer nodig (22 pk / 250 Nm sterke elektromotor). Maar... dat doet de GLE wel heel slim! Zodra een voorligger, scherpe bocht of gevaarlijke situatie wordt genaderd (informatie afkomstig uit navigatiesysteem), mindert de GLE zelf vaart. Dat levert veel meer energie op dan wanneer de bestuurder op het laatste moment zou remmen. Bovendien is het in de praktijk prettig dat de auto met de bestuurder meedenkt; nooit remde de GLE onterecht of werd de automatische co-piloot als hinderlijk ervaren.

De 3.0 liter zescilinder benzinemotor in de testauto heeft zo'n rustige loop, dat het na het indrukken van de startknop lijkt alsof dit een elektrische auto is! Er is geen enkele trilling waarneembaar en het klimaatcontrolesysteem is in de praktijk luider dan de motor. Via een 9-traps automaat wordt het vermogen van 389 pk / 500 Nm naar alle vier de wielen overgebracht.

Dat lijkt een enorm vermogen, maar daar staan ook een enorm gewicht en een al even enorme luchtweerstand tegenover. Wanneer het gaspedaal tot de vloer wordt ingetrapt duurt het daarom even voordat de zescilinder zijn vermogen heeft opgebouwd, tot de versnellingsbak het juiste verzet heeft gekozen en vooral... tot al die kracht daadwerkelijk wordt omgezet in acceleratie. Wanneer de "GLE 450" eenmaal gaat, dan is dit een serieus snelle machine. Dankzij de omvang en de hoge zitpositie is de ervaring bovendien uiterst spectaculair.

Mercedes-Benz GLE

Weggedrag

Komt die machtige machine in volle vaart op een bocht af, dan is snel duidelijk dat de GLE niet is bedoeld als sportwagen. De sprint in een rechte lijn mag dan indrukwekkend zijn, in de bocht moeten het mechaniek en de elektronische vangnetten hard werken om het enorme gewicht van richting te doen veranderen. Hoeveel moeite de diverse systemen daarvoor moeten doen, is afhankelijk van het gekozen onderstel (standaard of luchtvering) en de gekozen rijmodus (sportief, comfortabel of normaal).

In de sportieve stand is de besturing strak, helt het koetswerk weinig over en verraadt alleen de hoge zit dat dit geen lenige sportcoupé is. In de comfortabele modus helt de GLE sterk over en is de besturing licht en indirect. Dan laat de GLE zich bij voorkeur statig rijden en heerst vooral rust in het interieur, waardoor lange afstanden met groot gemak worden afgelegd. Juist om die reden worden grote SUV's verkozen boven luxueuze sedans en de GLE maakt alle beloften waar als kilometervreter.

Uiteraard is er nog een reden om een SUV te verkiezen boven een sedan: terreinwaardigheid. Ook hier speelt elektronica een grote rol bij de GLE. Net zoals rijden op de openbare weg makkelijk wordt gemaakt door de computer die met de bestuurder meedenkt, geldt dat ook in het terrein. Zelfs wanneer het de testauto doelbewust lastig werd gemaakt (bijvoorbeeld stoppen en plotseling gasgeven in los zand), maakte de elektronica alles makkelijk.

Conclusie

De tweede generatie van de Mercedes-Benz GLE (vijfde generatie indien de M-Klasse wordt meegeteld) behoudt de kenmerken van de voorgaande modellen. De GLE is zeer groot en daarom ook ruim en praktisch. De GLE is geschikt voor gebruik in het terrein, maar is vooral gericht op comfort.

Dat comfort komt van luxe en verfijning, maar voortaan ook van moderne techniek. De benzinemotor wordt bijgestaan door "mild hybrid"-techniek en is daarom efficiënter dan voorheen. De grootste vooruitgang zit in de slimme elektronica die de bestuurder op alle mogelijke manieren assisteert. Zo kan de computer (deels) zelfstandig gasgeven, remmen en sturen. Dit verbetert zowel de veiligheid als het comfort en werd in de praktijk steeds als aangenaam ervaren.

Het leven aan boord wordt eveneens aangenamer gemaakt door slimme elektronica. Net als de luxe sedans van Mercedes-Benz, heeft deze grote terreinwagen voortaan een hoogwaardig audiosysteem, massagefuncties, een navigatiesysteem met "augmented reality" (instructies projecteren over camerabeelden) en zelfs een ingebouwde persoonlijke assistent.

plus
  • Zeer ruim
  • Slimme assistenten
  • Uiterst comfortabel
min
  • Fors verbruik
  • Onhandig groot
  • MBUX alleen krachtig met Internet-verbinding
Volvo XC90Volvo XC90
"Heimelijke genoegens"
Audi Q7Audi Q7
"Hoogwaardig"
Tesla Model XTesla Model X
"Het kan dus wél"
Jeep Grand CherokeeJeep Grand Cherokee
"Amerikaanse weelde"
Land Rover VelarLand Rover Velar
"Opportunist"