10 december 2018
Feedback
Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz introduceert E300de

Autozine
10 december 2018 | De eerste Mercedes-Benz waarin dieseltechnologie gecombineerd is met de 9G-TRONIC negentraps hybride transmissie staat binnenkort in de showroom. De viercilinder dieselmotor in de E-Klasse E300de levert 143 kW (194 pk) vermogen plus 90 kW (122 pk) EQ Power. De E300de is leverbaar vanaf 68.414 euro (consumentenadviesprijs inclusief BTW, BPM en afleverkosten).
 

De E300de (brandstofverbruik gecombineerd 1,7 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd 44-41 g/km, elektrisch verbruik gecombineerd 19,7-18,7 kWh/100 km) biedt klanten een combinatie van twee werelden: in de stad rijden in de volledig elektrische modus, terwijl ze tijdens lange afstanden profiteren van de actieradius van de verbrandingsmotor. De combinatie van de nieuwe viercilinder dieselmotor met de nieuwste generatie 9G-TRONIC negentraps hybride transmissie maakt van lokaal emissievrij rijden mogelijk. Een ander voordeel van de Mercedes-Benz EKlasse plug-in diesel hybrid is het hoge aanhangwagengewicht tot 2.100 kg.

Mercedes-Benz E-Klasse

De E300de sedan en Estate maken gebruik van de nieuwe OM 654 viercilinder dieselmotor. Het is de eerste dieselmotor voor een personenauto die gebruikmaakt van een verbrandingsproces met getrapte verbrandingskommen in de zuigers. Andere innovaties zijn de combinatie van een aluminium motorblok en metalen zuigers alsmede de verder verbeterde NANOSLIDE-cilinderwandcoating. De interne wrijving is met circa 25 procent verminderd. De nieuwe motor profiteert tevens van de toepassing van de vierde generatie Common-Rail directe inspuiting met een druk tot 2.050 bar.

Tegelijkertijd is de motor compacter dan zijn voorganger. Alle componenten die relevant zijn voor een efficiënte emissiereductie zijn direct aan de motor gemonteerd. Dankzij de plaatsing in de buurt van de motor kent de uitlaatgasnabehandeling een beperkt warmteverlies en uitstekende bedrijfsomstandigheden.

Het hoogvoltage boordnet voorziet niet alleen de aandrijflijncomponenten van stroom, maar tevens de elektrische aircocompressor en de hoogvoltage warmtebooster. Deze componenten maken preconditionering van het interieur zowel 's zomers als 's winters mogelijk.

Anticiperend rijden en besparen: de ECO-assistent ondersteunt de bestuurder van de E300de door indien nodig aanwijzingen te geven, bijvoorbeeld op momenten dat het raadzaam is het gaspedaal los te laten omdat de auto een snelheidslimiet nadert, en dankzij functies zoals 'zeilen' en een specifieke recuperatie-aansturing. Hiervoor worden de navigatiedata, de verkeersbordenherkenning en de informatie van belangrijke veiligheidsassistenten (radar en stereocamera) gebruikt. Voor het eerst worden ook de thermische balans van de verbrandingsmotor en de uitlaatgasnabehandeling, zoals regeneratie van het dieselpartikelfilter, zodanig geregeld dat verbruik en emissies routegebaseerd worden geminimaliseerd.