27 oktober 2016
Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-AMG E-Klasse

Mercedes-AMG introduceert E63

Autozine
27 oktober 2016 | Mercedes-AMG introduceert de nieuwe generatie E63 4MATIC+ en E63 S 4MATIC+. Voor de prestaties zorgt een 4,0-liter V8-biturbomotor met 450 kW/612 pk vermogen. Daarmee is het de krachtigste motor die tot op heden in de E-Klasse is toegepast. Tegelijkertijd is de motor dankzij de standaard cilinderuitschakeling efficiƫnter geworden. Met een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 3,4 seconden laat de nieuwe sedan de snelste tijd in zijn klasse noteren. De AMG SPEEDSHIFT MCT (Multi Clutch Technology) negentraps sporttransmissie is voor het eerst gekoppeld aan een natte wegrijkoppeling. Daardoor reageert de transmissie directer. Een ander kenmerk is de compleet nieuw ontwikkelde vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Optisch wordt de kracht van deze auto onderstreept door een expressief exterieurdesign met bijvoorbeeld een nieuwe grille en een coupƩachtige motorkap.
 

Bij het exterieur en interieur is elk detail erop gericht om de AMG Driving Performance tastbaar te maken. Het exterieurdesign kenmerkt zich door scherpe lijnen en gespierde vormen. Het vanaf de A-stijl specifiek voor dit model vormgegeven, sportieve front laat zien hoeveel aandacht Mercedes-AMG ook aan het design besteedt: de motorkap is voor het eerst bij een AMG sedan net als bij een Coupé tussen de spatschermen en de voorbumper opgenomen, wat voor een compleet nieuwe, dynamische aanblik zorgt. De krachtiger ogende en 17 millimeter bredere wielkasten creëren ruimte voor de grotere spoorbreedte en voorwielen.

Mercedes-Benz E-Klasse

De nieuwe grille met dubbele lamel in zilverchroom, verticale spijlen in zwart en AMG-logo benadrukken eveneens het eigen karakter van deze uitvoering. De brede voorbumper in jetwingdesign met flics in zwart en de grote frontsplitter benadrukken de kracht van de nieuwe modellen. Ook staan ze symbool voor de complexe koeltechniek - een kenmerk uit de autosport en opnieuw een optische verwijzing naar de krachtige motor. Daar dragen ook de beide lamellen in de buitenste luchtinlaten aan bij, waarvan het vleugelprofiel de lucht op nauwkeurige wijze richting de ventilatieopeningen in de spatschermen leidt.

De sportieve uitstraling wordt versterkt door het zijaanzicht met tal van zorgvuldig op elkaar afgestemde stylingelementen. Een bijzonder detail is het embleem in zilverchroom met driedimensionaal opschrift 'V8 BITURBO 4MATIC+', dat met zijn dynamische pijlvorm naar de aandrijflijn verwijst. De dorpelverbreders verlagen de sedan optisch en laten hem langgerekter ogen. Het S-model onderscheidt zich door accenten in zilverchroom. Standaard staat de E 63 4MATIC+ op tienspaaks lichtmetalen velgen in de maat 9,5 J x 19 (voor) en 10 J x 19 (achter), titaangrijs en glansgedraaid, met banden 265/35 ZR 19 (voor) en 295/30 ZR 19 (achter). Bij de E 63 S 4MATIC+ zijn de maten 265/35 ZR 20 (voor) en 295/30 ZR 20 (achter) op vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen in 9,5 J x 20 (voor) en 10 J x 20 (achter), mat titaangrijs en glansgedraaid. Optioneel zijn 20 inch kruisspaaks gesmede velgen en centrale wielmoer leverbaar.

De designers en aerodynamica-experts hebben nauw samengewerkt bij de ontwikkeling van de E 63 4MATIC+. Dankzij hun kennis kwam niet alleen de markante AMG-styling tot stand, maar ook een performancegerichte aerodynamica voor een dynamisch rijgedrag op bochtige provinciale wegen en een optimale stabiliteit bij hoge snelheid op de snelweg. De engineers hebben bovendien veel aandacht besteed aan minimalisering van het windgeruis, een minimale luchtweerstand voor een laag brandstofverbruik en de thermische robuustheid van alle systemen. Ook tal van kleine maatregelen aan de voorzijde en onderzijde maken deel uit van het totaalpakket. De scherp gelijnde achterspoiler is perfect afgestemd op de stromingseigenschappen van de limousine en gaat de opwaartse druk bij de achteras tegen.

Mercedes-Benz E-Klasse

De in veel modellen toegepaste 4,0-liter AMG-V8-biturbomotor levert in de E63 S 4MATIC+ meer vermogen dan ooit: 450 kW / 612 pk. Ook het maximumkoppel bereikt met 850 Nm een nieuw niveau. Het is beschikbaar over een toerenbereik van 2.500 tot 4.500 t/min. De sprint van 0 naar 100 km/h vergt 3,4 seconden, de voorwaartse drang eindigt door de elektronische begrenzing bij 250 km/h (met AMG Driver's Package: 300 km/h). De E63 4MATIC+ beschikt over een vermogen van 420 kW/571 pk en een koppel van 750 Nm. Deze uitvoering accelereert in 3,5 seconden naar 100 km/h.

De doorontwikkelde 4,0-liter AMG-V8-motor is voorzien van de biturbotechniek, waarbij de beide turbo's niet aan de buitenzijde naast de cilinderbank, maar daartussen in de V-vorm van de cilinders zijn geplaatst. Het voordeel van deze 'hot inside V' lay-out: een compacte motor, snelle reacties van de Twin-Scroll-turbo's en minder uitlaatemissie door een optimale aanstroming van de nabij de motor geplaatste katalysatoren.

Voor een hoger vermogen en snellere reacties worden voor het eerst twee Twin-Scroll-turbo's toegepast. De behuizing is onderverdeeld in twee parallel lopende stromingskanalen. Samen met twee eveneens gescheiden uitlaatgaskanalen in het uitlaatspruitstuk zorgt dit ervoor dat er minder uitlaatgastegendruk is, wat voor een betere gasrespons zorgt. De uitlaatgassen vanuit de eerste en vierde cilinder van de cilinderbank worden door het ene kanaal afgevoerd, de uitlaatgassen van de tweede en derie cilinder door het andere, Het doel van deze constructie is het voorkomen van negatieve bijeffecten in het uitlaatgastraject. Het gevolg: meer vermogen door een betere cilindervulling, een hoger koppel al bij lage toerentallen en snelle reacties op het gaspedaal.

Mercedes-Benz E-Klasse

Andere motormaatregelen zijn nieuwe zuigers, een geoptimaliseerde luchtaanzuiging en laadluchtkoeling alsmede omvangrijke softwarewijzigingen. Gebleven zijn de directe benzine-inspuiting met Piezo-injectoren, het volledig van aluminium gemaakte carter, de vierkleppentechniek met nokkenasverstelling, de lucht/water-laadluchtkoeling, het generatormanagement, het ECO start-stopsysteem en de 'zeil'functie.

Voor een optimale efficiëntie heeft Mercedes-AMG de V8-motor voorzien van de cilinderuitschakeling AMG Cylinder Management. In het deellastbereik zijn de cilinders twee, drie, vijf en acht uitgeschakeld voor een lager brandstofverbruik. Het gemiddeld verbruik bedraagt 8,9 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 203 gram per kilometer (gecombineerd).

Beide E 63-modellen zijn standaard voorzien van de vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Het nieuw ontworpen systeem combineert de voordelen van verschillende aandrijfconcepten: de voor het eerst volledig variabele koppelverdeling over de voor- en achteras zorgt niet alleen voor optimale tractie, de bestuurder profiteert ook van maximale rijstabiliteit en veiligheid onder alle omstandigheden: op een droge weg evenzeer als op een nat wegdek of sneeuw. De vermogensverdeling over voor- en achteras wordt continu aangepast, omdat de aansturing in de systeemarchitectuur van de auto is geïntegreerd.

Mercedes-Benz E-Klasse

Een elektromechanisch geregelde koppeling verbindt de continu aangedreven achteras op variabele wijze met de vooras. Zo wordt continu berekend wat de optimale koppelverdeling voor de actuele rijsituatie en de wensen van de bestuurder is. Zodoende kan er voor vierwielaandrijving met een maximale grip worden gekozen, maar ook voor uitsluitend achterwielaandrijving. Naast de grip en de dwarsdynamiek verbetert de vierwielaandrijving ook de langsdynamiek voor een betere acceleratie.

Dankzij de volledig variabele koppelverdeling blijft het ook mogelijk om te driften. Dat kan met de bij de E63 S 4 MATIC+ standaard geïntegreerde Drift Mode. Deze kan in het rijprogramma 'RACE' via de stuurschakelpaddles worden geactiveerd als het ESP is uitgeschakeld en de handmatige modus is geselecteerd voor de transmissie. Bij inschakeling van de Drift Mode worden uitsluitend de achterwielen van de E63 S 4MATIC+ aangedreven. De Drift Mode blijft net zo lang ingeschakeld tot de bestuurder deze weer uitschakelt. -Korte schakeltijden, hoge efficiëntie: de negentraps sporttransmissie AMG SPEEDSHIFT MCT

De negentraps sporttransmissie AMG SPEEDSHIFT MCT is specifiek afgestemd op de motor van de E63 4MATIC+ en E63 S 4MATIC+. Hiervoor werd nieuwe hardware en software ontwikkeld. De specifieke software zorgt voor korte schakeltijden. Ook worden indien nodig snel meerdere versnellingen teruggeschakeld, terwijl de tussengasfunctie voor een opwindende rijervaring zorgt. De koppelomvormer is vervangen door een natte wegrijkoppeling. Dat bespaart gewicht en optimaliseert de reacties op het gaspedaal, met name bij het accelereren en bij lastwisselingen.

Mercedes-Benz E-Klasse

Met de vier AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma's 'Comfort', 'Sport', 'Sport+' en 'Individual' kan de bestuurder de afstelling van de E 63 4MATIC+ naar eigen inzichten aanpassen. Daarbij worden onder andere de afstelling van de motor, de transmissie, het onderstel, de besturing, het ESP en de vierwielaandrijving aangepast. Onafhankelijk van de DYNAMIC SELECT-rijprogramma's kan de bestuurder met de 'M' direct kiezen voor handmatig schakelen met de stuurschakelpaddels. Ook kunnen de onderstelmodi desgewenst afzonderlijk worden aangepast.

De RACESTART-functie is voorzien van een nieuwe, eenvoudigere bediening: de bestuurder hoeft in de rijprogramma's 'Sport', 'Sport+' of 'RACE' slechts met de linkervoet het rempedaal hard in te trappen en tegelijkertijd met de rechtervoet het gaspedaal maximaal in te trappen. De auto-elektronica zorgt voor een optimaal toerental. Afhankelijk van de behoefte en de staat van het wegdek kan het toerental met de stuurschakelpaddles worden verhoogd dan wel verlaagd. Als de bestuurder het rempedaal loslaat, schiet de E63 4MATIC+ met optimale grip uit de startblokken.

De dynamiek en de hoge bochtsnelheden van de nieuwe E63 4MATIC+ en E63 S 4MATIC+ zijn ook een verdienste van het compleet nieuw ontwikkelde AMG-sportonderstel, dat gebaseerd is op het meerkamer-luchtveringssysteem AIR BODY CONTROL en dat rijdynamiek en stuurprecisie koppelt aan een hoog comfortniveau.

Mercedes-Benz E-Klasse

De vooras is een aluminium constructie met vier draagarmen en gesmede aluminium componenten. De afzonderlijke wielgeleidings- en wielveringselementen zorgen samen met de grotere spoorbreedte voor een betere dwarsacceleratie en voor minimale aandrijfinvloeden in de besturing.

De eveneens specifiek voor dit model ontwikkelde achteras is afgestemd op de rijdynamiek. De multilink achteras kenmerkt zich door een extra nauwkeurige wielgeleiding en een grotere stijfheid. De AMG-specifieke achterasophanging maakt een grotere spoorbreedte mogelijk ten opzichte van de E-Klasse sedan. Ook beschikt het onderstel over specifieke wieldraagarmen, een op maximale rijdynamiek gerichte elastokinematische afstelling en een groter negatief camber. Al deze maatregelen staan garant voor het van de E-Klasse bekende hoge comfortniveau in combinatie met veel rijdynamiek.

De radiale remconstructie is een toepassing uit de autosport. Deze draagt eveneens bij aan een dynamischer en nauwkeuriger rijgedrag, omdat deze beter bestand is tegen de vibraties en krachten die in het onderstel optreden. Door de speciale rubberen lagers van de assen en de nieuwe elastokinematica kon de camberstijfheid ten opzichte van het voorgaande AMG-model met 30 procent worden verhoogd.

Mercedes-Benz E-Klasse

Ter verbetering van de tractie en rijdynamiek beschikt de E 63 4MATIC+ over een mechanisch achterassperdifferentieel, de E63 S 4MATIC+ over een elektronisch geregeld achterassperdifferentieel. Beide verminderen het doorslippen van het wiel aan de binnenzijde van de bocht zonder remingrepen. Het gevolg: de bestuurder kan dankzij de betere grip sneller en krachtiger uit bochten accelereren. Bij remacties op hoge snelheid blijft de auto stabieler, bovendien verbetert het sperdifferentieel de grip ook bij het wegrijden vanuit stilstand. Het grootste voordeel van het elektronische achterassperdifferentieel is de verfijndere en proactievere regeling: daarmee wordt het grensbereik nog verder verschoven en de controle in het grensbereik verder verbetert. Voor een optimale koeling is de behuizing van het sperdifferentieel voorzien van extra koelvinnen.

Als eerste in zijn segment is de E63 S 4MATIC+ voorzien van dynamische motorsteunen. Deze combineren de voordelen van soepel afgestelde motorsteunen (comfort) met die van straf afgestelde motorsteunen (rijdynamiek). De dynamische motorsteunen kunnen qua stijfheid traploos en razendsnel worden aangepast aan de rijomstandigheden. De bestuurder profiteert bij een dynamische rijstijl van een grotere nauwkeurigheid. Zo zijn bijvoorbeeld de stuurreacties en de feedback nog directer. Bij het insturen is er meer precisie en de bestuurder hoeft minder te corrigeren omdat de beweging van de motor geminimaliseerd is. Op het circuit zijn de motorsteunen bijzonder stijf afgesteld, wat de massatraagheid van de motor verder vermindert en helpt om de rondetijden te verbeteren. Anderzijds is er bij een soepele motorsteunafstelling, bijvoorbeeld op een slechte weg, meer comfort. Bij oneffenheden in het wegdek wordt de aandrijflijn door een sterkere demping zo snel mogelijk gestabiliseerd.

De elektromechanische sportparameterstuurbekrachtiging heeft bij de E63 4MATIC+ en E63 S 4MATIC+ een variabele overbrenging. Deze kenmerkt zich dankzij de AMG-specifieke tandheugeloverbrenging door een nauwkeurige en zeer authentieke feedback. De stuurbekrachtiging is in de modi 'Comfort', 'Sport' en 'Sport+' anders afgesteld. Afhankelijk van het geselecteerde DYNAMIC SELECT rijprogramma wordt deze modus automatisch ingesteld of in het programma 'Individual' zelf gekozen. De bestuurder hoeft bij lage snelheden maar weinig te sturen. Bij een hoge snelheid kan hij vertrouwen op een goede rechtuitloop. Het goede gevoel rond de middenstand en de authentieke feedback maken het sturen eveneens erg plezierig.

Mercedes-Benz E-Klasse

Het high-performance AMG-remsysteem zorgt ook bij intensieve belasting voor een snelle, betrouwbare vertraging. De E63 4MATIC+ beschikt aan de voorzijde over inwendig geventileerde en geperforeerde remschijven in de maat 360 x 36 mm met vaste remzadels met zes zuigers, op de achteras zijn ze 360 x 24 mm groot en voorzien van zwevende remzadels met één zuiger. De E63 S 4MATIC+ beschikt op de vooras over nog grotere remschijven in de maat 390 x 36 mm. Voor de krachtigere variant is optioneel bovendien het AMG Carbon Ceramic-remsysteem leverbaar, met remschijven in de maat 402 x 39 mm op de vooras en 360 x 32 mm grote remschijven op de achteras.

Het drietraps ESP maakt in de ESP SPORT HANDLING MODE en de ESP OFF modus meer sportiviteit mogelijk. Als een aangedreven wiel grip dreigt te verliezen, zorgt het ESP er in elke modus voor dat het vermogen optimaal op de weg wordt overgedragen.

Vier dwarsprofielen versterken de carrosserie extra: de beide voorste dwarsprofielen zijn nog stijver dan bij de E43 4MATIC, de beide achterste dwarsprofielen worden alleen bij de Mercedes-AMG E63 4MATIC+ en E63 S 4MATIC+ toegepast.

Mercedes-Benz E-Klasse

Het interieur benadrukt de focus op sportiviteit met tal van details. Het aan de onderzijde afgevlakte en met zwart leder beklede Performance-sportstuur met touch control, gegalvaniseerde stuurschakelpaddles en applicatie met AMG-logo past perfect bij een sportieve rijstijl. Op de sportstoelen voorin worden de bestuurder en voorpassagier dankzij de verbeterde zijdelingse ondersteuning ook in snel genomen bochten goed op hun plek gehouden. Bij de bekleding is er keuze uit nappaleder/microvezel DINAMICA zwart, nappaleder notenbruin of nappaleder macchiatobeige, met een patroon dat exclusief voor dit model is. Optioneel zijn AMG Performance-stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen leverbaar. Sierdelen in aluminium trapeziumgeslepen benadrukken het sportieve karakter.

Bij de E63 S 4MATIC+ is het interieur verfijnd, onder andere door bekleding van het dasboard en de bovenkant van de portieren in nappaleder, het sportstuur met kristalgrijze 12-uur-markering en contrastsiernaden, het AMG-embleem in de voorste hoofdsteunen, kristalgrijze piping, een analoge klok in IWCdesign en veiligheidsgordels in kristalgrijs.

De nieuwe performancelimousine viert zijn wereldprimeur als Edition 1 op 16 november aanstaande tijdens de Los Angeles Auto Show. De verkoopstart volgt in januari 2017, terwijl de eerste leveringen in maart 2017 starten.