27 maart 2013
Mercedes-Benz CLA

Mercedes-Benz CLA

Mercedes-Benz kondigt CLA 45 AMG aan

27 maart 2013 | Mercedes-AMG trapt de lente van 2013 af met een wereldprimeur voor de CLA 45 AMG op de New York International Auto Show. Onderhuids beschikt de CLA 45 AMG met een viercilinder turbomotor, het AMG 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem en de AMG SPEEDSHIFT DCT 7-traps sporttransmissie over dezelfde aandrijflijn als de recent geïntroduceerde A45 AMG.

Aan de basis van die aandrijving staat de AMG 2.0-liter direct ingespoten BlueDIRECT turbo benzinemotor met een maximumvermogen van 265 kW (360 pk) en een koppel van maximaal 450 Newtonmeter. De sportcoupé accelereert in 4,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u, om vervolgens door te stomen naar een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. De gemiddelde brandstofconsumptie bedraagt 6,9 liter per 100 kilometer volgens de New European Driving Cycle (NEDC).

De turbomotor in de CLA 45 AMG is standaard gekoppeld aan een AMG SPEEDSHIFT DCT 7-traps sporttransmissie met dubbele koppeling. Deze versnellingsbak voorziet in zeven gangen, drie rijprogramma's, een dubbele ontkoppelingsfunctie en RACE START voor een optimale acceleratie.

Een speciale functie om de dynamische prestaties en het rijplezier te vergroten is het zogenaamde 'korte M-programma'. In de C- en S-stand biedt dit de bestuurder de mogelijkheid om de Manual modus ('M') via de schakelpaddle te activeren, zonder de handen van het stuur te halen. In het korte M-programma ervaart de bestuurder de dynamiek en prestaties van handgeschakeld rijden in alle automatische rijprogramma's, met automatisch opschakelen wanneer het toerental de begrenzer bereikt.

Mercedes-Benz CLA

De CLA 45 AMG wordt standaard geleverd met een variabel AMG 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem dat is ontwikkeld met het oog op het leveren van maximale prestaties en dynamiek. De aandrijfkracht naar de achteras wordt daarbij verzorgd door een compacte Power Take-Off unit (PTU) die volledig is geïntegreerd in de 7-traps sporttransmissie. De aandrijving verloopt daarbij volledig variabel. Onder normale omstandigheden wordt het vermogen van de CLA 45 AMG naar de voorwielen gestuurd voor optimale verbruiksprestaties. Wanneer de dynamische prestaties van de motor worden aangesproken, wordt het koppel verdeeld over de voor- en achterwielen, tot maximaal een 50:50 verhouding.

Net als alle high-performance modellen van AMG vertrouwt ook de nieuwe CLA 45 AMG op geavanceerde ondersteltechnologie. Zo is de drie-link ophanging aan de voorzijde voorzien van stijvere fusees en een compleet nieuwe vering en demping, waarbij de nadruk ligt op het genereren van maximale grip onder veeleisende, dynamische rijcondities.

De vier-link achteras van de CLA 45 AMG is eveneens compleet nieuw. De lagers van de wieldraagarmen werden aangepast voor maximale rijdynamiek en controle. Bovendien zorgt de nieuwe constructie van de achteras voor een grotere rijstabiliteit, mede doordat het subframe stijf aan de carrosserie bevestigd is. Verder zorgt het AMG sportonderstel, met speciaal getunede veer/demper combinaties en zwaardere stabilisatorstangen, voor een grotere acceleratie in dwarsrichting en voorkomt het dat de koets in snelle dubbele bochten teveel overhelt.

De CLA 45 AMG staat standaard op lichtmetalen 18 inch AMG-wielen met 235/40 R 18 banden. Achter die wielen gaat een high-performance AMG-remsysteem schuil met geventileerde en geperforeerde remschijven rondom (voor: 350 x 32 millimeter, achter: 330 x 22 millimeter).

Mercedes-Benz CLA

Het expressieve design van de CLA is versterkt met diverse AMG-elementen. De meest herkenbare daarvan zijn zonder meer de AMG 'twin blade' radiatorgrille en de aerodynamische rand onderaan de voorbumper, beide uitgevoerd in mat titaniumgrijs. De forse luchtinlaten zijn voorzien van 'flics' en verbeteren de luchtstroom naar de koelingselementen die erachter schuil gaan. Bi-xenon koplampen behoren tot de standaarduitrusting.

Een opvallend profiel is verzekerd dankzij dorpelverbreding met mat titaniumgrijze inzetstukken. Andere eigenschappen die exclusief zijn voorbehouden aan dit CLA-topmodel zijn de hoogglans titanium grijs gelakte  dubbelspaaks lichtmetalen AMG-wielen, en het 'TURBO AMG' embleem op het voorspatbord.

Aan de achterzijde beschikt de CLA 45 AMG over een opvallende AMG achterbumper. Daarin zijn niet alleen de luchtuitstroomopeningen aan de zijkanten geïntegreerd, hij herbergt tevens een grote diffuser en een mat titaniumgrijs inzetstuk. De twee dubbele, verchroomde uitlaatpijpen van het AMG sportuitlaatsysteem versterken de dynamische aantrekkingskracht van de auto. Opvallende LED-achterlichten maken deel uit van het standaardpakket.

Sportstoelen in leder ARTICO/microvezel DINAMICA met rode contrasterende stiksels, rode veiligheidsgordels, een multifunctioneel stuurwiel met schakelpaddles, de AMG DRIVE UNIT en AMG instaplijsten behoren tot de basisuitrusting. Aluminiumaccenten en van chroomaccenten voorziene uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem versterken het sportieve gevoel in het interieur. Informatie wordt geleverd via het AMG-combi-instrumentarium met centraal kleurendisplay, het AMG-hoofdmenu en de RACETIMER.

Mercedes-Benz CLA

De Nederlandse verkoopstart voor de CLA 45 AMG staat gepland voor juli, terwijl de auto in september bij de dealers arriveert.