5 maart 2018
Mercedes-Benz C-Klasse

Mercedes-AMG C-43

Mercedes-AMG vernieuwt C43

Autozine
5 maart 2018 | Mercedes-AMG presenteert de vernieuwde C43 4MATIC Limousine en Estate. Ingrijpende wijzigingen maken de instapmodellen C43 4MATIC sedan (gecombineerd brandstofverbruik: 9,1 l/100 km; gecombineerde CO2-emissie: 209 g/km) en Estate (gecombineerd brandstofverbruik: 9,4 l/100 km; gecombineerde CO2- emissie: 214 g/km) nu nog aantrekkelijker. De AMG-grille met dubbele lamel, de krachtige voorskirt en de nieuwe achterskirt met ronde dubbele uitlaatsierstukken tillen de nieuwe C43-modellen optisch naar een hoger plan en zorgen voor een expressievere uitstraling. Het interieur profiteert van de als optie leverbare volledig digitale cockpit met eigen AMG-instrumenten en de nieuwe generatie AMG-stuurwielen. De 3,0 liter V6-biturbomotor levert nu een vermogen van 287 kW (390 pk). In combinatie met de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie en de vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC, die de nadruk op de achterwielen legt, combineert de motor dynamiek met comfort.
 

Om dit doel te bereiken hebben de ontwikkelingsingenieurs van AMG het vermogen van de 3,0 liter V6-motor met 17 kW (23 pk) tot 287 kW (390 pk) vergroot. Het maximumkoppel van 520 Nm is beschikbaar tussen de 2500 en 5000 t/min. Dit pakket garandeert overtuigende rijprestaties: de acceleratie van 0 tot 100 km/h voltooit de nieuwe C43 4MATIC sedan in 4,7 seconden, de Estate in 4,8 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.

Mercedes-Benz C-Klasse

Het exterieur van de C43 4MATIC toont wezenlijk expressiever en maakt daarmee de familiebanden van het nieuwe model nog duidelijker. Nieuwe kenmerken zijn de AMG-grille met dubbele lamel in mat iridiumzilver en de krachtige voorskirt met extra flics. De zijdelingse air curtains in de voorskirt dragen bij tot optimale geleiding van de luchtstroom aan de voorzijde. De opzetstukken op de dwarsvinnen en de sierlijst van de frontsplitter zijn uitgevoerd in zilverchroom.

Ook de aanblik van achteren toont, met twee ronde dubbele uitlaatsierstukken in hoogglanzend chroom een sportieve esthetiek. De achterskirt met zijdelingse air curtain-look en de nog geprononceerdere diffusor verbeteren de karakteristiek van de luchtstroom. De spoilerrand op het kofferdeksel is uitgevoerd in de carrosseriekleur.

Het als optie leverbare AMG-optiekpakket zet meer sportieve accenten: een expressievere frontsplitter, de standaard spoilerrand op het kofferdeksel, bredere inzetstukken in de dorpelverbreders en flics in de achterbumper zijn uitgevoerd in hoogglanzend zwart.

Van opzij springen, naast de geaccentueerde dorpelverbreders, de nieuwe lichtmetalen AMG-velgen met geoptimaliseerde luchtweerstand in het oog. De speciaal vormgegeven buitenste aeroringen en de geometrie van de spaken, die is geoptimaliseerd in de windtunnel, zorgen voor een betere luchtstroming rondom de wielen en daardoor voor meer aerodynamische efficiëntie. Daarbij bereikten de ontwikkelaars de optimale mix van aerodynamica, gewicht en remkoeling, gecombineerd met maximale prestaties en een lager brandstofverbruik.

Voor de C43 4MATIC kan worden gekozen uit twee aerodynamisch geoptimaliseerde velgdesigns: de vijf-dubbelspaaks AMG-velg, tremolietgrijs en glansgedraaid, in de maat 7,5 J x 18 met banden 225/45 R18 voor en 8,5 J x 18 met banden 245/40 R18 achter maakt deel uit van de standaarduitrusting. Als optie is er de vijf-dubbelspaaks lichtmetalen AMG-velg in tantalgrijs, hoogglanzend zwart of matzwart en glansgedraaid, in de maat 7,5 J x 19 met banden 225/40 R19 voor en 8,5 J x 19 met banden 255/35 R19 achter.

Mercedes-Benz C-Klasse

Het interieur onderstreept het dynamische karakter van de nieuwe C 43 4MATIC met tal van individuele details. Sportieve materialen als leder, microvezel DINAMICA en aluminium met hoogwaardige afwerking zetten het expressieve design in het interieur voort. De als optie leverbare AMG Performance-stoelen bieden dankzij de speciale vormgeving van de zijwangen van de zitting en de rugleuning de best mogelijke zijdelingse ondersteuning bij een dynamisch rijgedrag. Als optie kunnen de zijwangen met behulp van ingebouwde luchtkussens perfect worden aangepast. Door de geïntegreerde hoofdsteunen benadrukken de Performance-stoelen de sportieve ambiance in de cockpit. Voor het eerst in de C43 4MATIC kunnen de Performance-stoelen niet alleen worden verwarmd, maar in combinatie met lederen bekleding ook op drie verschillende niveaus worden geventileerd.

De bekleding lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA, uitgevoerd in zwart met rode siernaden, onderstreept ook het rijdynamische karakter van de C43 4MATIC. Passend bij het stoeldesign is het middendeel van de portieren en het dashboard bekleed met lederlook ARTICO met rode siernaden. Aluminium sportpedalen met zwarte noppen, sierdelen in zwarte pianolak met dwarsgeslepen licht aluminium, de zwarte interieurhemel en de rode veiligheidsgordels zetten eveneens sportieve accenten.

Op het gebied van opties kan er worden gekozen uit vele mogelijkheden tot individualisering. Nieuw zijn bij de sierdelen openporig antraciet eikenhout, openporig walnotenhout en de combinatie van in dwarsgeslepen aluminium voor de portieren en openporig zwart essenhout voor de middenconsole. Daar komen de bekende AMG-sierdelen carbon/dwarsgeslepen licht aluminium en matzilver glasvezel bij. Voor de bekleding is leder in zwart, zwart met rode siernaden, cranberryrood/zwart en de nieuwe variant zadelbruin/zwart leverbaar.

Via het touchpad en de controller, de touch control-buttons op het stuurwiel of via spraakbediening: het bedieningsconcept van de C 43 4MATIC is veelzijdig en flexibel. Alle opties hebben tot doel, de bediening ook in deze sportieve ambiance zo comfortabel, snel en zo goed mogelijk passend bij de actuele situatie te kunnen doorvoeren.

Via het specifieke AMG-menu kan de bestuurder talrijke extra gegevens oproepen, die de rijbeleving sportiever maken:

Mercedes-Benz C-Klasse
  • Warm-up: temperatuur van motor- en versnellingsbakolie alsmede turbodruk als boost-weergave
  • Setup: actuele status van de aandrijving, onderstel, uitlaat, ESP┬«, transmissie
  • G-Force: weergave van de actuele g-krachten in een co├Ârdinatensysteem en opslag van de maximale waarden
  • Race Timer: handmatig bediende stopwatch voor rondetijden en weergave in kleur van de snelste en de langzaamste ronde alsmede de gemiddelde snelheid en afgelegde afstand
  • Engine Data: motorkoppel/maximumvermogen in een staafdiagram en turbodruk als boost-weergave

Daarnaast worden digitaal de actuele snelheid en de ingeschakelde versnelling weergegeven. De manuele stand van de transmissie wordt weergegeven door een gele 'M'. De visualiseringen in het centraal geplaatste mediadisplay maken het mogelijk om ook andere voertuigfuncties nog beter te beleven, onder andere door middel van animated weergaven met betrekking tot de rijassistentie-, voertuig- en communicatiesystemen. Het 26,0 cm (10,25 inch) mediadisplay met een resolutie van 1920 x 720 pixels maakt deel uit van de standaarduitrusting in combinatie met AUDIO 20 GPS en de optionele COMAND Online.

Nieuw zijn de geïntegreerde touch control-buttons. Daarmee kunnen de functies van het combi-instrument (links) en het multimediasysteem (rechts) door middel van horizontale en verticale wisbewegingen van de vingers intuïtief worden bediend. Net als in de S-Klasse worden de actieve afstandsassistent DISTRONIC en de cruisecontrol in de linker bedieningsvelden ingesteld. In de rechter bedieningsvelden bevinden zich de activering van de spraakbediening, de telefoon en de regeling van het volume, de titelselectie en andere functies van het multimediasysteem.

De C43 4MATIC wordt geleverd met de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie, die de ontwikkelaars van Mercedes-AMG speciaal hebben afgesteld voor een dynamische rijbeleving. Door aparte softwareapplicaties konden zeer korte schakeltijden worden gerealiseerd. Meervoudig terugschakelen maakt snelle tussensprints mogelijk, terwijl de tussengasfunctie in de rijprogramma's 'Sport' en 'Sport+' voor een nog emotionelere rijbeleving zorgt. Bovendien maken gerichte ingrepen in de ontsteking nog sneller schakelen dan in de andere standen mogelijk. In alle rijprogramma's wordt in de eerste versnelling weggereden, wat onder alle omstandigheden een dynamische rijbeleving garandeert.

Via een aparte schakelaar op de middenconsole kan de modus 'handmatig' worden gekozen. Het schakelpatroon richt zich naar het gekozen rijprogramma en het op- of terugschakelen kan nu via de stuurschakelpaddles plaatsvinden. Bovendien blijft de transmissie in de gekozen versnelling en schakelt niet automatisch op wanneer het toerental van de motor de begrenzer bereikt.

Met de DYNAMIC SELECT-rijprogramma's 'Comfort', 'Sport', 'Sport+' en 'Individual' kan de karakteristiek van de C 43 4MATIC door het aantippen met een vinger worden geïndividualiseerd. De bandbreedte loopt daarbij van efficiënt en comfortabel tot uitgesproken sportief. Daarbij worden belangrijke parameters als de respons van de motor, de transmissie, het onderstel en de besturing gemodificeerd. Onafhankelijk van de DYNAMIC SELECT-rijprogramma's kan de bestuurder via de 'M'-schakelaar direct overschakelen naar de handmatige stand om uitsluitend via de stuurschakelpaddles te schakelen. Op een soortgelijke manier kunnen ook de verschillende afstellingen van het onderstel indien gewenst apart worden geselecteerd. Nieuw is het vijfde programma 'Gladheid', te herkennen aan de sneeuwvlok als symbool. De gematigde en gelijkmatige krachtsontplooiing is speciaal geprogrammeerd voor een glad of besneeuwd wegdek.

Mercedes-Benz C-Klasse

De standaard vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC wordt gekenmerkt door een koppelverdeling waarbij de nadruk op de achteras ligt: 31 procent van het koppel gaat naar de vooras, 69 procent naar de achteras. Deze configuratie zorgt voor meer rij- en dwarsdynamiek op de weg, alsmede betere tractie bij het optrekken. Het eentraps differentieel van de vierwielaandrijving is als zelfstandig systeem aan de transmissie gekoppeld.

De adaptief verstelbare demping is standaard. Dit volautomatisch functionerende elektronisch geregelde systeem past de demping van elk wiel continu naar behoefte aan. Daardoor worden de veiligheid tijdens het rijden en het afrolcomfort verbeterd. De afstelling van de demping wordt voor elk wiel afzonderlijk geregeld en is afhankelijk van de rijstijl, de toestand van het wegdek en de gekozen afstelling van het onderstel. Zo kan op basis van tal van gegevens, zoals de acceleratie of de rijsnelheid, steeds het punt voor optimale werking worden gekozen. Via een schakelaar op de middenconsole kan de bestuurder de drie verschillende demper-kenvelden 'Comfort', 'Sport' en 'Sport+' kiezen en daarmee de rij-indruk individueel beïnvloeden, van comfortabel tot sportief-straf.

Het als optie leverbare ENERGIZING-comfortprogramma kan ook worden besteld voor de nieuwe C43 4MATIC. Dit programma combineert verschillende comfortsystemen in de auto en maakt gericht gebruik van functies van de airconditioning en de stoelen (verwarming, ventilatie) alsmede licht- en muziekstemmingen. Afhankelijk van de stemming of de behoefte van de klant zorgt het programma voor een speciale wellness-setup, waardoor het welzijn en de fitheid toenemen.