3 februari 2018
Mercedes-Benz A-Klasse

Mercedes-Benz A-Klasse

Hey Mercedes!

Vooruitblik | Bij veel automerken is het kleinste model tevens het instapmodel. Bij Mercedes-Benz ligt dat anders. Het kleinste model, de A-Klasse, is vooral het jongste model. De A-Klasse spreekt een jonge doelgroep aan die zich wel aangetrokken voelt tot de verfijning en innovatie die hoort bij Mercedes-Benz, maar niet tot de traditionele modellen. Een eerste kennismaking met de nieuwe A-Klasse laat zien hoe Mercedes-Benz dat ook in de toekomst in gaat vullen.
 

Het begint allemaal bij het uiterlijk. Volgens de vormgevers gaat het bij de Mercedes-Benz A-Klasse anno 2018 niet om gezien worden, maar om zichzelf te zijn. Dat wordt concreet gemaakt door te kiezen voor relatief eenvoudige lijnen en dat geeft de A-Klasse een elegante uitstraling. Als vanouds kan de auto worden aangekleed in een sportieve, klassieke of stadse stijl.

Onder het nieuwe koetswerk gaat heel veel vooruitgang schuil. Dit artikel is geschreven op basis van een presentatie waarbij het niet mogelijk was om proef te rijden, alleen om proef te zitten. En ook dat levert al veel nieuwe indrukken op.

Mercedes-Benz A-Klasse

Zo valt op dat Mercedes-Benz de beschikbare binnenruimte veel nuttiger weet te besteden dan voorheen. Dat vertaalt zich niet alleen in de gebruikelijke hoofd- en beenruimte, maar ook in bewegingsvrijheid rondom de voorstoelen. De bagageruimte is beter toegankelijk dan voorheen, waardoor in- en uitladen makkelijker wordt.

In de praktijk is vooral van belang dat de overzichtelijkheid is verbeterd. Dankzij de uitgekiende positionering van de A-stijl (de balk tussen de voorruit en het voorportier) ten opzichte van de voorstoelen, is het zicht naar voren verbeterd. De C-stijl (de balk tussen de achterruit en het achterportier) is smaller geworden, waardoor ook achteruitrijden makkelijker is geworden.

Digitaal dashboard

Het meest in het oog springend is echter het ontwerp van het dashboard. Net zoals bij de grote modellen van Mercedes-Benz zijn de analoge klokken en schakelaars vervangen door een groot beeldscherm. Of beter gezegd: twee beeldschermen in een behuizing die loopt van achter het stuurwiel tot halverwege het dashboard.

Mercedes-Benz A-Klasse
Mercedes-Benz A-Klasse

Het voordeel van dit digitale dashboard ten opzichte van traditionele klokken is, dat de bestuurder zelf kan kiezen welke informatie hoe en waar wordt getoond. Daarbij kunnen heel veel functies worden bediend middels het beeldscherm en daarom is het interieur grotendeels vrij van schakelaars.

Met deze opzet is de A-Klasse modern, maar niet veel anders dan de concurrentie. Mercedes-Benz gaat echter een stap verder met het bedieningsconcept, genaamd "MBUX" (voor "Mercedes-Benz user interface"). Sterker nog: met het oog op de jonge doelgroep is de A-Klasse de eerste Mercedes-Benz die met dit geavanceerde systeem is uitgerust.

Mercedes-Benz spreekt zelf van een kunstmatig intelligent systeem, maar dat is vanuit het oogpunt van een ICT-specialist wat overdreven. Wat Mercedes-Benz doet, is middels lijstjes met onder andere locaties en contactpersonen het gedrag van de bestuurder voorspellen. Dit is echter simpele statistiek en geen "artificial intelligence" (ook wel bekend als "A.I.").

Hey Mercedes!

Wat meer in de richting van kunstmatige intelligentie komt, maar in feite onder de noemer "machine learning" valt, is spraakherkenning. Voortaan hoeft de bestuurder geen vaste commando's te leren, maar kan hij/zij simpelweg met de auto praten alsof het een ander mens is; vergelijkbaar met de digitale assistenten van iPhone en Android.

Eerst wordt de aandacht van de auto gevraagd door te zeggen "Hey, Mercedes". Daarna volstaat het om te zeggen "ik heb het koud", "zet de verwarming hoger" of woorden van gelijke strekking. Dit moet voldoende zijn om de computer te manen het interieur te verwarmen.

Mercedes-Benz A-Klasse

Ook anders dan anders is dat deze techniek in de auto is gebouwd, terwijl bij andere autofabrikanten het gesproken commando eerst via een dataverbinding naar een externe server wordt gestuurd die het interpreteert en vervolgens als commando naar de auto terugstuurt. Of om het simpel te zeggen: de bestuurder kan ook een gesprek aangaan met de A-Klasse in de garage of in een uithoek waar het mobiele netwerk geen bereik heeft.

“Als het gaat om de uitrusting, verzet de A-Klasse de bakens in het segment„
Mercedes-Benz A-Klasse

Infotainment

Het navigatiesysteem maakt gebruik van "augmented reality". Dit betekent dat camerabeelden worden gecombineerd met kaartmateriaal. Zo ziet de bestuurder op het beeldscherm dezelfde verkeerssituatie als voor de auto, met daar overheen geprojecteerde kleuren en symbolen om duidelijk te maken wat belangrijk is. Denk daarbij aan een grote pijl richting de afslag die moet worden genomen.

Mercedes-Benz A-Klasse

Ook op het gebied van luxe en veiligheid zet de A-Klasse grote stappen; niet alleen voor Mercedes-Benz, maar voor het gehele compacte segment. Vrijwel alle luxe van de grotere modellen van Mercedes-Benz komt namelijk naar de A-Klasse. Daartoe behoren niet alleen functies voor semi-zelfstandig rijden, maar ook het onvolprezen audiosysteem van specialist Burmester.

Heel bijzonder is dat de A-Klasse ingebouwde software heeft om de auto op beperkte schaal in te zetten als deelauto. Zo kunnen buren een auto delen, bedrijven geld besparen of zeer initiatiefrijke particulieren een centje bijverdienen wanneer ze de auto zelf niet gebruiken.

Mechaniek

Niet alleen op elektronisch gebied brengt de vierde generatie van de A-Klasse vernieuwing, ook op mechanisch gebied is er volop nieuws te melden. Zo is de aerodynamica ongekend gunstig voor een auto in dit segment en dat betekent een lager verbruik en hogere mate van comfort.

Mercedes-Benz A-Klasse

Al bij het basisontwerp van de nieuwe A-Klasse is rekening gehouden met verschillende aandrijftechnieken. Een elektrisch aangedreven versie van de A-Klasse is aangekondigd, de eerste conceptcars waren zelfs louter elektrische auto's. Echter, rekening houdende met de wereldwijde vraag wordt de A-Klasse vooralsnog voorzien van traditionele benzine- en dieselmotoren.

Omdat Mercedes-Benz voornamelijk grote auto's produceert met de daarbij behorende grote motoren, kunnen de ontwikkelkosten daarvan worden verdeeld over heel veel auto's. Om de compacte A-Klasse gunstig te kunnen prijzen, heeft Mercedes-Benz een beroep gedaan op Renault-Nissan voor de "compacte" motoren.

Dat wil echter niet zeggen dat de A-Klasse voorzien is van een Renault-motor! De krachtbron van de partner is slechts als basis gebruikt en vervolgens door de technici van Mercedes voorzien van eigen techniek voor meer vermogen en minder rijgeluiden. Daarbij staan de nodige "technische hoogstandjes" op het programma, zoals cilinder-uitschakeling, een roetfilter voor benzinemotoren en extreem lage interne wrijving. Alles om ook van het jongste model een volwaardige Mercedes-Benz te maken!

Mercedes-Benz A-Klasse

Conclusie

De nieuwe Mercedes-Benz is helemaal bij de tijd als het gaat om uiterlijk, rijeigenschappen en ruimte. De nieuwe A-Klasse is daarmee concurrerend, maar niet uniek. De A-Klasse weet zich juist nadrukkelijk te onderscheiden met het aandrijvingsconcept. Op dit moment is de wereldwijde vraag naar benzine- en dieselmotoren nog groot, maar de A-Klasse is zo ontworpen dat eenvoudig een elektrische uitvoering kan worden aangeboden.

Als het gaat om de uitrusting, verzet de A-Klasse de bakens in het segment. Vrijwel alle veiligheidstechniek en semi-zelfrijdende functies van de grote modellen van Mercedes-Benz komen naar de A-Klasse. Op het gebied van "infotainment" (audio, communicatie en navigatie) gaat de A-Klasse zelfs verder dan alle andere modellen van Mercedes-Benz. De auto "denkt" voortaan met de bestuurder mee en staat altijd paraat met raad en daad na het commando "Hey Mercedes". Autozine zegt: "Hey Mercedes, goed bezig!"

plus
  • Innovatieve techniek
  • Overtuigt als premium-model
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
BMW 1-SerieBMW 1-Serie
"Eén serie, twee gezichten"
Volvo V40Volvo V40
"Nog steeds sterk"
Alfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo Giulietta
"Een streepje voor"
Honda CivicHonda Civic
"Tien voor tien"
Audi A3Audi A3
"Drie maal is scheepsrecht"