18 december 2018
Mercedes-AMG A35

Mercedes-AMG A35

Welkom in de wereld van AMG

Autotest | AMG is exclusief. Het staat voor de snelste en daarmee ook meest kostbare modellen van Mercedes-Benz. Traditioneel is de A-Klasse, het instapmodel van Mercedes-Benz, ook verkrijgbaar in AMG-uitvoering. Maar omdat ook dat instapmodel is voorzien van een uitzonderlijk sterke motor, blijft het prijskaartje "exclusief". Om de wereld van AMG bereikbaarder te maken is de nieuwe A-Klasse er nu ook als "A35".

De A-Klasse is zowiezo anders dan andere modellen van Mercedes-Benz, of er nu "AMG" op staat of niet. De A-Klasse is de enige hatchback van Mercedes-Benz en de A-Klasse is als geen ander model gericht op een jonge groep kopers. Terwijl de grotere modellen van Mercedes-Benz schitteren met chroom, hoogwaardige materialen, zeeën van ruimte en een weelderige uitrusting, kiest de A-Klasse voor een heel andere insteek. De vormgeving is veel eleganter, waarbij slechts een paar welgemikte lijnen voor een tijdloos voorkomen zorgen.

Mercedes-AMG A35

Cockpit

De grote attractie is echter "MBUX": de vernieuwende cockpit van de jongste modellen van Mercedes-Benz. Vrijwel het gehele dashboard wordt in beslag genomen door een enorm beeldscherm. Dat staat niet alleen prachtig, het heeft ook een meerwaarde boven traditionele klokken. De bestuurder kan namelijk zelf kiezen welke gegevens hoe en waar worden getoond. Alle functies kunnen worden bestuurd via het beeldscherm en via gesproken commando's. Daarbij hoeft de chauffeur geen vaste commando's te leren; "MBUX" is een slimme assistent zoals Siri of Alexa op de mobiele telefoon. Alhoewel MBUX zeker beperkingen heeft, werkt het in de praktijk veel prettiger dan soortgelijke systemen zonder slimme spraakherkenning. En terwijl praten tegen de mobiele telefoon wat onwennig en overbodig is, is praten tegen de auto een uitkomst omdat de bestuurder de handen vol heeft.

De "A35" biedt echter nog meer slimmigheden dan een standaard A-Klasse. Het navigatiesysteem kan namelijk trajecten (lees: circuits) leren. Op die manier toont het zogenaamde "AMG TRACK PACE" bij een volgende ronde precies wanneer welke bochten komen en kan het systeem rondetijden bijhouden. Daarnaast kan de bestuurder tot in het kleinste detail bepalen hoe het anti-slip systeem, de motor en de versnellingsbak zich dienen te gedragen wanneer sportief wordt gereden. Niet zinnig, maar wel heel leuk, zijn de vele grafiekjes en statistiekjes over onder andere vermogensafgifte en G-krachten. Favoriet van de testredacteur blijft echter het Burmester audiosysteem, dat ook in iedere andere A-Klasse leverbaar is.

Mercedes-AMG A35
Mercedes-AMG A35

Wat de A35 ook exclusief maakt, is de aankleding met een sportstuur (bekleed met alcantara), sportstoelen en een unieke afwerking met donkere tinten. Het binnenste van de A35 voelt daarom meer als "cockpit" dan als "interieur". De kuipstoelen zijn voldoende groot en breed om "minder atletische" bestuurders het nodige comfort te bieden. De geïntegreerde hoofdsteunen zijn hoog genoeg om ook lange bestuurders extra veiligheid te bieden. Wel nemen de kuipstoelen meer ruimte in beslag, waardoor de beenruimte achterin iets minder is dan in een standaard A-Klasse.

„Voor de broodnodige sensatie klinken tijdens het schakelen spectaculaire knallen uit de uitlaatpijpen“

Klaar voor de start?

De A35 is het minst kostbare AMG-model en daarom mag geen monsterlijke 6 of 8 cilinder motor worden verwacht. In plaats daarvan heeft de A35 een 2.0 liter viercilinder motor die 306 pk / 400 Nm levert. Dat is zo'n 75 pk minder vermogen dan de A45 die hij opvolgt, maar daar is de prijs ook naar (let op: de co2-belasting voor de A35 is volgens een veel strengere norm berekend dan die van de A45, daarom is het prijsverschil na belastingen veel kleiner dan ervoor). Ondanks het geringere vermogen sprint de A35 in 4.7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u (een halve seconde trager dan de A45). De topsnelheid is en blijft begrensd tot 250 km/u.

Mercedes-AMG A35

Het belangrijkste is echter: de A35 biedt alle sensatie die hoort bij een AMG-model. Kies voor de sport-stand en de A35 reageert meer dan gretig op het gaspedaal. Ook op hoge snelheid is een golf van stuwkracht voelbaar en de remmen (330 mm grote remschijven met 1 zuiger achter en 350 mm voor met 4 zuigers) zijn uiterst bijterig. Voor de broodnodige sensatie klinken tijdens het schakelen spectaculaire knallen uit de uitlaatpijpen. De zeventraps automaat schakelt razendsnel dankzij een dubbele koppeling en draagt echt bij aan de prestaties; ook een getraind coureur kan niet zo snel schakelen als deze elektronica. Ondanks het feit dat dit een turbomotor is, wordt mooi opgebouwd naar een piek en kan de A35 langdurig piekvermogen leveren. Dankzij vierwielaandrijving (nadruk op voorwielaandrijving, alleen in extreme gevallen 50% achterwielaandrijving) kan de A35 het vermogen ook daadwerkelijk op het asfalt overbrengen en betekent volgas geen wielspin, maar maximaal presteren. Als het gaat om bruut geweld blijft de A35 uiteindelijk wel achter bij de A45 of de de andere AMG modellen, maar vanwege het lichtvoetige karakter en het buitengewone reactievermogen van het mechaniek is de A35 in zekere zin zelfs scherper!

Verruil de sport-stand voor de comfortabele modus en dit gele racemonster toont zich van een verrassend beschaafde kant. Dan speelt de motor een toontje lager, schakelt de automaat zo vroeg mogelijk om brandstof te besparen en is het gedaan met het knallen en sputteren uit de uitlaat. Dan keert de rust terug in de cabine en leent deze druktemaker zich ook prima voor het afleggen van lange afstanden.

Mercedes-AMG A35

Weggedrag

De A35 dankt zijn sportieve karakter aan meer dan alleen de sterke motor en het alerte mechaniek. Het gehele koetswerk is sterker gemaakt en onder de motor is een aluminium plaat aangebracht, zodat de krachten beter verwerkt kunnen worden en de auto scherper stuurt. Daarbij is de wielophanging aangepast voor betere communicatie tussen het mechaniek en de bestuurder. Dit verschil is niet alleen merkbaar wanneer sportief wordt gereden, ook in het dagelijks verkeer is merkbaar dat de A35 een exactere besturing heeft en mooier in balans is.

De A35 geeft daarom vanaf het eerste moment veel vertrouwen. In de stad biedt de A35 het nodige comfort en zelfs verkeersdrempels worden met het nodige gemak genomen. Bovendien is de A35 niet opdringerig wanneer voor de normale of comfortabele stand is gekozen. Op snelheid en in de sport-stand zorgt het aangepaste onderstel ervoor dat de bestuurder het maximale uit de auto kan halen.

Mercedes-AMG A35

Conclusie

Brengt de Mercedes-AMG A35 de wereld van AMG dichterbij? Ja, zeker! Maar verwacht geen wonderen. De A35 biedt niet de verpletterende overmacht en het "wow"-gevoel waarmee de grotere modellen de inzittenden overrompelen. Binnen het gestelde budget biedt de A35 uitstekende prestaties en zelfs het nodige spektakel. Daarbij heeft de A35 simpelweg een ander karakter dan de andere AMG-modellen. Die delen keer-op-keer mokerslagen uit, terwijl de A35 juist vlijmscherp is.

Tegelijkertijd overtuigt de A35 zelfs als het topmodel van de A-Klasse. Indien gewenst biedt de A35 het nodige comfort voor intensief, dagelijks gebruik. Tenslotte maakt de elektronica iedere A-Klasse simpelweg slimmer dan de concurrentie.

plus
  • Volop spektakel
  • Vernieuwend bedieningsconcept
  • Even praktisch als een gewone A-Klasse
min
  • Kuipstoelen gaan ten koste van ruimte achterin
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
CLACLA
"Een nieuw gezicht"
E-Klasse E-Klasse
"Binnenstebuiten"
C-klasse C-klasse
"Gemak dient de mens"
C-Klasse EstateC-Klasse Estate
"Meer klasse"
E-Klasse E-Klasse
"Frisse lucht"