15 november 2013
Lexus LS

Lexus LS

Voetgangersdetectie van Lexus is best getest

15 november 2013 | Om aanrijdingen met voetgangers te voorkomen, is er geen beter systeem op de markt dan Lexus' Advanced Pre-Crash Safety systeem (A-PCS). Dat stelt de ADAC, de zusterorganisatie van de ANWB. De ADAC testte de ongevallendetectiesystemen van BMW, Mercedes, Volvo en Lexus én dat van Mobileye; een radar die in elke auto achteraf ingebouwd kan worden.

Tijdens de omvangrijke test met dummy's van voetgangers werden de systemen aan zes proeven onderworpen: stilstaande voetgangers, bewegende voetgangers, plotseling overstekende kinderen, voetgangers die op het laatste moment stoppen, de werking van het systeem als het donker is en de manier waarop het systeem de inzittenden waarschuwt.

Lexus A-PCS, dit jaar geïntroduceerd op de nieuwe Lexus LS 600h, komt als beste uit de bus. Het systeem combineert radarsensoren met een stereocamera. Deze stereocamera kan niet alleen méér zien maar ook 3-dimensionaal kijken. Hierdoor kan de auto complexe situaties sneller doorgronden en presteert Lexus duidelijk het beste op het onderdeel 'plotseling overstekende kinderen' – waarbij een kind plotseling vanachter een geparkeerde auto de straat op rent.

Lexus LS

Verder vallen de scores voor het detecteren van stilstaande en overstekende volwassenen op: deze krijgen van de ADAC het predicaat 'zeer goed'. Ook voor wat betreft de werking 's nachts, scoort Lexus A-PCS met afstand 'best of class' en remt keurig af tot 'wandeltempo' als een voetganger op het laatste moment besluit om tóch niet over te steken.

Het Advanced Pre-Crash Safety systeem kijkt niet alleen buiten de auto, maar ook naar binnen om te zien of de bestuurder zijn aandacht wel op de weg houdt. En natuurlijk detecteert het niet alleen voetgangers, maar ook alle andere denkbare weggebruikers en obstakels.