13 februari 2019
Land Rover Range Rover Sport

Range Rover Sport

Range Rover Sport nu als HST

Autozine
13 februari 2019 | De Range Rover Sport is voortaan leverbaar met een nieuwe zescilinder-in-lijn, 3,0-liter benzinemotor met 294 kW (400 pk) vermogen. De zogenaamde Ingenium-benzinemotor is in eerste instantie voorbehouden aan de speciale HST-uitvoering. De sterke zes-in-lijn benzinemotor is alerter en verfijnder dan de vorige V6-benzinemotor. Dankzij 550 Nm koppel sprint de Range Rover Sport HST in 6,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur. De topsnelheid is 225 km/uur.
 

De soepele zescilinder bevat geavanceerde technologie, zoals de nieuwe elektrische supercharger. Dankzij de directe verbinding met het gaspedaal draait de supercharger binnen een halve seconde op een snelheid van 120.000 toeren per minuut. Daarmee behoort het begrip 'turbogat' voor Land Rover tot het verleden. De twin-scroll turbo en Continuous Variable Valve Lift verhogen het motorvermogen en optimaliseren de efficiëntie.

Land Rover Range Rover Sport

Deze prestatieverhogende technologieën werken samen met de nieuwe Mild Hybrid Electric Vehicle-aandrijflijn (MHEV). Het verbruik bedraagt daardoor 9,3 l/100 km en de CO2-uitstoot 213 g/km. Dit is het nieuwste hoofdstuk in het plan van Land Rover om in 2020 een geëlektrificeerde uitvoering van elk model te leveren. De technologie is gebaseerd op een Start-Stop-systeem dat de motor uitschakelt als de auto stilstaat en combineert de nieuwe 3,0-liter benzinemotor met een elektromotor. Het systeem kan dankzij regeneratief remmen energie terugwinnen en opslaan in het 48-volt accupakket. Die energie kan worden benut voor bijvoorbeeld wegrijden vanuit stilstand.

De mild-hybride aandrijflijn is volledig door Jaguar Land Rover ontworpen en geproduceerd. Jaguar Land Rover produceert de nieuwe 3,0-liter zescilinder Ingenium-benzinemotor, net als de huidige viercilinder benzine- en dieselmotoren, in zijn Engine Manufacturing Centre in Wolverhampton in het Verenigd Koninkrijk.

De nieuwe 294 kW (400 pk) sterke benzinemotor is exclusief voorbehouden aan de speciale HST-uitvoering van de Range Rover Sport, die verder is voorzien van speciale in- en exterieurdetails als speciale badges, en afwerkingsdetails in koolstofvezel op de motorkap, de grille, de ventilatieopeningen opzij en de achterklep. Klanten kunnen een keuze maken uit twee designs voor de lichtmetalen wielen en vijf carrosseriekleuren: Santorini Black, Fuji White, Indus Silver, Firenze Red en Carpathian Grey. De HST onderscheidt zich van de rest van het gamma met zijn rode remklauwen. Optioneel zijn grijs geanodiseerde remklauwen verkrijgbaar.

In het interieur van de HST-uitvoering zijn de zestienvoudig verstelbare Dynamic voorstoelen nu voorzien van een nieuw kleurenpatroon en het stuurwiel en de versnellingspook zijn verfraaid met suède details. De in Satin Chrome uitgevoerde schakelpeddels en de HST-badge op het dashboard maken het interieur compleet. De veiligheidsuitrusting bestaat uit onder meer Advanced Cruise Control met Stop & Go en Steer Assist en High Speed Emergency Braking. Uiteraard is de Range Rover Sport HST voorzien van de traditionele terreinkwaliteiten van Land Rover, in de vorm van onder meer Terrain Response 2.

De nieuwe Range Rover Sport HST is te bestellen voor € 139.020,-.