10 januari 2018
Land Rover Defender

Land Rover Defender

Land Rover restaureert demo uit 1948

10 januari 2018 | Land Rover luistert zijn zeventigste verjaardag in 2018 op met een aantal bijzondere evenementen. De eerste daarvan is de restauratie van een van de drie auto's die in 1948 op de AutoRAI in Amsterdam stonden. Op de Nederlandse autoshow maakte Land Rover zijn werelddebuut. Daar is destijds de basis gelegd voor een merk en een model dat tot de meest iconische 4wd's ter wereld behoort.

Jarenlang was de verblijfplaats van het exemplaar dat nu wordt gerestaureerd, onbekend. Het demonstratiemodel van de AutoRAI van 1948 blijkt tot in de jaren zestig in gebruik te zijn geweest, waarna het twintig jaar in een weiland in Wales stond te verkommeren. Uiteindelijk werd de auto als restauratieproject gekocht, maar opnieuw achtergelaten in een tuin. De auto is bij toeval ontdekt op slechts een paar kilometer afstand van de fabriek waar hij oorspronkelijk was gebouwd, in Solihull in het Verenigd Koninkrijk. Toen dit exemplaar werd herkend als een van de drie voorserieauto's van de AutoRAI van 1948, kwamen de specialisten van Jaguar Land Rover Classic in actie en controleerden de identiteit van de auto en zijn eigenaars. Vervolgens konden ze bevestigen dat dit een van de drie Amsterdamse auto's is.

Land Rover Defender

Het team achter het succesvolle Land Rover Series I Reborn-programma, dat kopers in staat stelt een stuk Land Rover-historie te bezitten in de vorm van een feilloos gerestaureerde Land Rover Series 1, begint nu aan het uitdagendste project tot op heden: een missie om in een jaar dit belangrijke prototype te preserveren en weer in rijdbare staat terug te brengen.

Het Jaguar Land Rover Classic-team zet al zijn expertise en toewijding in om een van de showauto's uit 1948 in ere te herstellen. De auto heeft veel speciale details die alleen voorkomen op de voorseriemodellen van 1948. Hun carrosserie is bijvoorbeeld opgebouwd uit dikker aluminium, ze zijn voorzien van een gegalvaniseerd chassis en een demontabele laadbak. Het patina van alle componenten blijft bewaard tijdens de restauratie, inclusief de originele lichtgroene carrosseriekleur uit 1948.

Land Rover Defender

De voorgaande eigenaars van dit historische exemplaar zijn uitgenodigd door Jaguar Land Rovers Classic Works om hun ervaringen en herinneringen te delen en getuige te zijn van de restauratie.

Dit restauratieproject, het begin van de geschiedenis van Land Rover én van de ononderbroken productie van meer dan 67 jaar van het model, van de iconische Series I tot en met de Defender, in de Land Rover-fabriek in Solihull, is het eerste in een serie evenementen en verhalen waarmee Land Rover in heel 2018 zijn geschiedenis en zijn toekomst viert.

Land Rover Defender

Tijdlijn:

  • 1948 Gebouwd met linkse besturing en geregistreerd als Experimental in het officiële logboek en de verkoopadministratie
  • 1948 Verbeterd door Land Rovers Engine Department met nieuwe onderdelen van de inmiddels op gang gekomen serieproductie, en omgebouwd naar de besturing aan de rechterzijde
  • 1955 Voor het eerst op kenteken gezet op 25 juni 1955: SNX 910
  • 1961 Verkocht aan nieuwe eigenaar in het Engelse Handsworth
  • 1965 Overgebracht naar Sutton Coldfield
  • 1967 Overgebracht naar Stratford-Upon-Avon
  • 1968 Overgebracht naar Alvechurch, Worcestershire
  • 1968 In Wales in gebruik genomen als statische krachtbron
  • 1988 Motor vastgelopen - de auto verkocht aan een nieuwe eigenaar in Birmingham, UK
  • 2016 Auto gevonden in een tuin, als een restauratieproject dat nooit van start ging