7 maart 2018
Kia Niro

Kia Niro

Kia Niro nu ook als PHEV

Autozine
7 maart 2018 | Kia breidt het gamma van de Niro op de Autosalon van Genève uit met de Plug-in Hybrid. De versie combineert de veelzijdigheid van een crossover met maximale brandstofefficiëntie dankzij een plug-in hybride aandrijflijn. De Europese verkoop start in het derde kwartaal van 2017.
 

De nieuwe Kia Niro Plug-in Hybrid maakt gebruik van een 1,6-liter GDI (Gasoline Direct Injection) benzinemotor én een 8,9 kWh lithium-polymeer accupakket. Ten opzichte van de hybride Kia Niro valt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de Niro Plug-in Hybrid nog lager uit. Kia verwacht een CO2-emissie van minder dan 30 g/km te realiseren. De elektrische range bedraagt 58 kilometer. De exacte gegevens maakt Kia in een later stadium bekend.

Kia Niro

Het hart van de nieuwe Niro Plug-in Hybrid wordt gevormd door een 8,9 kWh lithium-ion-polymeer accupakket. Dit is 7,34 kWh groter dan het accupakket van de Niro Hybrid. Het nieuwe accupakket voorziet een 44,5 kW sterke elektromotor van energie. Deze motor levert bijna 40 procent meer vermogen dan die in de Niro Hybrid. Het accupakket en de elektromotor koppelt Kia aan een efficiënte 1,6-liter Kappa viercilinder GDI-benzinemotor met een vermogen van 105 pk en 147 Nm trekkracht. Het systeemvermogen komt uit op 141 pk en 265 Nm, waardoor de Niro Plug-in Hybrid in 10,8 seconden naar 100 km/u sprint (0,7 seconden sneller dan Niro Hybrid).

De hybride Kia Niro heeft een CO2-uitstoot van 88 g/km. De uitstoot van de Niro Plug-in Hybrid is aanzienlijk lager en komt uit op minder dan 30 g/km (gecombineerd, New European Driving Cycle).

Kia koppelt de aandrijflijn aan een zestraps automaat met dubbele koppeling (DCT). Deze automaat is weer gekoppeld aan een Transmission Mounted Electric Device (TMED) waarmee de volledige aandrijfkracht van zowel de benzine- als elektromotor met minimaal verlies van energie op de voorwielen wordt overgebracht. Dit is een ander systeem dan e-CVT-systemen, waarbij een deel van de brandstofmotoroutput naar de elektromotor gaat en er kracht- en energieverlies optreedt.

Een regeneratief remsysteem zet kinetische remenergie om in elektrische energie voor de batterij. Dat gebeurt tijdens gas liften en remmen. Het Eco Driving Assistant System (Eco DAS) ondersteunt de bestuurder om zo zuinig mogelijk te rijden. Eco DAS omvat Coasting Guide Control (CGC) en Predictive Energy Control (PEC).

CGC adviseert de bestuurder wanneer hij het beste gas kan liften of afremmen. PEC maakt gebruik van het navigatiesysteem en de cruise control, om actief het energieverbruik te beïnvloeden op basis van topografische veranderingen op de route vóór de auto. Zo bepaalt het systeem wanneer de batterij op het beste moment bijgeladen kan worden en op welk moment de opgeslagen energie het meest efficiënt benut kan worden. Uniek aan het systeem is dat het ook rekening houdt met hoogteverschillen. Het touchscreen van het infotainmentsysteem geeft de status van de batterij en oplaadstations in de omgeving weer.

De Kia Niro is van begin af aan ontworpen om plaats te bieden aan diverse hybride aandrijflijnen. De introductie van de plug-in hybride aandrijflijn heeft daardoor vrijwel geen gevolgen voor de interieurruimte. Het accupakket is geplaatst onder de achterbank en laadvloer van de 324 liter grote bagageruimte. Een optioneel trekgewicht extensiepakket geeft de Niro Plug-in Hybrid een geremd trekgewicht van 1.300 kilogram.

Kia Niro

Het ex- en interieur van de Niro Plug-in Hybrid heeft ten opzichte van de hybride Niro een aantal unieke designkenmerken. De auto heeft een grille met satijnchromen finish en speciaal chroomwerk met een metallic blauwe afwerking, toegepast op de 'blades' in de voor- en achterbumper. Kia levert de plug-in hybride met 16-inch lichtmetalen wielen die lucht- en rolweerstand beperken. Full-LED koplampen en achterlichten en 'Eco Plug-in' badges maken het geheel af.

Het interieur van de Niro Plug-in Hybrid heeft een blauwe afwerking voor de luchtroosters en blauwe stiksels voor de bekleding van de stoelen. Nieuw is een in het instrumentarium geplaatst 7,0-inch TFT-scherm waarop belangrijke informatie over de aandrijflijn wordt getoond, zoals de batterijstatus en suggesties om efficiënter te rijden.

Centraal op het dashboard positioneert Kia een 8,0-inch touchscreen van het infotainment- en navigatiesysteem, speciaal afgestemd op de aandrijflijn van de Niro Plug-in Hybrid. Het systeem toont de elektrische range en laadstations in de buurt. Het infotainmentsysteem biedt maximale connectiviteit en ondersteunt Android AutoTM en Apple CarPlayTM evenals Kia Connected Services powered by TomTomTM dat verkeers- en weerupdates en flitswaarschuwingen geeft. Een inductielader voor het draadloos opladen van de telefoon is leverbaar, net als een krachtige JBL®-premium geluidsinstallatie met Clari-Fi-technologie dat voor een rijkere geluidservaring zorgt.

De Kia Niro Plug-in Hybrid heeft verschillende actieve rijhulpsystemen. Standaard is elke auto voorzien van Kia Vehicle Stability Management (VSM) voor maximale stabiliteit in bochten en tijdens remacties. Als VSM tractieverlies detecteert, schakelt het systeem Electronic Stability Control (ESC) in ondersteunt het systeem met sturen. Andere actieve veiligheidssystemen zijn Smart Cruise Control, de intelligente remassistent Autonomous Emergency Braking (Forward Collision-Avoidance Assist), Lane Keeping Assist en Driver Attention Warning. Optionele systemen zijn Blind-Spot Collision Warning en Rear Cross-Traffic Collision Warning.