4 maart 2018
Feedback
Hyundai i30 Fastback

Hyundai i30 Fastback

Een auto, twee gezichten

Autotest | Autofabrikanten staan steeds weer voor een lastige keuze: brengen we het nieuwe model uit als hatchback, stationcar of sedan? In Noord- Europa is de vraag naar hatchbacks en stationcars het grootst. In Zuid-Europa geeft men juist de voorkeur aan een sedan. Hyundai denkt nu de oplossing te hebben gevonden met de "i30 Fastback".

Smaken verschillen. In Noord-Europa wordt een hatchback gezien als een vlot gelijnde auto. Maar in Zuid-Europa (plus Turkije en grote delen van Afrika) beschouwt men een hatchback als een halve en dus onvolwaardige auto. Voor hen moet een auto een "kont" hebben.

Hyundai i30 Fastback

Heel veel auto's worden daarom in het ene deel van de wereld geleverd als hatchback en in het andere als sedan. Zo wordt ingespeeld op de voorkeur van iedere markt, maar het is wel heel veel moeite voor een relatief kleine groep kopers.

Één auto, twee gezichten

En dat is waarom Hyundai de i30 nu presenteert als "Fastback". Deze vierdeurs gezinsauto met vloeiende achterzijde wordt door liefhebbers van sedans gezien als een volwaardige auto. Maar... dankzij het verfijnde lijnenspel wordt diezelfde auto door anderen juist ervaren als een bijzonder model. Met andere woorden: Hyundai presenteert exact dezelfde auto in Zuid-Europa als sedan en in Noord-Europa als "life style" model.

Hyundai i30 Fastback

En wat Autozine betreft is die opzet geslaagd! Dankzij de vloeiende lijnen, de vlak liggende achterruit, de subtiele achterspoiler, de brede achterlichten en de bijna kunstige handgreep ziet de i30 Fastback er uit als iets bijzonders. Ook subtiele wijzigingen aan de voorzijde (o.a. de vorm van de breedstralers) zorgen ervoor dat de i30 Fastback er net even breder, lager en gestroomlijnder uitziet dan de standaard Hyundai i30. Ook heeft de Fastback standaard een grotere velgmaat en dat draagt wederom bij aan de dynamische uitstraling.

Ruimte en uitrusting

Binnenin zijn er ook subtiele verschillen tussen de i30 en i30 Fastback. In functioneel opzicht heeft de Fastback een grotere bagageruimte (450 liter liter t.o.v. 395 liter voor de hatchback). Dat de i30 Fastback geen echte sedan is, blijkt wanneer de achterklep wordt geopend: deze omvat ook de achterruit en dus is de toegang tot de bagageruimte eenvoudig.

Hyundai i30 Fastback
Hyundai i30 Fastback

Dankzij de langer doorlopende daklijn is ook de ruimte op de achterbank iets beter. Helaas hebben de voorstoelen een harde kunststof achterkant en dat is juist niet prettig voor de knieën van de achterpassagiers.

Om de i30 Fastback tot een bijzondere auto te maken, is de standaarduitrusting iets rijker dan bij de gewone i30. Ook wanneer voor hetzelfde uitrustingsniveau wordt gekozen ("Comfort" of "Premium") biedt de i30 Fastback steeds net even meer luxe en/of veiligheid.

„Het meest bijzondere is, dat Hyundai één en dezelfde auto in het ene deel van de wereld als doorsnee gezinsauto weet te verkopen en in het andere als exclusief lifestyle model“
Hyundai i30 Fastback

Rijeigenschappen

Om ervoor te zorgen dat de i30 Fastback ook bijzonder is om te rijden, is het onderstel verlaagd en is de wielophanging 15% stugger. Het verschil met de gewone i30 is echter alleen merkbaar wanneer direct van de ene in de andere auto wordt gestapt. In absolute zin is de i30 Fastback een goede, maar geen opwindende of dynamische auto om te rijden.

Dat wil echter niet zeggen dat de rijeigenschappen niet deugen! Op alle vlakken heeft Hyundai een prima combinatie van comfort en sportiviteit gevonden. Wanneer harder wordt gereden, toont de i30 Fastback een levendig karakter. Op de lange afstand is de auto juist comfortabel. Net als bij andere modellen van Hyundai schiet de geluidsisolatie rondom de wielkasten tekort, waardoor de geluiden van de banden nadrukkelijker hoorbaar zijn dan in andere auto's.

Hyundai i30 Fastback

Motoren

Voor de tests van de i30 hatchback en i30 Wagon is gereden met de 1.4 liter "T-GDI" benzinemotor. Ter afwisseling is dit keer gekozen voor de "1.0 T-GDI". Deze 1.0 liter driecilinder motor levert 120 pk / 171 Nm. Dat is ruimschoots voldoende om mee te komen met de verkeersstroom, maar onvoldoende om de sportieve aspiraties van deze Fastback waar te maken. Hyundai belooft daarom dat binnenkort gespierdere versies verschijnen.

De i30 Fastback wordt hier verkocht als bijzondere auto en zal in landen waar sedans de voorkeur genieten de hoogste verkoopcijfers noteren. In die landen spelen co2-uitstoot en een laag verbruik minder en daarom is de i30 Fastback niet voorzien van alle brandstofbesparende technieken van de i30. Met dezelfde motor liggen de aanschafprijs (co2-belasting!) en het verbruik daarom hoger dan gemiddeld. Het testverbruik kwam uit op 1 op 17.5 en dat is nog altijd een respectabele waarde voor een auto als deze.

Conclusie

De Hyundai i30 Fastback is een degelijke, functionele en verstandige gezinsauto, die er net even anders uitziet dan gebruikelijk. Als het om de ruimte en uitrusting gaat, biedt de i30 Fastback zelfs meer dan een gewone i30 en een gewone gezinsauto.

Het onderstel is volgens Hyundai aangepast om de Fastback een sportief karakter te geven, maar daarvan is in de praktijk weinig merkbaar. Dit is een prima rijdende auto, maar geen opmerkelijke auto om te rijden.

Het meest bijzondere is, dat Hyundai één en dezelfde auto in het ene deel van de wereld als doorsnee gezinsauto weet te verkopen en in het andere als exclusief lifestyle model. Slim gedaan!

plus
  • Geslaagde vormgeving
  • Prima rijeigenschappen
  • Functioneel en verstandig
min
  • Minder brandstofbesparende voorzieningen dan gewone i30
  • Harde kunststof achterkant voorstoelen onprettig voor achterpassagiers
Audi A3 SportbackAudi A3 Sportback
"Meerwaarde"
Honda CivicHonda Civic
"Tien voor tien"
Volkswagen JettaVolkswagen Jetta
"De Golf van Mexico"
Opel Astra sedanOpel Astra sedan
"Meerkeuze"
Mazda 3 SedanMazda 3 Sedan
"Was goed, is beter"