23 mei 2017
Hyundai i10

Hyundai i10

...met een griffel

Rij-impressie | De huidige generatie van de Hyundai i10 verscheen in 2013. De strekking van het testverslag was meer dan positief en dus luidde de titel "Tien plus". Nu de auto vier jaar op de markt is, is het tijd voor een facelift. Maar... hoe is een tien plus nog te verbeteren?
 

Een tien plus uit 2013 is niet gelijk aan een tien plus in 2017. De concurrentie heeft in de tussentijd niet stilgezeten en ook de techniek is vooruit gegaan. Dus om die titel "tien plus" te behouden was een verjongingskuur noodzakelijk.

Het gaat hier puur om een facelift, dus niet om een geheel nieuwe auto. De basis bleef daarom hetzelfde. De Hyundai i10 is iets hoger dan andere kleine auto's. Daardoor kunnen de stoelen iets meer rechtop worden gezet en blijft meer been- en bagageruimte over. Ook in vergelijking met meer recente modellen van andere merken, blijft de i10 goed scoren met de binnenruimte.

Hyundai i10

Het grote verschil zit in de afwerkingskwaliteit. Hyundai gebruikt bij de kleine i10 vrijwel dezelfde materialen en dezelfde huisstijl als bij de grotere modellen. Dat zorgt ervoor dat de i10 binnenin absoluut geen goedkope of eenvoudige indruk geeft.

Uitrusting

Voor modeljaar 2017 is de uitrusting bovendien rijker geworden. De meest luxe uitvoering is nu voorzien van dezelfde actieve veiligheidssystemen (lees: ongelukken voorkomen) als de grotere Hyundai's.

De hier gereden "Comfort"-uitvoering (niet de meest luxe versie), is voorzien van hetzelfde audio-, communicatie- en navigatiesysteem als de andere Hyundai's. Dat betekent een doordacht, vlot werkend en eenvoudig te bedienen systeem.

Hyundai i10
Hyundai i10

In de laatste versie worden bovendien Android Auto en Apple CarPlay ondersteund en dat biedt in de praktijk echt meerwaarde. Zo kan een iPhone worden bestuurd middels stemherkenning waardoor tijdens het rijden toch de nodige informatie kan worden opgevraagd. Ook berichten uitwisselen (iMessage) door boodschappen in te spreken behoort tot de mogelijkheden.

Prestaties en verbruik

Voor modeljaar 2017 zijn de rijeigenschappen ongewijzigd gebleven. De motor is nog altijd dezelfde 1.0 liter driecilinder, alhoewel het verbruik in de loop der jaren iets is aangescherpt.

Bij lage snelheden, tot zo'n 80 km/u, is de i10 vlot en levendig. Daarmee voelt de i10 zich prima thuis in de stad en is snel invoegen of even ergens tussendoor schieten geen probleem. Boven de 80 km/u laten de prestaties juist te wensen over. Plankgas geven bij 100 km/u heeft hoegenaamd geen effect. Om nog enig acceleratievermogen te hebben op de snelweg, is terugschakelen noodzakelijk.

Gelukkig horen bij de bescheiden prestaties ook bescheiden verbruikscijfers. Het door Hyundai beloofde gemiddelde verbruik van 1 op 25 is in de praktijk niet of nauwelijks te realiseren. Tijdens de testperiode zijn voornamelijk langere afstanden afgelegd (minimaal 30 km) en dat resulteerde in een gemiddeld testverbruik van 1 op 22. Daarmee behoort nog steeds de i10 tot de zuinigere auto's in zijn klasse.

Hyundai i10

Weggedrag

Nog een compliment: alhoewel de driecilinder motor soms duidelijk van zich laten horen, zijn de geluiden van de banden en rijwind juist minimaal voor een auto in deze prijsklasse.

De besturing is (te) licht, maar het weggedrag is juist volwassen. Hyundai heeft er doelbewust niet voor gekozen om van de i10 een speels stadsautootje te maken. In plaats daarvan is het onderstel comfortabel en dat zorgt er wederom voor dat de auto een bovengemiddeld goed gevoel geeft.

Conclusie

Hoe verbeter je een tien plus? Door bij de tijd te blijven. Daarom kreeg de Hyundai i10 een moderner uiterlijk en een rijkere uitrusting, terwijl de prijs vrijwel ongewijzigd bleef.

De rijeigenschappen zijn niet verbeterd. Sinds de introductie in 2013 is het verbruik iets verlaagd, maar daarmee zijn alle aanpassingen besproken. Dankzij de combinatie van een nette prijs (zeker niet de laagste!), een volwassen aankleding en uitstekende rijeigenschappen geeft de Hyundai i10 op geen enkele manier het gevoel een budgetauto te rijden. En zo maak je van een tien plus, een tien met een griffel.

plus
  • Nette prijs
  • Compact en toch ruim
  • Volwassen, volwaardig gevoel
min
  • Niet zo zuinig als beloofd
  • Nauwelijks reserve op hoge snelheid
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
i10 i10
"In 10 stappen naar succes"
ix35ix35
"Populariteit is de allermooiste tijd"
ix20ix20
"Bovengemiddeld"
Tucson Tucson
"Ambachtelijk gebakken lucht"
IONIQIONIQ
"Wie van de drie?"