18 februari 2015
Honda HR-V

Honda HR-V

Honda introduceert nieuwe HR-V

18 februari 2015 | Honda introduceert in de zomer van 2015 in Europa de geheel nieuwe HR-V. Van binnen biedt de HR-V de inzittenden volop ruimte en, dankzij Honda's innovatieve Magic Seat-systeem, een grote mate van veelzijdigheid. De nieuwe HR-V wordt gelanceerd met een keuze uit twee motoren uit Honda's Earth Dreams Technology-serie: een 120 pk 1.6 liter i-DTEC- dieselmotor of een 130 pk 1.5 liter i-VTEC-benzinemotor. Het Advanced Driver Assist System-pakket dat is uitgerust met een camera en mid-range radar, omvat diverse veiligheidstechnologieën, waarvan sommige nieuw zijn in het crossover segment.

De ontwerpers hebben de HR-V een zelfverzekerde identiteit gegeven, zodat die ook onmiddellijk herkenbaar is op de weg als een Honda. Zo heeft de HR-V, net als de nieuwe CR-V, het 'flowing wing design' in de eenheid van rooster en koplampen, alsook de zijruiten aan de achterkant die naar achter smaller worden. Achteraan wordt de styling voortgezet. De scherpe, gecombineerde achterlichten lopen door tot op de brede achterklep, waarin één 'flowing wing' duidelijk zichtbaar is aangebracht.

De basis van het interieur van de HR-V is Honda's wereldwijde B-segmentplatform, waarin innovatieve compacte oplossingen zijn verwerkt. Zo is er bijvoorbeeld een brandstoftank met een lager profiel onder de stoelen voorin gemonteerd, waardoor er in de ondervloer onder de achterbank 25 mm extra ruimte wordt gecreëerd, die nodig is voor Honda's Magic Seats-systeem.

Honda HR-V

Elk van de 60:40 gesplitste Magic Seats achterin kan in allerlei standen worden gezet voor een optimaal gebruik van de interieurruimte. In de 'Utility'-stand kan de leuning van de achterbank naar voren worden geklapt terwijl het zitvlak wordt verlaagd, waardoor er een lang, plat oppervlak ontstaat. In de 'Tall'-stand wordt de zitting van de achterbank in verticale positie vergrendeld, zodat er vanaf de bodem tot aan het plafond ruimte wordt gecreëerd. In de 'Long'-stand worden de leuning van de achterbank en die van de passagiersstoel naar voren geklapt in een horizontale positie.

Ook de kofferbak meet 543 liter als de achterbank wordt gebruikt en 1026 liter als de achterbank naar voren wordt geklapt.

Tegenover de bestuurder bevindt zich een paneel met drie meters. Daar omheen zijn 'zwevende' verlichte ringen aangebracht om het gevoel van kwaliteit te versterken. Honda's ECO Assist-functie verandert de achtergrondkleur van de snelheidsmeter van wit naar groen als er efficiënt wordt gereden.

Honda HR-V

De Executive-uitvoeringen biedt eigenaars ook een panoramisch schuif- en kanteldak, dat met één druk op de knop wordt geopend. Met het dak wordt automatisch een verschuifbaar zonnescherm geopend, dat met de hand kan worden gesloten om het zonlicht tegen te houden.

In het midden van het dashboard bevindt zich het 7-inch Honda Connect touchscreen dat standaard is ingebouwd in de klassen boven de basis-uitvoering (Sport en Executive). In de Comfort-klasse is een 5-inch scherm verkrijgbaar.

Het systeem, dat werkt op een Android 4.0.4-besturingssysteem, wordt bediend met de bekende, intuïtieve 'veeg- en tikfunctionaliteit' van een smartphone. Honda Connect biedt toegang tot internetdiensten, zoals web-browsing, real-time verkeers- en weerinformatie en actuele nieuwsberichten, sociale media en muziekstreaming. Vanaf het speciaal voor dit doel ontwikkelde Honda App Center kunnen meer apps worden geïnstalleerd, zodat eigenaren hun infotainmentsysteem kunnen personaliseren. Verder is er een geïntegreerd Garmin-navigatiesysteem beschikbaar.

Honda HR-V

Op het Honda Connect-touchscreen is ook voertuiginformatie te zien, zoals de dagteller, het brandstofverbruik en de reistijd. Daarnaast kan Honda Connect worden gesynchroniseerd met smartphones en andere multimedia-instrumenten via MirrorLink, WiFi, Bluetooth, HDMI en USB.

De actieve veiligheidssystemen combineren gegevens van radarsensoren en van camera's die naar voren en naar achteren gericht zijn. Behalve het basismodel worden alle klassen standaard uitgerust met Honda's Advanced Driver Assist System. De veiligheidsvoorzieningen omvatten Intelligent Speed Assist, City Brake Active Assist, Forward Collision Warning, Lane Departure Warning, Traffic Sign Recognition en een High-beam Support System. Honda's City-Brake Active System wordt standaard in de HR-V gemonteerd.

Naast alle benodigde voor- en gordijnairbags wordt de nodige passieve veiligheid geleverd door de Advanced Compatibility Engineering (ACE)-carrosserietechnologie die Honda zelf heeft ontwikkeld. Een netwerk van onderling verbonden structurele elementen verdeelt de botsingenergie gelijkmatiger over de voorkant van de auto en reduceert daarmee de krachten die naar het passagierscompartiment worden overgebracht. Hierdoor zouden de inzittenden bij een frontale botsing beter worden beschermd. ACE reduceert volgens Honda ook het risico dat deze auto bij een frontale of gedeeltelijk frontale botsing met een kleiner of groter voertuig, onder of boven het andere voertuig terechtkomt.

Honda HR-V

De HR-V, die in Europa alleen met voorwielaandrijving beschikbaar is, biedt de keuze uit twee motoren: een 130 pk 1.5 liter i-VTEC-benzinemotor en een 120 pk 1.6 i-DTEC-dieselmotor. Beide zijn gekoppeld aan een handmatige zesversnellingsbak. De 1.5 liter i-VTEC-benzinemotor kan ook worden gecombineerd met een CVT-automaat

Beide motoren maken deel uit van Honda's Earth Dreams Technologie-serie, die is gebouwd om het reactievermogen en de efficiëntie te verbeteren. Beide motoren voldoen ook aan de Euro 6-emissienorm.

In de HR-V zit een compleet nieuwe 1.5 i-VTEC-motor met 130 pk of een 1.6 i-DTEC-dieselmotor met 120 pk. Beide motoren zijn ook met handmatige transmissie verkrijgbaar. De nieuwe 1.5 liter-benzinemotor zal ook verkrijgbaar zijn met een semi-automatische CVT-transmissie (met schakelpeddels op sommige versies).