6 september 2017
Ford Fiesta

Ford Fiesta

Vijf EuroNCAP sterren voor Ford Fiesta

6 september 2017 | Bij de onafhankelijke veiligheidstest van Euro NCAP is de nieuwe Ford Fiesta met vijf sterren beoordeeld. Dit is de hoogst haalbare score. De Fiesta is voorzien van functies die de impact van ongevallen voorkomen of verminderen voor zowel de inzittenden als voor voetgangers. Hiertoe behoort voor het eerst een verbeterde versie van Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection van Ford, waarmee ongevallen in het donker kunnen worden voorkomen.

Euro NCAP heeft hoge scores toegekend aan de Fiesta voor bescherming van zowel inzittende volwassenen (87 procent) als kinderen (84 procent). De Fiesta heeft een maximale score behaald bij tests die bedoeld zijn om botsingen met een andere auto in de flank na te bootsen en heeft ook hoog gescoord bij frontale en zijdelingse botsingen tegen palen. De auto heeft een hoog beschermingsniveau voor alle inzittenden en biedt een goede bescherming tegen whiplash.

Bestuurdersassistentietechnologieën, waaronder Adjustable Speed Limiter en Lane Keeping Aid, werden door Euro NCAP uitgelicht en op een positieve manier geprezen. Dit geldt ook voor de gordelspanners en gordelklampen, die voor de eerste keer aanwezig zijn voor de achterbank en de aanwezigheid van airbags voor de zijkant van het hoofd, de borst en het bekken.

De carrosserie van de Fiesta bevat 36 procent meer boriumstaal, voor meer sterkte in essentiële onderdelen, waaronder het bovenste gedeelte van de nieuwe centrale zijdakstijl. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een configuratie met T-profiel om de energie bij een botsing in de flank op effectievere wijze door het dak af te voeren.

Ford Fiesta

Nieuw ontworpen portieren zorgen voor een verdere bescherming van de inzittenden tegen de impact van zijdelingse botsingen. De portieren van zowel het driedeurs- als het vijfdeursmodel zijn nu voorzien van druksensoren, die ervoor zorgen dat beveiligingssystemen enkele milliseconden eerder kunnen worden geactiveerd. Voor de bestuurder helpt een mechanisch geactiveerd vergrendelingslipje voorkomen dat de gordel doorslipt bij ongevallen.

De Fiesta is de eerste Ford in Europa die profiteert van computer-gesimuleerde botsproeven van een complete auto met behulp van de geavanceerde nieuwe Finite Element Analysis-technologie. Met deze technologie kan nauwkeurig worden voorspeld hoe veiligheidsvoorzieningen, van airbags tot versteviging van de carrosseriestructuur, in de praktijk op krachten reageren om passagiers te beschermen tijdens ongevallen. Zodoende kunnen veiligheidsvoorzieningen op een efficiëntere en doeltreffendere manier worden benut.

De geavanceerde technologieën voor bestuurdersassistentie worden ondersteund door twee camera's, drie radars en 12 ultrasone sensoren. Samen zijn deze in staat om 360 graden rond de auto te detecteren en de voorliggende weg te scannen tot een afstand van 130 meter. Deze omvatten Active Park Assist met Perpendicular Parking, Adaptive Cruise Control, Auto High Beam, Blind Spot Information System, Cross Traffic Alert, Distance Indication, Driver Alert, Forward Collision Warning, Lane Keeping Alert en Traffic Sign Recognition.