11 april 2018
Feedback
Ford Focus

Ford Focus

Focus op vooruitgang

Vooruitblik | Ford presenteert de geheel nieuwe Focus. Daarbij heeft Ford voor een bijzondere insteek gekozen. Niet de technici maakten de beslissingen, maar de klanten. Tegelijkertijd hebben de vormgevers een geheel nieuwe huisstijl ontwikkeld. Welke vernieuwingen heeft de vierde generatie van de Focus te bieden? Tijd voor een eerste kennismaking!

Wat moet centraal staan bij het ontwerpen van een nieuwe auto? De vormgeving of de functie? De prestaties of het verbruik? De techniek of de prijs? Om op al die vragen een antwoord te krijgen, vroeg Ford simpelweg wat de klant wilde. Al snel bleek dat er geen eenduidig antwoord is en geen gemiddelde dat voor iedereen ideaal is.

Zo veel mensen, zo veel wensen

Om aan uiteenlopende wensen te voldoen, is de Focus voortaan beschikbaar in vier "smaken". Deze staan los van de keuze voor een hatchback of stationcar, de smaken bepalen vooral het karakter. De eerste variant is de alledaagse "Titanium" (grijze auto op de foto's). Deze variant is het minst uitgesproken en is vooral bedoeld voor wie een functionele, moderne auto zoekt. De "ST-Line" (blauwe auto op de foto's) biedt de sportieve uitstraling van de sportwagens en heeft een aangepast onderstel voor een dynamischer weggedrag. De ST-Line is echter niet sneller dan de andere uitvoeringen, het sportieve zit vooral in de presentatie.

Ford Focus

Voor wie naar luxe zoekt is er de "Vignale" (paarse auto op de foto's). Deze is het meest weelderig aangekleed en heeft de rijkste uitrusting (incl. zéér overtuigend high-end audio). Tenslotte is er een avontuurlijke "Active" (witte auto op de foto's) die is gericht op het buitenleven, met een verhoogd onderstel en een meer robuuste aankleding.

Het verschil tussen deze uitvoering is in de praktijk goed merkbaar en dit is dus veel meer dan een "marketingtrucje". De aangepaste stoelen, mate van geluidsisolatie en gebruikte materialen maken echt een wereld van verschil, niet alleen in de atmosfeer in het interieur maar zelfs in de rijervaring.

Ford Focus

Uitrusting en ruimte

Ongeacht de gekozen smaak, is de binnenruimte gelijk. De nieuwe Focus staat op een nieuw platform, dat ongeveer even groot is als dat van de vorige Focus. Echter, de wielbasis is gegroeid (+53 mm) en daarom biedt de Focus volop beenruimte achterin. Ook met een lange bestuurder voorin resteert ruimte voor nog eens een grote volwassene achterin. Dankzij gunstigere positionering van de achterruit is het zicht naar buiten vanaf de achterbank sterk verbeterd. Het dashboard is verder naar voren geplaatst dan voorheen en daarom is ook de ruimte voorin merkbaar toegenomen. De hoofdruimte is eveneens bovengemiddeld goed, zelfs wanneer wordt gekozen voor het optionele panoramadak. Een zinvolle bijdrage aan de bruikbaarheid van de stationcar: de achterklep is met 115 cm de breedste in zijn soort en dat zorgt voor makkelijker in- en uitladen.

Ford Focus
Ford Focus

Een belangrijk kritiekpunt op de vorige Ford Focus was, dat het dashboard te veel knoppen en hendels had. Het nieuwe dashboard heeft daarom zo min mogelijk knoppen en hendels. Bovendien is het minder om de bestuurder heengebouwd en daardoor ontstaat meer "beweegruimte" voorin. Bovendien zijn de bestuurder en bijrijder hierdoor minder nadrukkelijk van elkaar gescheiden. Tijdens het "proefzitten" viel tevens op dat de afwerkingskwaliteit van zeer hoog niveau is; alles voelt solide en niet alleen de layout is mooi, maar ook de gebruikte materialen.

De middentunnel is zo klein mogelijk gehouden en ook dat zorgt voor extra vrijheid voorin. Dankzij zachte panelen aan de zijkant van de middenconsole kunnen ook lange bestuurders de benen probleemloos tegen de middentunnel laten rusten. Een opvallend element bij de varianten met automatische versnellingsbak is de "e-selector". De (8-traps!) automaat wordt niet met een hendel, maar met een elegant kleine draaiknop bediend.

De uitrusting is helemaal van deze tijd met een uitgebreid infotainment-systeem, inclusief ondersteuning voor Apple Carplay en Android Auto. Optioneel is de Focus te voorzien van een "4G LTE" aansluiting, waarmee de auto een rijdende hotspot wordt (tot 10 wifi-apparaten en tot 15 meter rondom de auto).

De vorige Ford Focus dankte zijn succes mede aan de vele semi-zelfrijdende functies die al beschikbaar waren op het moment dat andere merken al trots waren op een eenvoudige cruisecontrol. Inmiddels heeft de concurrentie hier een flinke inhaalslag gemaakt. Het antwoord van Ford bestaat uit het verfijnen van de diverse functies. Zo herkent de elektronica niet alleen voetgangers, maar ook fietsers. De beeldherkenning werkt nu ook in het donker en tot een afstand van 65 meter voor de auto. Mocht de computer concluderen dat een remactie zinloos is, dan kan de elektronica ook aanzetten uit een uitwijkmanoeuvre. In plaats dat de auto corrigeert bij het overschrijden van de belijning op het wegdek, blijft de Focus nu automatisch in het midden van de rijstrook (zelfs als belijning ontbreekt!).

Ford Focus

De automatische parkeerfunctie gaat verder dan alleen assisteren. De bestuurder hoeft slechts een knop ingedrukt te houden. Zolang deze knop is ingedrukt verloopt het rijden, remmen en sturen geheel automatisch. Bij achteruitrijden kan de Focus zelf remmen voor kruisend verkeerd. Ook handig: de Focus kan nu volautomatisch filerijden.

“De Focus 2018 is bij de tijd en kan de concurrentie moeiteloos aan„

Motoren

Met al deze techniek is de Focus helemaal bij de tijd, maar niet vernieuwend. Hetzelfde geldt voor de motoren. Ford heeft bij het ontwerp van de Focus rekening gehouden met hybride- en elektrische aandrijving, maar zal dit pas in productie nemen wanneer de markt daar actief naar vraagt. Ford zal geen vernieuwing aanjagen.

Ford Focus

Vooralsnog zijn daarom gemoderniseerde varianten van bestaande benzine- en dieselmotoren leverbaar. De favoriet daarbij is de 1.0 liter EcoBoost driecilinder. De vernieuwingen bestaan uit gewichtsreductie, lagere wrijving en cilinderuitschakeling (uniek voor een driecilinder!). Daarnaast is een 1.5 liter Ecoboost motor beschikbaar, die dankzij een lichtgewicht turbo sneller zou reageren op het gaspedaal.

Sinds 2018 moet het verbruik van auto's volgens de zogenaamde "WLTP"-methode worden gemeten. Daarom is het verbruik niet goed vergelijkbaar met andere auto's. Ford verwacht zelf dat het verbruik in de praktijk 10% lager ligt dan het gemiddelde.

Weggedrag

De Ford Focus heeft zijn succes sinds jaar en dag te danken aan het weggedrag. Ford weet namelijk als geen ander comfort en sportiviteit te combineren. Het gaat er daarbij prat op dat andere merken iets soortgelijks alleen kunnen bereiken met complexe elektronica die de auto, afhankelijk van de gekozen modus, een comfortabel, sportief of economisch karakter geeft. Echter: de nieuwe Focus biedt nu exact zo'n zelfde systeem! Volgens de makers is daarvoor gekozen om een meer uitgesproken karakter te geven. Sportief zou nog sportiever zijn dan zonder dergelijke elektronica, comfortabel zou nog comfortabeler zijn dan voorheen.

Ford Focus

Het weggedrag zou ook zijn verbeterd dankzij een nieuw platform. Dit is 20% steviger en 50 kg lichter dan voorheen, waardoor de Focus alerter reageert op commando's van de bestuurder. Voor ieder van de vier uitvoeringen is voorzien in een eigen afstemming van het onderstel, zodat de verschillende varianten ook echt anders rijden. Dit verslag is echter gebaseerd op een presentatie van Ford en interviews met de diverse ontwerpers. Hoe de Focus daadwerkelijk rijdt moet begin juli blijken, dan is de eerste proefrit gepland.

Conclusie

Ford introduceert de vierde generatie van de Focus. Ford heeft alle sterke punten van de vorige generaties behouden, maar gaat op al die punten flink verder. De Focus zorgt echter niet voor vernieuwing in het segment en dat deed de vorige generatie juist wel. De nieuwe Focus geeft slechts een eigen invulling aan een vertrouwd concept.

De Focus 2018 is bij de tijd en kan de concurrentie moeiteloos aan. Op twee punten onderscheidt de Focus zich nadrukkelijk van de tegenstrevers. Het eerste is het weggedrag. Dit was en is het sterkste punt van de Focus. Ford heeft het onderstel nog verder verfijnd en "drive modus" zorgt voor nog meer comfort danwel nog meer sportiviteit. Het tweede onderscheidende element zijn de vier varianten (gewoon, luxueus, sportief en avontuurlijk) waarin de Focus voortaan leverbaar is. Dat is wat de klant wil, dus dat is wat de klant krijgt.

plus
  • Moderne techniek
  • Geavanceerd onderstel
min
  • Niet innovatief
  • Hybride en elektromotor pas later beschikbaar
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!
Seat LeonSeat Leon
"In vorm"
Opel AstraOpel Astra
"Sprong vooruit"
Toyota AurisToyota Auris
"Fleurig grijs"
Volkswagen GolfVolkswagen Golf
"Ankerpunt"
Peugeot 308Peugeot 308
"De auto zonder naam"