14 oktober 2021

Ford Focus

Scherpergesteld

Vooruitblik | De Ford Focus is een middelgrote auto met een gemiddeld prijskaartje. Het aanbod van dit soort auto's is enorm en de enige manier om te overleven is daarom om voortdurend scherp te blijven. Het kon dus niet missen: al 3 jaar na de introductie van de vierde generatie van de Focus is het nu tijd voor een facelift. Terwijl een handgebouwd exemplaar in een fotostudio in Duitsland werd vastgelegd voor de nieuwe folder, keek Autozine over de schouders mee voor een eerste indruk.
AutoCoach

Voordat een auto bij de dealer staat, zijn er heel wat stappen te doorlopen. Zodra het ontwerp definitief is, moet de fabriek klaar worden gemaakt voor de productie. De eerste exemplaren worden daarom deels met de hand en deels met machines gebouwd. Die "probeersels" worden uiteraard niet verkocht, maar dienen wel degelijk een hoger doel. Ze kunnen namelijk worden gebruikt om technici op te leiden, voor crashtests, voor het fijnregelen van elektronica en... voor fotografie voor de brochure!

Ford Focus

De auto's op de foto's zijn dus de allereerste exemplaren van de vernieuwde Focus en meteen is duidelijk wat er is vernieuwd. Het front is opnieuw getekend om de Focus zowel mooier als herkenbaarder te maken. Dat zit zo: de Focus wordt niet geleverd in uitvoeringen die stapsgewijs luxueuzer worden, maar in smaken die passen bij de bestuurder. Zo zijn er een luxe Vignale, een sportieve ST (Line) en een avontuurlijke Active.

Het nieuwe front biedt ruimte aan verschillende bumpers en grilles. Daarmee heeft Ford de vrijheid om meer nadruk te leggen op de hoogte (Active) of juist de breedte (ST). Tegelijkertijd is de neus iets hoger, waardoor de auto een formelere uitstraling heeft gekregen. Dit heeft volgens Ford geen invloed op de stroomlijn of de veiligheid. Het logo is verhuisd naar de grille en is daarom prominenter aanwezig. Het zijn tenslotte de scherp gelijnde koplampen die de Focus een meer zelfverzekerde uitstraling geven.

Ford Focus

Voorheen was de Focus leverbaar met halogeen, LED en slimme LED koplampen. Vanaf modeljaar 2022 is LED standaard. Dat gaf de vormgevers de vrijheid om de koplampen veel slanker te tekenen dan voorheen. Bovendien zijn de mistlampen nu altijd geïntegreerd in de koplampen voor een eleganter aangezicht. Wanneer wordt gekozen voor slimme koplampen, dan kan altijd met grootlicht worden gereden en dimt een deel van de lichtbundel automatisch om te voorkomen dat tegenliggers worden verblindt.

Ruimte en uitrusting

Uiteraard is het interieur ook aangepast en daar valt op dat het beeldscherm een stuk groter is geworden. Dit was 9 inch en meet nu 13.2 inch, waarmee Ford keurig met de trend mee gaat. Belangrijker is echter de inhoud: voortaan is de Focus voorzien van "SYNC4", het nieuwste audio-, communicatie en navigatiesysteem van Ford. De Focus is het tweede model dat is voorzien van SYNC4, de grote Mustang MACH-E was de eerste.

Ford Focus
Ford Focus

Een belangrijk verschil met SYNC3 is de toevoeging van een internetverbinding. Hiermee is actuele verkeersinformatie beschikbaar, alsmede informatie over ruimte in parkeergarages. Wanneer langs de straat wordt geparkeerd, gebruikt het systeem historische gegevens van andere Ford-rijders. Afhankelijk van het aantal auto's dat in het verleden in een bepaalde straat heeft geparkeerd wordt bepaald hoe groot of klein de kans is dat hier een vrije plek is te vinden. Op de kaart wordt dit aangegeven met een rode, oranje of groene kleur. Let op: alleen de absolute basisuitvoering (vooral bedoeld voor verhuurbedrijven) is nog voorzien van SYNC3.

Op het infotainment-systeem na is het interieur ongewijzigd. Nog altijd is de cabine van de Focus nadrukkelijk om de bestuurder heen gebouwd. Dat geeft een gevoel van geborgenheid zonder dat het afbreuk doet aan de ruimte. Voorin is volop hoofd- en beenruimte, achterin is de ruimte gemiddeld voor een auto van deze omvang. Voor modeljaar 2022 is de bekleding van de stoelen aangepast. Het aandeel van gerecycleerde materialen is groter geworden en indien gewenst zijn nieuwe motieven beschikbaar.

De Focus Wagon heeft voortaan een laadvloer die eenvoudig in compartimenten kan worden verdeeld. De vloermat is aan de ene kant bekleed met zachte stof en aan de andere kant juist met eenvoudig afwasbaar rubber. Onder de laadvloer is een extra ruimte te vinden die met plastic is bekleed en daarom eveneens eenvoudig schoon is te houden.

Ford Focus

Mild hybrid

Ford windt er geen doekjes om: verbrandingsmotoren zijn uitontwikkeld en alle investeringen in nieuwe techniek gaan naar elektrische aandrijving. In het ontwerp van de Focus is geen rekening gehouden met elektrische aandrijving en daarom is het achteraf inbouwen ervan te ingrijpend. Toch weet Ford met eenvoudige middelen het verbruik van de bestaande motoren iets te verlagen. De 1.0 liter benzinemotor, de meest verkochte krachtbron, is nu standaard voorzien van mild-hybrid techniek. Hierbij assisteert een kleine elektromotor de benzinemotor op momenten dat het verbruik hoog zou zijn. De hiervoor benodigde energie wordt gewonnen tijdens remmen of uitrollen en is in feite "gratis". Alleen de varianten met dieselmotor en de supersnelle Focus ST krijgen geen mild-hybrid techniek.

Daarnaast krijgen de meeste versies (125 en 155 pk) voortaan een automatische versnellingsbak. Daar is volgens Ford niet alleen veel vraag naar, een automaat kan het verbruik ook verlagen. Verbrandingsmotoren zijn namelijk alleen binnen een bepaald toerenbereik efficiënt Als de bestuurder dit niet goed aanvoelt, valt het verbruik veel hoger uit dan beloofd. De automaat is voortaan zo afgestemd dat zo veel mogelijk wordt gereden binnen het optimale toerenbereik. Het is slechts een detail, maar de automaat wordt voortaan bediend met een hendel en niet langer met een "draaiknop".

Ford Focus

Weggedrag

Voor modeljaar 2022 is het onderstel niet aangepast. Het weggedrag blijft dus gelijk. Omdat deze hernieuwde kennismaking plaats vond in een fotostudio kon logischerwijs niet worden gereden. Echter, omdat het weggedrag niet is gewijzigd kan wel gebruik worden gemaakt van de ervaring van eerdere tests met de Focus. Daarin schitterde de auto steevast met een unieke balans tussen comfort en dynamiek. Logisch dus dat dat bij het oude is gebleven.

Conclusie

Binnenkort staat de vernieuwde Ford Focus bij de dealer. Die vernieuwingsronde komt sneller dan gebruikelijk en dat heeft te maken met de grote concurrentie in het segment. Om scherp te blijven heeft Ford het uiterlijk aansprekender gemaakt, is de uitrusting gemoderniseerd en zijn de motoren met eenvoudige middelen iets zuiniger geworden. Daarmee kan de Focus zich weer meten met de nieuwste modellen op de markt en maakt de middenklasser van Ford zijn naam helemaal waar!

plus
  • Goede balans tussen comfort en dynamiek
  • Dankzij facelift 2022 weer helemaal bij de tijd
min
  • Onoverzichtelijk door brede A-stijl en kleine buitenspiegels
Ford Focus beste aanbiedingen
Nieuw
vanaf € 27.590,-
Gebruikt
vanaf € 12.540,-
Private lease
vanaf € 319,-
Bijtelling
vanaf € 185,-
Focus
Focus
Focus
Focus
  • eerste keuze
  • 2 jaar garantie
  • lakgarantie
  • 29 op voorraad
  • vanaf 2018
  • vanaf 25 km
  • nieuwe auto
  • geen investering
  • zorgeloos rijden
  • nieuwe auto
  • fiscaal aantrekkelijk
  • 22% bijtelling
Citroën C4Citroën C4
"Comfort 2.0"
Hyundai IONIQHyundai IONIQ
"Het roer moet om!"
Seat LeonSeat Leon
"Nog beter dan hij er uitziet"
Alfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo Giulietta
"Alfa-mannetje"
 

 

Info

Techniek

Prijs

Occasions

KM-kosten

Forum

Print