29 januari 2019
Fiat 500

Abarth

Abarth viert 70e verjaardag

Autozine
29 januari 2019 | Ter ere van de 70ste verjaardag van het Italiaanse sportautomerk, introduceert Abarth speciale "70th Anniversary" versies van de nieuwe 595-range. De vermogens van de met een speciale badge getooide auto's lopen op van 145 tot 180 pk (Euro 6D) en combineren de twee kernwaarden van Abarth: sportiviteit en style. Als extra traktatie wordt iedere in Nederland nieuw verkochte Abarth standaard met 5 jaar kilometervrije fabrieksgarantie geleverd.
Profile
 

Alle 595-versies zijn achter voorzien van Koni FSD (Frequency Selective Damping) schokdempers die rijplezier, veiligheid, handling en stabiliteit verhogen door de wegligging te verbeteren. De standaard Abarth 595 laat 145 paardenkrachten los en de 595 Turismo biedt er 165. De sportiefste van de reeks, de 595 Competizione, biedt 180 pk en is onder meer voorzien van een Brembo remsysteem, Sabelt sportstoelen en een Record Monza uitlaatsysteem voorzien van actieve klep. Met een druk op de 'sportknop' verandert niet alleen het gedrag van de auto, maar ook het geluid dat dan dieper en luider klinkt. Tevens is de auto voorzien van het innovatieve Uconnect-systeem met 7" touchscreen. Op dit hoge resolutiescherm is het mogelijk de omgeving van je smartphone te 'spiegelen', dankzij Apple CarPlay en Android Auto, zodat de bestuurder de handen veilig aan het stuur kan houden.

Fiat 500

De legende van het merk met de schorpioen begon op 31 maart 1949 toen Carlo Abarth (1908-1979) samen met coureur Guido Scagliarini, Abarth & C. startte. Het eerste voertuig dat ze produceerde was de op de Fiat 1100 gebaseerde 204 A Roadster. Dit model won direct het Italiaanse "1100 Sport"-kampioenschap en de Formule 2 titel. Sindsdien groeide de lijst met race- en industrierecords in rap tempo.

De carrière van Carlo Abarth begon echter niet met auto's, maar met motorfietsen. Als 20-jarige won hij al zijn eerste motorrace. Het jaar daarop bouwde hij zijn eigen Abarth motorfiets. Door een ongeval werd hij echter gedwongen te stoppen met motorfietsen. Een tweede ernstig ongeluk in 1939 dwong hem helemaal te stoppen met racen . Het is de start van een nieuw begin voor Carlo Abarth. In 1945 verhuist hij naar Merano en krijgt de Italiaanse nationaliteit. In 1949 begint hij Abarth & C. en maakte tuningkits voor de massa om snelheid, vermogen en acceleratie te verbeteren. Noemenswaardig waren de uitlaatsystemen die iconisch werden voor de "Abarth style". In slechts een paar jaar veroverde Abarth & C. de wereld. In 1962 werkte er 375 mensen die samen 257.000 uitlaatsystemen produceerde waarvan 65% voor de export.

De late jaren 50 en de jaren 60 waren de meest succesvolle voor het bedrijf. Zo brak een door Bertone ontworpen Fiat Abarth 750 in 1956 het endurance- en snelheidsrecord. Op 18 juni op het circuit van Monza brak het het 24-uursrecord met 3.743 gereden kilometers met een gemiddelde snelheid van 155 km/h. Op hetzelfde circuit noteerde Abarth tussen 27 en 29 juni nog meer records: De 5.000 en 10.000 km, de 5.000 mijl en ook de 48 èn 72 uurs. Hetzelfde voertuig was ontworpen door Zagato in twee verschillende versies: de Fiat Abarth 750 Zagato (1956) en de Fiat Abarth 750 GT Zagato (1956).

De brul van de auto bereikte ook de zoon van de Amerikaanse president, Franklin Delano Roosevelt Jr., die zich naar Italië snelde om persoonlijk een exclusief contract te tekenen om Abarth te mogen distribueren. In 1958 nam Abarth de nieuwe, kleine Fiat 500 onder handen. In datzelfde jaar verstevigde de band met Fiat. Zo stelde Fiat financiële beloningen in het verschiet voor iedere overwinning en record dat het team zou bereiken. Dat vormde de basis voor een indrukwekkende lijst: 10 wereldrecords, 133 internationale records en meer dan 10.000 overwinningen op het circuit. De 60-er jaren waren gouden tijden voor Abarth en"Abarth" wordt synoniem voor snelheid, moed, prestatie en ontwikkeling.

De lijst van voertuigen die de naam Abarth sierde is een lange: van de 850 TC, die overwinningen boekte op nagenoeg alle internationale circuits waaronder de Nürburgring, tot de Fiat Abarth "1000 Berlina" en de 2300 S die ondanks slechte weersomstandigheden een serie records brak op het circuit van Monza.

In 1971 nam 'Fiat Auto' Abarth over. Het laatste voertuig waaraan de oprichter van het merk daadwerkelijk heeft meegewerkt is de A112 Abarth. Ook de jaren 80 zijn succesvol met legendarische modellen als de Fiat 131 Abarth (WRC - World Rally kampioen) en de Ritmo Abarth. Op 24 oktober 1979, onder het sterrenbeeld van de schorpioen, overlijdt Carlo Abarth.

In 2008 wordt het merk Abarth nieuw leven in geblazen met de Abarth Grande Punto (2007) en de Abarth 500 (2008), met tuningkits en de race versie van de Abarth Grande Punto, de Rally Super 2000 en de Abarth 500 Assetto Corse. Daarna volgde de nieuwe modellen in rap tempo elkaar op zoals de Abarth 695 Tributo Ferrari (2010), de Abarth 595 Yamaha Factory Racing (2015), de Abarth 695 Biposto Record (2015), de Abarth 695 Rivale (2017), de Abarth 124 spider, de Abarth 124 rally (beide 2016), de Abarth 124 GT en de nieuwe Abarth 595 line up (beide in 2018 geïntroduceerd). En vandaag zet de legende zich voort me de nieuwe Abarth "70th Anniversary" line-up.